Vetzuursplitsing

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 10

Vetzuursplitsing

Hallo.

Vraagje,

Hoe is de reactievergelijking van een vetzuursplitsing met zuurstof?

Er komt in iedergeval water, koolstofdioxide en energie vrij. Toch?

Groet

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Vetzuursplitsing

In de industrie:

De splitsing van vet naar een vetzuur wordt veroorzaakt door hydrolyse.

Aangezien je het topic hebt gepost in biologie, lijkt me dit echter geen antwoord op je vraag. Nu is vetzuursplitsing me als term onbekend. Ik kan je echter wel vertellen dat bij de afbraak van vetten, vetzuur ontstaat. Bij het volgende biochemische verloop zaul acetyl CoA ontstaan. Dit zal vervolgens de citroenzuurcyclus ingaan.

Echter als ik 'vetzuursplitsing' google, dan kom ik 2 hits tegen. 1 van deze hits verteld het volgende: vetzuur + O2 => H2O + CO2 + energie. Nu wordt er met deze reactievergelijking hart op mijn biochemisch hart gestampt. Ten eerste staat de manier waarop deze energie vrijkomt niet vermeld, noch staat de hoeveelheid energie vermeld. Tevens staat ook niet elke stap afzonderlijk vermeld welke plaatsvind en wat de werkelijke oxidatie van vetzuur is, nee de hele pathway wat wordt afgelegd staat in 1 veel te gesimplificeerde netto reactievergelijking vermeld.

dit ligt veel dichter bij de waarheid.

Als ik nog even dieper in mijn geheugen graaf dan tref ik de zogenaamde 'beta oxidatie' aan. Dit is oxidatie van vetzuur, dus in essentie dat waar jij om vraagt.

Je zal zelf wel wat informatie kunnen vinden door de term 'beta oxidatie' in google in te voeren.

Echter de volledige reactievergelijking welke je opschrijft zal zeker niet zo eenvoudig zijn als wat de eerder genoemde reactie beweert te zijn.

Afbeelding Dit is een goed begin als globaal schematisch overzicht.

Afbeelding Dit is een meer versimpeld chemisch overzicht.

Ik vraag me trouwens af in welke context je deze vraag moet beantwoorden. Dit is namelijk tot in dusdanig detail uit te leggen, dat je zelfs aan kan geven waar welk atoom naar toe zal gaan en hoe de hele distributie van electronen zal verlopen. Wil je dit echt beter bestuderen dan kan je het beste een stuk over organische chemie lezen.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 10

Re: Vetzuursplitsing

Bedankt voor het antwoord!

Ik heb in een boek gelezen dat de splitsing van vetzuur met de volgende formule kon beschreven worden..

vetzuur + O2 => glucose + H2O + CO2 + energie.

Volgens mij klopt dit niet (toch?)

De vetzuur splitsing heb ik gebruikt in de context:

Voor resynthese van ATP is energie nodig.

Deze energie wordt op verschillende manieren uit andere stoffen gehaald:

1. de splitsing van creatinefosfaat (CrP)

2. de splitsing van glucose zonder zuurstof

3. de splitsing van glucose met zuurstof

4. de splitsing van vetzuren

5. de splitsing van eiwitten

en dan heb ik alle 5 de splitsingen uitgelegd.

Alleen kwam ik dus nie t helemaal uit de splitsing van vetzuren.

Ik ga uw antwoord nog een keer doorlezen, kijken of ik er wat aan heb! :)

Bedankt

groet

Reageer