[Mechanica] Voortstuwing motorboot

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 6

[Mechanica] Voortstuwing motorboot

Hallo.

Wij zijn op school een Eurosleper 660 aan het bouwen, en het is aan ons project groep de taak om een hekschroef te vervaardigen. Nu wilde ik een berekening uitvoeren waarbij ik aantoon dat onze hekschroef een bepaalde kracht / vermogen moet leveren om het gewenste draaimoment te vervaardigen.

Nu kom ik mijn eerste probleem in mijn berekening al tegen bij het berekenen van de kracht die de schroef levert.

De motor in de boot is een dieselmotor die 30 PK heeft. Voor de rest weet ik niks! Hoe moet ik er achter komen hoeveel kracht de schroef levert op het water?

Ik had het op school nagevraagd, en tegen mij werd gezegd:
\(P = F * v\)
, meneer de leraar zei tegen mij dat de boot wel 10 knopen ging halen wat gelijk staat aan 5.1 m/s. De 30 pk vaan de motor is gelijk aan 750 watt.

De kracht die de schroef dus uitdeelt op het water is dus 150 Newton.

Als ik nu ga kijken naar de waterweerstand die de boot ondervindt bij 5.1 m/s dan kom ik op een groter getal uit dan de kracht die de schroef levert.
\(F=A*Cw*Ro*v^2*.5\)
A = opp. boot onderwater = .644 m^2

Cw = wrijvings coefficient, is goed gestroomlijnd, dus ik ga uit van .25

Ro = 1000 kg/m^3

v = 5.1

Als ik dit invul kom ik uit op 2 kN. Dan zou het toch betekenen dat de waterweerstand al genoeg is om de boot af te remmen?

Kan iemand hier zien waar mijn beredering/gedachte de mist in gaat?

Weet iemand daarnaast wat de vermogen van een motor verteld over de kracht die het kan leveren op de schroef, die het deze weer diezelfde kracht weer op het water overbrengt en hoe het dan komt dat de boot uiteindelijk vooruit gaat?

Gegroet Vincent.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Mechanica] Voortstuwing motorboot

Afmetingen

lengte over alles: 6.60 mtr.

breedte over alles: 2.40 mtr.

diepgang: 0,55 mtr.

kruiphoogte: 1,40 mtr.

stahoogte voorroef: 1.75 mtr.

waterverplaatsing: 2,5 ton

met een breedte van 2,44 m en een diepgang van 0,55 m kom ik toch eerder in de buurt van een onderwaterdwarsdoorsneeoppervlak (scrabble!!) van 1,2 m².

verder is één PK ongeveer geljik aan 750 W

back to the drawing board??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 6

Re: [Mechanica] Voortstuwing motorboot

Ah daar zat dus mijn fout! Danku.

Wat ik trouwens niet snap is de formule:
\(P = F * v\)
Is het niet juist de bedoeling dat een schroef meer kracht moet leveren om een hogere snelheid te bereiken? Deze formule beweert het omgekeerde

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Mechanica] Voortstuwing motorboot

Nou nee, dan lees je die formule een beetje verkeerd. (Of eigenlijk de formule is een beetje onvolledig geformuleerd).

De F in die bovenstaande formule P=F·v is niet de kracht van de motor, maar de kracht van de waterweerstand. Hoe groter die kracht (bij gelijkblijvend motorvermogen P) hoe lager de maximumsnelheid zal uitvallen.

Pmotor=Fw·vmax is dus een betere formulering. En dan zie je dat, als je de waterweerstand vermindert, je maximumsnelheid toeneemt.



Verder heeft kracht niks met snelheid te maken, maar met versnelling

Op het moment dat de motorkracht gelijk wordt aan de weerstandskracht, wordt de nettokracht op de boot nul, en zal de boot niet meer versnellen, maar met constante snelheid blijven doorvaren.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer