[Vloeistofmechnica] Kracht van golf op een Oppervlak

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 6

[Vloeistofmechnica] Kracht van golf op een Oppervlak

Stelling

Onder een boorplatform liggen (loop)platen bij de staanders , deze worden regelmatig los gerukt/geslagen in stormen door de golven die er tegen aan beuken. Golfsnelheid etc. is achter te komen. Maar de kracht die de golf uitoefend op de loopplaten op het moment van contact is voor mij een raadsel.

Ik zou graag jullie visie op dit probleem willen horen.

Indien mogelijk met verwijzingen naar literatuur

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: [Vloeistofmechnica] Kracht van golf op een Oppervlak

De kracht is afhankelijk van de massa van de golf (hoe groot de golf is) en de snelheid. Hoe je van massa en snelheid naar kracht gaat licht aan veel dingen, oppervlak van de planken in relatie met golf grootte, en hoe snel de snelheid van water kan worden beinvloed. Ik heb geen idee hoe je dat moet uitrekenen.

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: [Vloeistofmechnica] Kracht van golf op een Oppervlak

De impactbelasting van golven op constructies kan je met de methode van Goda berekenen; misschien is dat wat voor je (opgepast; helemaal niet vanzelfsprekend uit te rekenen!).

Ik heb dat eens berekend, en dat was ongeveer 3,5x meer dan de statische waterbelasting (dus: golfbelasting is 3,5 keer groter dan de kracht door het stilstaande water).
???

Berichten: 6

Re: [Vloeistofmechnica] Kracht van golf op een Oppervlak

Bedankt ik heb dit al gevonden

http://salamanca.khbo.be:8080/doks/do/file...10e41537289011a

kijken hoever ik er mee kom:)

als iemand erom vraagt zal ik mijn bevindingen online zetten

Berichten: 4.502

Re: [Vloeistofmechnica] Kracht van golf op een Oppervlak

Mag ik globaal uit de verwijzing naar de lectuur in"salamanca" afleiden dat de golfhoogte Ho moet worden vermenigvuldigd met de factor 1,8 om geen invloed meer te hebben op een submarine-object (in mijn geval een caisson dat een boortoren draagt) midden in de zee en geen verticale weerstand door kademuren,ed.Wel een weerstand door de palen van de boortoren en de windbelasting erop,wat weer doorwerkt op de drager (drijver).

En uitgaande van een orkaan met golfhoogte tussen de 20 en 30 meter zou het object op ca.50 meter diepte er ongevoelig voor zijn,behoudens de laatst vermelde weerstanden van de poten en de windbelasting op de boortoren?

Interpreteer ik dat goed?

Reageer