lies, damned lies and statistics

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

lies, damned lies and statistics

Betreffende statistieken over al dan niet ongezond leven onder hoogspanningsmasten kwam Wouter Masselink met een hoogst aardige link naar een dissertatie over het onderwerp hoe wél en hoe niet met statistieken om te gaan. Hij verwees hierbij naar het stukje over het statistisch aangetoonde verband tussen het aantal ooivaarsnesten per dorp, en het aantal geboorten in die dorpen.

Zelf trof ik in dat verband in datzelfde artikel nog een schitterend staaltje aan, en ik ben benieuwd naar meer van die juweeltjes:

http://www.blackwell-synergy.com/doi/full/...39.2006.00237.x
Bearing in mind the few Welshmen who, for one reason or another, have the misfortune to have only one leg and the even fewer who have no legs at all, then each Welshman on average has only 1.9995 legs. It can therefore be stated in all honesty that 99.95% of Welshmen have more than the average number of legs.'
wie heeft er nog meer??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: lies, damned lies and statistics

Statistische verbanden... zijn vaak ondingen :)

Vaak is het gewoon een zwaktebod als men iets aan wil tonen wat eigenlijk niet zo wil lukken - dan kun je bijv onderzoeken of gsm gebruikers gemiddeld meer kanker hebben, en het als resultaat neerzetten zonder een mechanisme te formuleren (of zelfs maar te speculeren).
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: lies, damned lies and statistics

Statistiek is altijd gevaarlijk als men niet weet waar men naar kijkt. Met andere woorden, hoe is de statistiek tot stand gekomen.

Hetzelfde geldt voor correlaties.

Ik heb in mijn vorige job veel met datapower gewerkt, vooral het correleren van uitval op plakken (productie wafers voor halfgeleiders), met process parameters.

De grootste correlatie was vaak niet het probleem!
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Reageer