[Scheikunde] Alcohol practicum

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 13

[Scheikunde] Alcohol practicum

Voor Scheikunde hebben we een artikeltje gelezen over alcohol.

Nu moesten we hier zelf een proefje bij bedenken.

We hebben bedacht:

- We laten iemand in de ochtend een paar blikjes bier drinken en meten vervolgens om het uur hoeveel ethanol hij uitademd.

Dus nu wilden we zo'n politie dinges lenen voor zo'n alcohol test, maar dat mag waarschijnlijk toch niet.

We kunnen het laten reageren met iets en kijken hoevel neerslag ergens van ontstaat, maar nu weten we niet wat met alcohol reageert.

Wie weet hoe je zoiets zou kunnen testen?

Of wel: Hoe doe je zelf een ademtest scheikundig?

Berichten: 186

Re: [Scheikunde] Alcohol practicum

Heb je hier al eens gekeken voor de werking van zo'n adem-analysetoestel ?

http://science.howstuffworks.com/breathalyzer3.htm

Het werkt dus ook met een chemische reactie en is redelijk gemakkelijk zelf uit te voeren. Het enige probleem is waarschijnlijk de colorimeter om de intensiteit te meten ...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: [Scheikunde] Alcohol practicum

Dus nu wilden we zo'n politie dinges lenen voor zo'n alcohol test, maar dat mag waarschijnlijk toch niet.
Je kunt het altijd vragen. Wie niet waagt, wie niet wint. Uiteraard moet de 'proefpersoon' wel 16 of ouder zijn dan :)
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Berichten: 13

Re: [Scheikunde] Alcohol practicum

Lol :)

Is het ook mogelijk alcohol ergens mee te laten reageren zodat er een neerslag ontstaat?

Alcohol + azijnzuur is toch ethylacetaat? Is dat een vast stof?

Gebruikersavatar
Berichten: 13

Re: [Scheikunde] Alcohol practicum

Zoals:

OH- reageert goed met Na+.

Ethanol is C2H5OH. Als ik Natiumulfaat (bijvoorbeeld) in een erlenmeyer doe. Ik laat dan bijvoorbeeld de proefpersoon uitademen in een zakje en dat zakje doe ik op de kop op de opening van de erlenmeyer.

Krijg ik dan deze neerslag?:

OH-(l)(heel kleine druppeltje dus uit je adem) + Na+ (van Natiumulfaat) --> NaOH(s)

OH- (ag) + Na2+ (ag) --> NaOH (s)?

Berichten: 590

Re: [Scheikunde] Alcohol practicum

off topic: deed me meteen denken aan een een klasgenoot die het presteerde om een gloeiend hete öse in een pot alcohol te douwen, er ontstond, jawel, een exotherme reactie die ook nog eens in omvang toenam toen de pot omviel. Gelukkig was ik er al met een brandblusser :)

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: [Scheikunde] Alcohol practicum

NaOH is gewoon goed oplosbaar en als je alcoholdamp door een natriumsulfaat-oplossing leidt, lijkt me dat er niks bijzonders gebeurt. (in ieder geval gaat de OH-groep er zeker niet vanaf!)
TU/e Werktuigbouwkunde

Gebruikersavatar
Berichten: 13

Re: [Scheikunde] Alcohol practicum

NaOH is gewoon goed oplosbaar en als je alcoholdamp door een natriumsulfaat-oplossing leidt, lijkt me dat er niks bijzonders gebeurt. (in ieder geval gaat de OH-groep er zeker niet vanaf!)


Wat stel je voor dat ik ga doen? Heb je misschien een idee?

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: [Scheikunde] Alcohol practicum

Moeilijk, ik weet niet zo 1,2,3 hoe je de hoeveelheid alcohol in de adem zou kunnen bepalen. Wel lijkt me dat de opzet grotendeels juist is, nl. het eerst ergens doorleiden zodat je een oplossing krijgt.

Iemand anders misschien?
TU/e Werktuigbouwkunde

Berichten: 200

Re: [Scheikunde] Alcohol practicum

RobinZwama schreef:Zoals:

OH- reageert goed met Na+.

Ethanol is C2H5OH. Als ik Natiumulfaat (bijvoorbeeld) in een erlenmeyer doe. Ik laat dan bijvoorbeeld de proefpersoon uitademen in een zakje en dat zakje doe ik op de kop op de opening van de erlenmeyer.

Krijg ik dan deze neerslag?:

OH-(l)(heel kleine druppeltje dus uit je adem) + Na+ (van Natiumulfaat) --> NaOH(s)

OH- (ag) + Na2+ (ag) --> NaOH (s)?
Dit klopt niet. Na+ zal zeker niet met OH- reageren, het is een goed oplosbaar zout net als alle andere natriumzouten.

Wat je misschien zou kunnen doen is een hoeveelheid alcohol opvangen en dit door water leiden of wat dan ook(als dit zou kunnen) en het dan als reductor laten reageren met bijv. mangaan

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: [Scheikunde] Alcohol practicum

Er is nogal een groot verschil tussen OH- en de OH groep in ethanol. OH- is een ion en is aan te tonen door het te laten neerslaan met een geschikt tegenion (zodat er een slecht oplosbaar zout gevormd wordt.

De OH groep in ethanol kun je inderdaad laten reageren, en op die manier aantonen. De reactie die jij voorstelt, ethylacetaat maken door het met azijnzuur te laten reageren, zal niet lukken, voornamelijk omdat de ethanol in je adem in dampvorm is, en een zeer lage concentratie heeft. Daardoor gaat de reactie erg langzaam, en wordt er nauwelijks product gevormd, althans niet in zichtbare hoeveelheden. Bovendien is ethylacetaat bij kamertemperatuur een vloeistof.

Het gemakkelijkst is het aan te tonen met de redoxreactie die ook in de blaasproef gebruikt wordt. Als je niet zo'n ding kunt lenen kun je proberen of je het min of meer kunt namaken, hoewel de benodigde stoffen (kaliumdichromaat, zilvernitraat, zwavelzuur) behoorlijk giftig en gevaarlijk zijn, dus dat maakt het ook minder geschikt.

Kaliumdichromaat wordt gebruikt omdat de kleurovergang zo groot is. Dat maakt het mogelijk om ook kwantitatief ethanol aan te tonen. Je zou kunnen proberen om als alternatief kaliumpermanganaat te gebruiken. Een oplossing maken (wordt altijd mooi paars), aanzuren en bijvoorbeeld met een rietje je adem erdoorheen blazen. Wanneer het permanganaat wegreageert, verdwijnt de paarse kleur. Je kunt dan bijvoorbeeld meten hoeveel liter lucht iemand moet uitademen om de oplossing helemaal te ontkleuren. Let wel, ik kan geen garantie geven dat dit werkt, en het zal nog wat uitzoekwerk zijn om de juiste concentratie van de permanganaatoplossing voor de proef te bepalen, maar het is het proberen waard.

Reageer