Springen naar inhoud

[Vloeistofmechnica] Kracht van golf op een Oppervlak


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Sjuut

    Sjuut


  • 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 december 2006 - 11:38

Stelling

Onder een boorplatform liggen (loop)platen bij de staanders , deze worden regelmatig los gerukt/geslagen in stormen door de golven die er tegen aan beuken. Golfsnelheid etc. is achter te komen. Maar de kracht die de golf uitoefend op de loopplaten op het moment van contact is voor mij een raadsel.

Ik zou graag jullie visie op dit probleem willen horen.

Indien mogelijk met verwijzingen naar literatuur

Alvast bedankt.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

DePurpereWolf

    DePurpereWolf


  • >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 december 2006 - 14:19

De kracht is afhankelijk van de massa van de golf (hoe groot de golf is) en de snelheid. Hoe je van massa en snelheid naar kracht gaat licht aan veel dingen, oppervlak van de planken in relatie met golf grootte, en hoe snel de snelheid van water kan worden beinvloed. Ik heb geen idee hoe je dat moet uitrekenen.

#3

rodeo.be

    rodeo.be


  • >250 berichten
  • 647 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 december 2006 - 20:47

De impactbelasting van golven op constructies kan je met de methode van Goda berekenen; misschien is dat wat voor je (opgepast; helemaal niet vanzelfsprekend uit te rekenen!).

Ik heb dat eens berekend, en dat was ongeveer 3,5x meer dan de statische waterbelasting (dus: golfbelasting is 3,5 keer groter dan de kracht door het stilstaande water).
???

#4

Sjuut

    Sjuut


  • 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 december 2006 - 22:07

Bedankt ik heb dit al gevonden

http://salamanca.khb...10e41537289011a

kijken hoever ik er mee kom:)

als iemand erom vraagt zal ik mijn bevindingen online zetten

#5

oktagon

    oktagon


  • >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 21 december 2006 - 23:06

Mag ik globaal uit de verwijzing naar de lectuur in"salamanca" afleiden dat de golfhoogte Ho moet worden vermenigvuldigd met de factor 1,8 om geen invloed meer te hebben op een submarine-object (in mijn geval een caisson dat een boortoren draagt) midden in de zee en geen verticale weerstand door kademuren,ed.Wel een weerstand door de palen van de boortoren en de windbelasting erop,wat weer doorwerkt op de drager (drijver).
En uitgaande van een orkaan met golfhoogte tussen de 20 en 30 meter zou het object op ca.50 meter diepte er ongevoelig voor zijn,behoudens de laatst vermelde weerstanden van de poten en de windbelasting op de boortoren?
Interpreteer ik dat goed?





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures