moeilijkste studie

Moderator: Rhiannon

Berichten: 1

moeilijkste studie

Hoi, wat denken jullie dat de moeilijkste studie van de wereld is op dit moment,

En aub, blijf een betje objectief en ga niet meteen je eigen studie zeggen

Ik denk dat het Lucht- en Ruimtevaart is...

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: moeilijkste studie

Moeilijkheidsgraad is ook maar relatief hé. Wat voor de ene moeilijk is, is voor de andere dan weer gemakkelijk. Maar ik denk dat ruimtevaart toch al aardig lastig kan worden op gebied van wiskundige berekeningen. Maar aan de andere kant kan je op biologisch/chemisch vlak ook knap lastige zaken gaan doen. Dit is zeker een vraag zoals: Wie is de slimste mens op aarde?

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: moeilijkste studie

Ik denk eigenlijk dan een studie psychiatrie het moeilijkste is. Kijk, exacte wetenschappen lijken misschien moeilijk, maar het is allemaal gebaseerd op kennis die vaststaat. Een natuurwet is een natuurwet, klaar. Een chemische reactie is een chemische reactie, die staat ook vast. En natuurlijk zijn er heel veel onderzoeken, dat zal ik ook zeker niet ontkennen. Maar psychiatrie is nog een zeer nieuw terrein waar we ons pas redelijk kort mee bezig houden. We weten er nog maar heel weinig van, maar het is wel heel belangrijk dat wat we doen, dat dat goed is. En dat terwijl je dat dus niet eens zeker weet, maakt het heel moeilijk denk ik.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 175

Re: moeilijkste studie

De 'waarheid' is daar moeilijker vast te stellen. En niet exact te meten. Maar jij concludeert daaruit dat de studie ook moeilijker is. Dat lijkt mij toch niet.

Welke wel de moeilijkste is geen idee. En daarbij zal ik een studie frans waarschijnlijk erg moeilijk vinden. Terwijl andere natuutkunde weer het moeilijkste vinden. Dus een algemeen beeld vormen lijkt me moeilijk. De gemiddelst moeilijkste studie is wel te berekenen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: moeilijkste studie

Ik denk eigenlijk dan een studie psychiatrie het moeilijkste is.


Dat is nu toch niet echt moeilijk om te leren zeg maar? Alles staat in boeken, het enige wat je moet doen is het gewoon uit je hoofd leren. Terwijl je bij exacte wetenschappen de theorie leert en daarna oefeningen gaat maken daarmee, dat maakt het hem net zo moeilijk... Ik ken zat mensen die alle theorie van exacte wetenschappen uit hun hoofd kunnen leren, dat ze die ook kunnen toepassen da's een ander paar mouwen. Imo kan je dus menswetenschappen gewoon uit je hoofd leren, exacte wetenschappen niet. En logica is nog altijd iets moeilijker te trainen dan papegaaien werk.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: moeilijkste studie

We weten er nog maar heel weinig van, maar het is wel heel belangrijk dat wat we doen, dat dat goed is. En dat terwijl je dat dus niet eens zeker weet, maakt het heel moeilijk denk ik.
dat is voor elk onderzoek zo, en maakt het juist zo boeiend. waarom worden er anders tout court nog publicaties geschreven in de exacte wetenschappen?

Bovendien lijkt de vraag me universiteitsafhankelijk en niet beantwoordbaar door een persoon. Bijvoorbeeld lucht-en ruimtevaart ken ik niet eens. Wat wil je dan dat ik zeg zus of zo?

Berichten: 255

Re: moeilijkste studie

De moeilijkste studie is diegene waar je zelf het minste aanleg voor hebt. Voor iedereen verschillend dus

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: moeilijkste studie

Kijk, exacte wetenschappen lijken misschien moeilijk, maar het is allemaal gebaseerd op kennis die vaststaat. Een natuurwet is een natuurwet, klaar. Een chemische reactie is een chemische reactie, die staat ook vast.
Sorry, maar dit vind ik zo'n lame uitspraak. Dat had ik niet verwacht op dit forum.
De moeilijkste studie is diegene waar je zelf het minste aanleg voor hebt. Voor iedereen verschillend dus
Deze vind ik dat weer volledig juist, voor mij is de moeilijkste studie eender welke studie frans en ik ken veel mensen die wetenschappelijke richtingen dan weer de zwaarste vinden. Daarom vind ik het ook zo'n overstatement dat men altijd zo opkijkt naar burgerlijk ingenieur. (Niet dat ik die richting als makkelijk beschouw, alles behalve!)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: moeilijkste studie

Daarom vind ik het ook zo'n overstatement dat men altijd zo opkijkt naar burgerlijk ingenieur.
ik doe zelf burg ing. Dat had ik niet verwacht op dit forum :) . je hebt gelijk uiteraard, de richting wordt zwaar overschat, maar dat kan je in feite van elke richting zeggen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: moeilijkste studie

Overschat zou ik niet zeggen, de andere richtingen onderschat eerder :wink:.

Oh ja, als ik dan toch een gok moest wagen op de moeilijkste richting zou ik zeggen handels ingenieur, omdat die mensen wiskunde, economie, talen en ik weet niet wat nog allemaal krijgen. Die opleiding is zo breed en niet veel mensen (waaronder ikzelf) kunnen niet zowel humane als exacte wetenschappen op universitair niveau aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: moeilijkste studie

Sorry, maar dit vind ik zo'n lame uitspraak. Dat had ik niet verwacht op dit forum.
En die uitspraak vind ik dan weer lame, maar laten we niet gaan bakkeleien hierover en normaal discussieren, ok?

Kijk, ik heb ook HTS gedaan, heb ook een hoop natuurkunde en deels wat scheikunde gedaan. Ik weet dus echt wel dat het niet simpel is. Maar voor mij staat overeind dat een natuurwet niet veranderd. Ons inzicht in de essentie van de zwaartekracht bijvoorbeeld zal niet veranderen. We weten waarom de appel op het hoofd valt zeg maar, dat staat gewoon vast. Maar het staat nog lang niet vast hoe onze hersens werken en hoe die, als de hersens overhoop liggen, weer door therapie weer op orde kunnen komen. Bijna maandelijks komen er weer nieuwe inzichten bij. Daarom ben ik het ook niet eens met Cycloon, als hij zegt:
Dat is nu toch niet echt moeilijk om te leren zeg maar? Alles staat in boeken, het enige wat je moet doen is het gewoon uit je hoofd leren.
Tuurlijk, het leren an sich dat zal wel lukken. Maar je moet ook nog zelf onderzoek doen en met bijvoorbeeld kinderen werken tijdens je studie. En dat valt maar ten dele te leren uit boeken. Verder is het een kwestie van reageren op de situatie, dingen aanvoelen en overzicht houden over de lange termijn met alles wat je doet.

Een ex-huisgenoot van mij is afgestudeerd in psychologie, een huisgenote is aan het afstuderen. En nieuwsgierig als ik ben heb ik veel met ze meegekeken en kan ik niet anders zeggen dan dat hun studie me moeilijker lijkt dan die van mij, en dat is niet alleen maar omdat het universiteit is (mijn broer doet ook universiteit (economie), maar zijn studie lijkt me weer gemakkelijker dan die van mij).
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: moeilijkste studie

Informatica (WO) is blijkbaar moeilijk als je mag afgaan op het aantal 9de en 10de jaars studenten die er nog rondlopen.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 255

Re: moeilijkste studie

Informatica (WO) is blijkbaar moeilijk als je mag afgaan op het aantal 9de en 10de jaars studenten die er nog rondlopen.
Volgens mij zijn dit gewoon studenten die of niet op hun plaats zitten in die studie of niet echt hun best doen.

Ik ken zelf mensen die na 3 pogingen niet door hun eerste jaar Burgerlijk Ingenieur (mensen die iets anders studeren mogen hier gerust hun richting invullen) geraakt zijn, amaai dat moet echt een moeilijke studie zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: moeilijkste studie

Informatica (WO) is blijkbaar moeilijk als je mag afgaan op het aantal 9de en 10de jaars studenten die er nog rondlopen.
Ik doe nu industrieel ingenieur informatica, als ik zie wat voor mensen daar soms zitten... Informatica lijkt me bij de meeste gekozen omdat de andere richtingen hun niet intresseren en dan maar voor informatica gaan omdat ze thuis goed met hun computer kunnen werken (lees als: Rondsurfen op internet, werken met windows, etc..). Ik denk dat een richting informatica nog steeds onderschat wordt door veel mensen, en ook veel mensen beseffen niet waar het voor staat op het moment dat ze begonnen zijn.

Nuja goed, we krijgen nu zo'n inleiding basisinformatica en zelf hier zie je een heleboel mensen al op zweten (html, dos commandootjes, reguliëre expressies). Dat zijn bv zaken die ik op 1 dag onder de knie heb.

Veel mensen beginnen aan een informatica richting, maar veel mensen weten dus niet waar ze aan beginnen, en dat zorgt er imo voor dat er zoveel mensen buizen...

Berichten: 175

Re: moeilijkste studie

Sorry, maar dit vind ik zo'n lame uitspraak. Dat had ik niet verwacht op dit forum.En die uitspraak vind ik dan weer lame, maar laten we niet gaan bakkeleien hierover en normaal discussieren, ok?

Kijk, ik heb ook HTS gedaan, heb ook een hoop natuurkunde en deels wat scheikunde gedaan. Ik weet dus echt wel dat het niet simpel is. Maar voor mij staat overeind dat een natuurwet niet veranderd. Ons inzicht in de essentie van de zwaartekracht bijvoorbeeld zal niet veranderen. We weten waarom de appel op het hoofd valt zeg maar, dat staat gewoon vast.


Nouw volgens mij is er nog ontzettend veel te ontdekken in de natuurkunde. En is de zwaartkracht volgens mij nog lang niet duidelijk hoe deze werkt. En is samen te voegen met alle andere theorien tot een grote.

[/quote]

Reageer