Springen naar inhoud

[chemie] Rf-waarde

• Log in om te kunnen reageren

gast004

gast004

• >250 berichten
  • 314 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 december 2006 - 14:33

De volgende oefening versta ik niet:

Een product X heeft een Rf waarde van 0,52 als zuiver diŽthylether als eluens wordt gebruikt. Wat zal de Rf waarde zijn bij gebruik van pentaan/diŽthylether 1/1?

(a) 1,13
(b) 0,77
© 0,52
(d) 0,38

Het juiste antwoord is d, maar ik versta niet hoe ze daarbij komen.

Nu, de Rf mag niet groter zijn dan 1, dus a is het al zeker niet. De Rf-waarde (ratio to front) is gelijk aan de verhouding van de afstand die de stof afgelegd heeft op de afstand van de startpositie tot het vloeistoffront.
Verder geraak ik niet. Misschien kan iemand mij helpen? Alvast bedankt.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Belgjm

Belgjm

• >100 berichten
  • 186 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 december 2006 - 18:21

Wanneer we diethylether gebruiken wat een matig apolaire stof is, dan zien we dat het product tot in de helft wordt meegenomen. Hieruit kunnen besluiten dat product X een matig polaire stof is. Wanneer we het eluens vervangen door een veel apolairder solvent (nl. alkanen zijn heel apolair) dan verwachten we dat het eluens de stof minder ver zal meenemen => wat resulteerd in een lagere Rf-waarde.

gast004

gast004

• >250 berichten
  • 314 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 december 2006 - 19:05

polair lost op in polair en apolair lost op in apolair.

dus bij een apolair eluens: hoe polairder de stof of hoe apolairder het eluens, hoe minder ver de stof meegenomen wordt? (en omgekeerd)
bij een polair eluens: hoe polairder het eluens of hoe apolairder de stof, hoe minder ver de stof meegenomen wordt? (en omgekeerd)

als product x helemaal tot boven zou meegenomen worden (bij diethylether), dan zou de stof matig apolair zijn;
als product x niet meegenomen zou worden (bij diethylether), dan zou de stof polair zijn;
omdat product x slechts matig polair is, wordt die tot in de helft meegenomen.
klopt dit?
en wat als product x heel apolair zou zijn? zou die dan ook helemaal tot boven meegenomen worden? en hoe zie je dan het verschil met matig apolair? door een ander eluens te gebruiken?

(als het een beetje klopt wat ik zeg, dan begin ik het te snappen :wink: , al bedankt voor je hulp)

Belgjm

Belgjm

• >100 berichten
  • 186 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 december 2006 - 11:35

polair lost op in polair en apolair lost op in apolair.

dus bij een apolair eluens: hoe polairder de stof of hoe apolairder het eluens, hoe minder ver de stof meegenomen wordt? (en omgekeerd)
bij een polair eluens: hoe polairder het eluens of hoe apolairder de stof, hoe minder ver de stof meegenomen wordt? (en omgekeerd)

als product x helemaal tot boven zou meegenomen worden (bij diethylether), dan zou de stof matig apolair zijn;
als product x niet meegenomen zou worden (bij diethylether), dan zou de stof polair zijn;
omdat product x slechts matig polair is, wordt die tot in de helft meegenomen.
klopt dit?
en wat als product x heel apolair zou zijn? zou die dan ook helemaal tot boven meegenomen worden? en hoe zie je dan het verschil met matig apolair? door een ander eluens te gebruiken?

(als het een beetje klopt wat ik zeg, dan begin ik het te snappen  :wink: , al bedankt voor je hulp)

Excuses voor mijn late reply.

Zoals je het nu hebt opschreven, lijkt me wel juist. En zoals je al zei, zal een apolair product X helemaal meegenomen worden door het matig apolaire solvent omdat het product geen affiniteit ondervindt met de silicalaag(dat een polaire stof is).

Het werken met TLC is eigenlijk een methode dat goed werkt in de randgebieden , nl apolair - polair , maar alles wat daar tussenzit, is finetuning mbv andere solventen enz.

gast004

gast004

• >250 berichten
  • 314 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 december 2006 - 11:42

oh, heel erg bedankt voor je hulp :) . Ik had gisteren practicumexamen van organische chemie en er waren 2 vragen over (en ik heb ze juist [rr] :?: :) ).

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures