[Chemie] Betekenis bolsymmetrie.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 116

[Chemie] Betekenis bolsymmetrie.

Ik citeer uit mijn cursus "stabileit heeft grotendeels te maken met een bolsymmetrische elektronenverdeling op de buitenste schil of een maximale spreiding van de elektronen binnen het volume van de elektronenwolk. Aldus kunnen we besluiten dat atomen met een half maar vooral met een volledig gevulde p- of d-orbitalen stabieler zijn dan atomen zonder dit voorrecht".

Nu is mijn vraag wat bedoelt men juist met bolsymmetrie. Miss iemand die dit kan toelichten aan de hand van deze halfgevulde p en d-orbitalen. En hoe kan ik dit herkennen.

Lijkt misschien een stomme vraag maar moest iemand mij vragen is dit atoom bolsymmetrisch zou ik niet weten hoe ik dit moet gaan zoeken.

Alvast dank,

Pieter

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: [Chemie] Betekenis bolsymmetrie.

Het is niet heel erg duidelijk opgeschreven, maar het komt op het volgende neer:

Atomen "streven" naar een zo hoog mogelijke mate van symmetrie. Die bereikt men met een bolvorm. Van alle mogelijke orbitalen (s, p, d etc.) hebben echter alleen de s-orbitalen een bolsymmetrie. p-orbitalen hebben een andere symmetrie. Daar zijn er 3 verschillende van, die we x,y en z kunnen noemen. Is er slechts 1 gevuld (bijvoorbeeld x) dan vervalt een groot aantal symmetrie-elementen van het atoom. Het atoom ziet er dan in de x-richting "anders uit" dan in de y- en z-richting. Zijn zowel x als y en z gevuld met 1 electron (half dus), dan is er al weer wat meer symmetrie. Hetzelfde geldt als x, y en z met 2 electronen gevuld zijn.

Voor d-orbitalen geldt hetzelfde (alleen zijn die wat ingewikkelder qua symmetrie). Maar ook daar geldt dat de hoogste mate van symmetrie bereikt wordt als alle 5 gevuld zijn met 1 ofwel 2 electronen elk.

Dit verhaal wordt een heel stuk duidelijker met plaatjes van de betreffende orbitalen. Hiervoor verwijs ik je graag naar de rest van het internet, of naar je tekstboek.

Gebruikersavatar
Berichten: 116

Re: [Chemie] Betekenis bolsymmetrie.

Dankjewel. Een ander onderwerp uit de cursus waar ik moeilijkheden mee heb is hybridisatie. Het begrip zelf versta ik perfect maar ik versta niet direct wanneer een atoom dit gaat toepassen.

Gaat elk gebonden atoom zijn gebonden orbitalen hybridiseren (op uitzondering van degene die een Pi binding aangaan)?

Is de hybridisatie toestands van het sulfaation dan sp3?

Reageer