Springen naar inhoud

Liegen in de dierenwereld.

• Log in om te kunnen reageren

1,2

1,2

• >100 berichten
  • 175 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 december 2006 - 18:45

Wat ik mij afvroeg of het verschijnsel liegen in de dierenwereld voor komt. Het bewust verstrekken van verkeerde informatie in eigen belang aan soortgenoten. Dieren kennen immers ook sociale structuren en verschijnselen.

Zo geven bijen als ik het goed heb elkaar een sein als ze nectar hebben gevonden. En ik verwacht dat meer dieren elkaar op dingen wijzen. Zowel op gevaar als op voedsel. Kan het niet zo zijn dat het soms uitkomt een dier van het zelfde geslacht niet te waarschuwen voor gevaar? Het probleem is echter als dit dier door-evalueert ontstaat er op een gegeven moment een a-sociale soort. Of een soort die elkaar steeds bij gevaar laat stikken. Wellicht is dit een reden voor het niet voorkomen van liegen. Omdat het bij de evolutie niet veel oplevert.

Maar mijn vraag is dus of iemand hier iets van af weet. Wellicht een website? Met google vind ik niks.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

RobertJ

RobertJ

• >100 berichten
  • 144 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 december 2006 - 18:53

Mensapen zoals chimpansees, Orang utans en gorilla's kunnen en zullen liegen.
Robert van der Veeke
Basugasubasubasu Basugasubakuhaku Gasubakuhakuhaku!!
"Better is the enemy of good enough." Dr. Mikoyan of the Mikoyan Gurevich Design Bureau.

1,2

1,2

• >100 berichten
  • 175 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 december 2006 - 18:59

Heb je enige voorbeelden of verdere informatie.

NuSuN

NuSuN

• 0 - 25 berichten
  • 21 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 december 2006 - 08:50

Volgens mij kunnen alleen dieren die weten dat zei iets doen liegen omdat ze dan weten dat het liegen is en niet gewoon een fout signaal gegeven zonder bijbedoelingen.

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 december 2006 - 08:57

Zijn camouflagekleuren geen vorm van liegen?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

WendyTje

WendyTje

• >250 berichten
  • 773 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 december 2006 - 09:50

tja moeilijk, je hebt vogeltjes die doen alsof ze gewond zijn om te proberen voor afleiding te zorgen en niet als prooi te eindigen, je hebt ook vogels die roofdieren weglokken van hun nest door te doen alsof dat ergens anders ligt. Is dat liegen?
Mijn hond mag niet bedelen, soms doet ie dat wel en als je m dan aankijkt kijkt ie schijnheilig de andere kant op "bedelen? welnee ik keek naar de tafelpoot, echt!" hoor je m zowat denken. Valt dat ook onder liegen? Moeilijke grens.
To boldly go where I`ve never been before

Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Dalton

Dalton

• >250 berichten
  • 808 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 december 2006 - 17:18

Voor liegen is best een hoge intelligentie nodig.
Kinderen van 3 kunnen bijna niet liegen, kinderen van 5 wel al een beetje.
De meeste dieren komen niet boven het niveau van een drie jarig kind dus misschien dat het daarom zo weinig voorkomt in het dierenrijk.

Hoe zit het eigenlijk met pinguins die een soortgenoot van een kliff duwen om te kijken of er haaien zitten?
Of is dat een fabeltje?
Minder dan niks is onmogelijk.
De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

WendyTje

WendyTje

• >250 berichten
  • 773 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 december 2006 - 17:09

Hoe zit het eigenlijk met pinguins die een soortgenoot van een kliff duwen om te kijken of er haaien zitten?  
Of is dat een fabeltje?

maar is dat liegen dan? Volgens mij weten alle pinguins dat de voorste de pisang is.. Maar waarom ze dan toch vooraan gaan staan, tja.

Dino

Dino

• >250 berichten
  • 740 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 december 2006 - 18:38

Ja ze kunnen liegen en er is een boek oververschenen

In apendael of hoe heet dat apen utopia in Nederland heeft er zich zelfs een politieke coup voorgedaan in de chimpansee kolonie met de moord van 2 leiders als resultaat. Als dat niet liegen is weet ik het ook niet.

Ik herinner ook een proef met een lager orde chimpansee vrouwtje die express een alarm signaal gaf om iedereen in de kooi te krijgen zodat ze zelf een appel kon op eten.

# Chimpanzee Politics: Power and Sex among Apes. Baltimore: Johns Hopkins Universitry Press, 2000. ISBN 0-8018-6336-8. door Frans de Waal

greets
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

WendyTje

WendyTje

• >250 berichten
  • 773 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 december 2006 - 21:11

In apendael of hoe heet dat apen utopia in Nederlandl

de apenheul?

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8803 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 december 2006 - 00:24

Het is maar wat je onder liegen verstaat natuurlijk. 'Liegen' naar andere soorten is heel gebruikelijk... camouflage, mimicry, komt allemaal voor bij zelfs de eenvoudigste dieren. Dit is natuurlijk geen bewust gedrag, maar wel een deceptie die er gewoon in evolueert.

Liegen naar de eigen soort is een ander verhaal, ik denk niet dat er veel voorbeelden te vinden zullen zijn afgezien van de allerhoogste dieren. Liegen zoals mensen het tegen elkaar doen vereist bijna zelfbewustzijn, en belangrijker, enige empathie... want of het zinnig is te liegen weet je pas als je je kunt voorstellen of een ander je leugen zal geloven en wat zijn reactie erop gaat zijn.

Liegen uit instinct zal denk ik niet zo snel ontstaan omdat het niet zoveel zin heeft. Alle leden van een soort gaan dan dezelfde leugen vertonen, wat er feitelijk alleen op neerkomt dat een signaal veranderd.
Victory through technology

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures