bruin/oranje oplossing reactie kloppend maken

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 39

bruin/oranje oplossing reactie kloppend maken

Hoi allemaal,

kwil acetaat-ionen aantonen, en dit heb ik gedaan met een Fe(III)Cl3 oplossing. Door dit samen te voegen ontstaat een donker bruine / oranje kleur van Fe2O3. Nu vraag ik mij af hoe die reactie zit tussen NaAc (NaCH3COO-) en Fe(III)Cl3:

Na(aq) + CH3COO-(aq) + Fe(III)Cl3 --> Fe2O3 + NaCl + CH3 ? Helaas klopt deze reacievergelijking niet. Hoe kan ik hem kloppend maken, of heeft het misschien iets te maken met halfreacties??

met vriendelijke groet,

Bart

Berichten: 288

Re: bruin/oranje oplossing reactie kloppend maken

Ik denk dat er gewoon Fe(Ac)3 en NaCl ontstaat

ook bij de eerste reactie ontstaat Fe(Ac)3 en HgCl2 en dit kwikchloride heeft een oranje kleur

Berichten: 39

Re: bruin/oranje oplossing reactie kloppend maken

maar hoe komt die Hg dan in de oplossing?

Berichten: 288

Re: bruin/oranje oplossing reactie kloppend maken

Volgens mij is Hg(II)chloride oplosbaar dit in tegenstelling met Hg(I)chloride. Dit lost niet op in water.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: bruin/oranje oplossing reactie kloppend maken

Door het populaire taalgebruik van biertje of 2 interpreteert Leen kwil als kwik en ontstaat er een misverstand. Er is geen Hg.

De kleur is van het ijzer(III)acetaat complex dat met een lading 3+ in oplossing is. Er is geen neerslag van wat dan ook. In een complex is de binding covalent, niet ionogeen.
Hydrogen economy is a Hype.

Re: bruin/oranje oplossing reactie kloppend maken

Ik weet dat dit al een oud topic is, maar weet iemand misschien alsnong de kloppende reactie?

MVG, Cathy

Reageer