[Scheikunde]Molariteit bepalen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[Scheikunde]Molariteit bepalen

Hallo,

Ik moet voor mijn prakticum het natriumchloride-gehalte in mosterd bepalen.

Er is een kaliumchromaatoplossing aan de mosterdoplossing toegevoegd,

en vervolgens heb ik het getitreerd met een zilvernitraatoplossing.

Als de Ag+ ionen dus geheel neergeslagen zijn met de Cl- ionen, dan gaan de Ag+ ionen reageren met het chromaat en slaat de oplossing om. (Er zit dus nog wat Ag+ in de oplossing dat niet is neergeslagen maar wel is toegevoegd.)

Ik ben hier al aardig mee bezig, maar nou stuit ik op de vraag:

-wat is de zilverionenconcentratie in het equivalentiepunt?

Wat bedoelen ze hier precies mee? Moet ik nu de zilverionenconcentratie van het neergeslagen Ag+ en Cl- berekenen of juist de zilverionenconcentratie van de nog in de oplossing aanwezige Ag+?

En hoe moet ik dan tewerk gaan... met de Ks of anders..

Zou iemand mij misschien hiermee kunnen helpen?

Ik weet niet of ik het zo duidelijk genoeg heb neergezet, maar ik hoor het wel als er nog andere informatie nodig is.

Alvast vriendelijk bedankt!

Groetjes,

Lisa

Berichten: 288

Re: [Scheikunde]Molariteit bepalen

de chromaatoplossing zit er alleen in als indicator. die dient om het eidpunt van de titratie vast te stellen nl het equivalentiepunt

Hoeveel zilvernitraat heb je afgewogen in in hoeveel ml water heb je dit opgelost? Zilvernitraat doet hier immers dienst als standaard denk ik.

je hebt dus de concentratie van het zilvernitraat nodig:

nl c = m/(M.V) wwarin m= afgewogen massa M= molaire massa en V= volume in liter

Verder schrijf je ook niet hoe je de titratie hebt uitgevoerd. hoeveel ml heb je toegevoegd bij het titreren, hoeveel mosterd heb je afgewogen enz

op het equivalentie punt reageert evenveel mol chloride en mol nitraat met elkaar en geldt

(v*c)chloride = (v*c) zilvernitraat

hierin staat v= volume in ml en c voor conc in mol/l

Berichten: 3

Re: [Scheikunde]Molariteit bepalen

Ik heb in 50 ml water 1,5 gram mosterd opgelosd.

Daarna gefiltreerd, filtraat opgevangen en daar 5 ml 5% kaliumchromaatoplossing toegevoegd.

Vervolgens getitreerd met 0,05 M zilvernitraatoplossing, waarvan ik 18,29 ml nodig had.

Zou het hiermee lukken?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: [Scheikunde]Molariteit bepalen

"-wat is de zilverionenconcentratie in het equivalentiepunt?"

Dat is de concentratie van de nog in oplossing zijnde Ag+, dus exclusief de Ag in het neerslag. In het ideale geval is Cl- dan gelijk aan Ag+ en samen vormen ze het oplosbaarheidsproduct van AgCl. Dit is echter niet hetzelfde als het omslagpunt want dat is het punt waarop het oplosbaarheidsproduct van Ag2CrO4 bereikt wordt en er een zichtbaar gekleurd neerslag/troebeling hiervan ontstaat. Chromaat is bedoeld als indicator (Ik heb geen Binas maar volgens een ander boek is het oplosbaarheidsproduct van Ag2CrO4 een factor 50 lager dan van AgCl). Je zult zelf af moeten leiden uit de text van je boek wat er in dit geval nou precies bedoeld wordt met equivalentiepunt want dat bepaalt of je het oplosbaarheidsproduct van AgCl of Ag2CrO4 moet gebruiken om Ag+ te berekenen. Ik neem overigens aan dat het eerste het geval is.

Daarna is het gewoon toepassen wat Leen al gezegd heeft. De totale molen Cl- die in de 1,5 gram mosterd zat is gelijk aan de totale molen Ag+ die je toegevoegd hebt in die 18,29 ml.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 3

Re: [Scheikunde]Molariteit bepalen

Ok! Hartstikke bedankt, ik ga er eens even goed aan rekenen.

Reageer