batterijen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 3.165

batterijen

Ik heb een klein vraagje (uiteraard :wink: ).

De meeste batterijen die gebruikt worden zijn die cilindervormige.

In sommige apparaten worden die platte zilverkleurige schijfvormige batterijtjes gebruikt.

Nu vraag ik me af ofdat er buiten de afmeting verschil is tussen deze batterijvormen.

Ik moest namelijk een nieuwe batterij kopen en het is wat lastig om die schijfvormige batterijtjes te kopen (ik heb ze nu wel), ik vind ze ook wel erg duur gezien de gebruiksduur. Bovendien zijn ze milieuonvriendelijk omdat je ze niet kan herladen.

Zijn de producenten van de apparaten nu gebruiksonvriendelijk of hebben ze een goede reden om toch deze batterijtjes te gebruiken?

Waarom gebruiken ze zo'n vreemd classificatiesysteem waar voor mij geen logica in lijkt te zitten. Een systeem waarbij je aan de classificatie in één oogopslag de grootte kan zien ipv het te moeten onthouden zou toch handiger zijn?

Dit is het classificatiesysteem volgens wikipedia.nl

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: batterijen

Ik kan gedeeltelijk wel antwoord geven op de vraag waarom ze van die kleine platte baterijen gebruiken.

Als je namelijk een batterij nodig hebt voor iets heel kleins, dan ga je er niet zo'n dikke 9V batterij op aansluiten. Bij kleine dingen, moet je denken aan bijvoorbeeld een gehoortoestel. Die werken namelijk ook op van die kleine baterijtjes. Stel je voor dat je daar een 9V batterij aan zou hangen... Ik zie het al voor me :)
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: batterijen

Het is ook de toepassing ja, maar ook de 'werking' van de batterij zelf lijkt me. Dus niet de gewone alkaline batterijen, maar in de knoopcel wordt gewerkt met lucht als oxidator en zink als reductor. Daardoor is er geen plaats nodig voor een reductor, slechts alleen voor zink!
TU/e Werktuigbouwkunde

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: batterijen

Het is ook de toepassing ja, maar ook de 'werking' van de batterij zelf lijkt me. Dus niet de gewone alkaline batterijen, maar in de knoopcel wordt gewerkt met lucht als oxidator en zink als reductor. Daardoor is er geen plaats nodig voor een reductor, slechts alleen voor zink!
Je bedoelt waarschijnlijk dat er dan geen plaats meer nodig is voor een oxidator. Aangezien zink dus de reductor is :wink:
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Berichten: 12.262

Re: batterijen

Niet alle knoopcellen zijn zink/lucht... er zijn ook alkalines in die vormfactor op de markt, en die werken precies hetzelfde als gewone penlites. En er zijn natuurlijk ook nog lithiumcellen.

Feitelijk zegt de vorm niet zoveel over de chemie van een cel, alleen bij penlites en dergelijke is het wel van belang dat de juiste spanning uit de juiste vorm batterij komt, anders loopt dat in het honderd bij de eindgebruiker.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: batterijen

PCB schreef:Het is ook de toepassing ja, maar ook de 'werking' van de batterij zelf lijkt me. Dus niet de gewone alkaline batterijen, maar in de knoopcel wordt gewerkt met lucht als oxidator en zink als reductor. Daardoor is er geen plaats nodig voor een oxidator  :wink: , slechts alleen voor zink!
Je bedoelt waarschijnlijk dat er dan geen plaats meer nodig is voor een oxidator. Aangezien zink dus de reductor is :wink:


Natuurlijk :)
TU/e Werktuigbouwkunde

Gebruikersavatar
Berichten: 238

Re: batterijen

Ook belangrijk voor de knoopcellen is dat ze lang mee moeten gaan. Ze hoeven in die tijd meestal maar een lage stroom te leveren, maar wel 24/7 lang. Ik meen ergens gelezen te hebben dat ze hier dus ook speciaal voor worden ontworpen.
Peter van Gemert

2e jaars Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, TU Delft

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: batterijen

Ook belangrijk voor de knoopcellen is dat ze lang mee moeten gaan. Ze hoeven in die tijd meestal maar een lage stroom te leveren, maar wel 24/7 lang. Ik meen ergens gelezen te hebben dat ze hier dus ook speciaal voor worden ontworpen.
Ze gaan inderdaad een tijdje mee. Maar je kunt ze ook uitzetten. Zo verbruiken ze niet 24/7 stroom. Waarom zou je ze 's nachts aan laten staan?
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Berichten: 12.262

Re: batterijen

Sommige toepassingen hebben 24/7 een kleine stroom nodig, denk aan een horloge of bios backup celletje in een pc. Alkaline is niet zo geschikt voor dingen die vele jaren moeten mee gaan gezien de zelfontlading, lithium heeft dan duidelijk de voorkeur.
Victory through technology

Reageer