Springen naar inhoud

Tijdsdilatatie

• Log in om te kunnen reageren

rudy123

rudy123

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 december 2006 - 00:01

Mijn vraag heeft betrekking op het volgende:

Naar ik heb begrepen: Tijdsdilatatie treed op wanneer een object een versnelling uitvoert ten opzicht van een ander object. Wanneer dus van een tweeling er eentje met een raket de ruimte in zou gaan voor 5 jaar (gezien vanuit de persoon in de raket) met 0,9 C zal deze terug keren op aarde en jonger zijn dan de tweelingbroer welke op aarde is gebleven, immers de tweelingbroer op aarde maakt een langere tijd mee!?!

Maar er kan toch met evenveel waarheid worden gesteld dat de aarde van de raket af beweegt met 0,9 C?? Hoe gaat de theorie van tijdsdilatatie hiermee om?

Groeten,

Rudy

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Leuke gast

Leuke gast

• >1k berichten
  • 1166 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 december 2006 - 00:15

Maar er kan toch met evenveel waarheid worden gesteld dat de aarde van de raket af beweegt met 0,9 C?? Hoe gaat de theorie van tijdsdilatatie hiermee om?

Wat is voor jou waarheid?

Volgens Einstein
tijd is gekoppeld aan snelheid.

dus tijd veranderd door snelheids verandering.

rudy123

rudy123

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 december 2006 - 09:55

Tijd veranderd idd door snelheidsveranderingen, daar zit juist het probleem. Want wie veranderd er van snelheid: de raket of de aarde? (en dat bedoel ik ook met waarheid)

Rudeoffline

Rudeoffline

• >250 berichten
  • 624 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 december 2006 - 10:39

Mijn vraag heeft betrekking op het volgende:

Naar ik heb begrepen: Tijdsdilatatie treed op wanneer een object een versnelling uitvoert ten opzicht van een ander object. Wanneer dus van een tweeling er eentje met een raket de ruimte in zou gaan voor 5 jaar (gezien vanuit de persoon in de raket) met 0,9 C zal deze terug keren op aarde en jonger zijn dan de tweelingbroer welke op aarde is gebleven, immers de tweelingbroer op aarde maakt een langere tijd mee!?!

Groeten,

Rudy

Tijdsdilatatie is alleen symmetrisch voor 2 inertiaalwaarnemers. Snelheid is relatief in de SRT, maar versnelling niet. In het aardestelsel meet je geen kracht, maar in het stelsel van de raket wel. Je kunt dus niet meer simpelweg de rollen omdraaien, want de 2 stelsels zijn fysisch verschillend. Om het simpel te stellen: als je in het aardestelsel zou tafeltennissen, dan zou je geen problemen hebben. Maar zou je dat proberen in die raket, dan wordt het veel lastiger. De 2 stelsels zijn dus fysisch te onderscheiden.

rudy123

rudy123

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 december 2006 - 11:22

Ok, maar wat als de raket niet met een versnelling maar met een eenparige snelheid van de aarde afbeweegt (of de aarde van de raket af beweegt natuurlijk), dan kun je ook in de raket prima tafeltennissen lijkt mij. Immers er werken dan geen krachten op de raket.

Math-E-Mad-X

Math-E-Mad-X

• >1k berichten
  • 2383 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 december 2006 - 17:57

Ok, maar wat als de raket niet met een versnelling maar met een eenparige snelheid van de aarde afbeweegt (of de aarde van de raket af beweegt natuurlijk), dan kun je ook in de raket prima tafeltennissen lijkt mij. Immers er werken dan geen krachten op de raket.

In dat geval kan de raket nooit terug keren naar de aarde en kun je de tijd in de raket en de tijd op aarde niet met elkaar vergelijken.

In SRT hangen tijd en ruimte met elkaar samen. Je kan alleen spreken over een bepaald tijdstip op een bepaalde plaats. De klok in de raket en de klok op aarde moeten dus vlak bij elkaar zijn (eigenlijk zelfs op precies dezelfde plek) om de tijden met elkaar te kunnen vergelijken.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Janneke

Janneke

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 december 2006 - 21:48

Heb ik het goed begrepen dat ten opzichte van gebeurtenissen die op de aarde plaatsvinden er voor waarnemers die zich eveneens op de aarde bevinden geen onzekerheid bestaat over de volgorde waarin deze gebeurtenissen hebben plaatsgevonden?
Pas wanneer een waarnemer zich met grote snelheid van een andere waarnemer af beweegt kan onduidelijkheid ontstaan over de volgorde waarin gebeurtenissen plaatsvinden?

Nassarius

Nassarius

• >25 berichten
  • 71 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 december 2008 - 20:18

Tijdsdilatatie is alleen symmetrisch voor 2 inertiaalwaarnemers. Snelheid is relatief in de SRT, maar versnelling niet. In het aardestelsel meet je geen kracht, maar in het stelsel van de raket wel. Je kunt dus niet meer simpelweg de rollen omdraaien, want de 2 stelsels zijn fysisch verschillend. Om het simpel te stellen: als je in het aardestelsel zou tafeltennissen, dan zou je geen problemen hebben. Maar zou je dat proberen in die raket, dan wordt het veel lastiger. De 2 stelsels zijn dus fysisch te onderscheiden.

Als dat zo is,waarom zegt Einstein dan dat het licht constand is in elk inertiaal stelsel?Ik denk dat alle fysische eigenschappen juist hetzelfde zijn behalfe tijd.En bij versnelling moet de tijd zich steeds opnieuw aanpassen aan een nieuw inertiaal stelsel ten opzichte van zijn vorige omdat de tijd gebonden zit aan afgelegde weg,die steeds grooter wordt bij hoogere snelheden.

Nassarius

Nassarius

• >25 berichten
  • 71 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 december 2008 - 20:26

In dat geval kan de raket nooit terug keren naar de aarde en kun je de tijd in de raket en de tijd op aarde niet met elkaar vergelijken.

In SRT hangen tijd en ruimte met elkaar samen. Je kan alleen spreken over een bepaald tijdstip op een bepaalde plaats. De klok in de raket en de klok op aarde moeten dus vlak bij elkaar zijn (eigenlijk zelfs op precies dezelfde plek) om de tijden met elkaar te kunnen vergelijken.

Je kan ook bijde klokken starten op het moment dat de raket een vaste snelheid heeft.Bij de Lorentz gedachte beweegt het licht loodrecht op de beweging van de raket.Maar wat meet je als het licht paralel loopt met de raket.Die klok loopt volgens mij gewoon constand,bij een vaste snelheid van de raket.

Rudeoffline

Rudeoffline

• >250 berichten
  • 624 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 december 2008 - 13:49

Als dat zo is,waarom zegt Einstein dan dat het licht constand is in elk inertiaal stelsel?Ik denk dat alle fysische eigenschappen juist hetzelfde zijn behalfe tijd.En bij versnelling moet de tijd zich steeds opnieuw aanpassen aan een nieuw inertiaal stelsel ten opzichte van zijn vorige omdat de tijd gebonden zit aan afgelegde weg,die steeds grooter wordt bij hoogere snelheden.

Da's een oud topic. :D

Een constante lichtsnelheid zegt niet dat 2 stelsels niet te onderscheiden zijn. Met " fysisch te onderscheiden" bedoelde ik dat je experimenten kunt die de 2 stelsels van elkaar onderscheiden. Door bijvoorbeeld een potje te tafeltenissen. Daar verandert een constante lichtsnelheid niks aan.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures