Springen naar inhoud

[klassieke natuurkunde] Waterbellen en -spiegels

• Log in om te kunnen reageren

MRTN2

MRTN2

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 december 2006 - 17:53

Ik stond bij de bus en staarde naar een plas. De bus scheurde door de plas en het water kletste wonder boven wonder net voor mijn schoenen neer. Ik keek naar de plas en zag belletjes. Dit gaf aanleiding voor wat mijmeringen: Wat zijn luchtbellen?

De naam zegt het al: lucht. Lucht in water ingekapseld. Maar hoe komt dit? Waarom 'vervliegt' de lucht niet direct door het water heen? Het is heeft immers een lichtere massa dan water. Waarom doet het er zo lang over, dat je een bel kunt waarnemen?

Als alfa wetenschapper wil ik mij alvast excuseren voor de n00b beta-vraag. Maargoed, we leren op onze faculteit altijd de 'waarom'-vraag stellen, i.t.t. de beta faculteiten waar vaker de 'hoe'-vraag wordt gesteld. Dat is overigens een andere discussie.

Dus: hoe zit dit?
Vooronderstelling: Water hecht aan elkaar en vormt zo een soort netje dat enige tijd de lucht, dat door de banden door het water heen is geschudt, vasthoudt. Klopt dit?

Goed, ik mijmerde door en de belletjes verdwenen. Ik dacht even terug naar de kindertijd. Op vakantie stond ik in de rivier. Men mij vertelde mij destijds dat ik mijn grote vijand (de waterschaatser) kon verslaan door zeepsop door het water te mengen. De waterschaatser zou zo onherroepelijk in het water plonsen (en wellicht verdrinken, maar dit soort ethische kwesties waren toen niet aan de orde). Zodoende hoefde ik mij niet meer te ergeren aan hun vervelende lichtvoetige geschaats om mij heen. Ook stelde ik mijzelf veilig voor mogelijk geprik van zo'n mug-achtige waterschaatser.
OK, dit leidde naar de tweede vraag. Wat is een waterspiegel? Het woord suggereert iets solides, iets waar je op kan schaatsen wanneer je zo licht als die waterschaatser bent. Is dit zo? Heeft een waterspiegel een dichtere massa dan water? Waarom zinkt het dan niet? Dit kan dus niet, het woord is verkeerd. Wat is het dan? Enlighten me!

P.S. Voor de bureaucraten hier: dit is de eerste keer hier op het forum, dus wanneer ik bij het verkeerde forum post: mijn excuses t.o.v. de mod.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 december 2006 - 16:04

Het antwoord is oppervlaktespanning, surface tension in het Engels. Zie verder Google, Wikipedia, etc.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44859 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 december 2006 - 18:19

Waarom 'vervliegt' de lucht niet direct door het water heen? Het is heeft immers een lichtere massa dan water.

massa heeft er niets mee te maken. (Dan nog, een zuurstofmolecuul is bijna 2 x zo zwaar als een watermolecuul.)

Het zijn gewoon de aantrekkingskrachten tussen watermoleculen onderling die water tot zowat de bijzonderste stof op aarde maken.

En die kunnen dit soort schitterende effecten veroorzaken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures