[scheikunde] bapaling van het ammoniakgehalte in ammonia

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 12

[scheikunde] bapaling van het ammoniakgehalte in ammonia

Ik moet voor scheikunde een "opdracht" opstellen, hoe ik het ammoniakgehalte kan bepalen in huishoud ammonia. Ik weet niet welke indicator moet gebruiken. Hoe kan ik die vinden?

verder weet ik dat de ammonia-oplossing: minder dan 5%

50 gr. in 1 liter

ik heb nu:

a. Pipetter exact 10,0 ml ammonia uit een gewone fles huishoudammonia en doe dit in een 100 ml maatkolf. Vul met gedestilleerd water aan tot de maatstreep.

b. Pipetter van de verdunde oplossing 10,0 ml in een 100 ml erlenmeijer en titreer met de zoutzuur waarvan de molariteit exact bekend is (0,1 M). Gebruik als indicator .......

c. Geef de vergelijking voor de reactie die heeft plaatsgevonden en bereken vervolgens het ammoniakgehalte (grammen per liter).

Thijs

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: [scheikunde] bapaling van het ammoniakgehalte in ammonia

Ammonia is een oplossing van NH3 in water: NH3 + H2O ---> NH4+ + OH-

Na titratie met HCl heb je in oplossing: NH4+ en Cl-

Wat is de pH hiervan wanneer je precies op het equivalentiepunt bent en de titratie gestopt moet worden? Gebruik Kb van NH3 (NH4OH)

Bij welke pH slaan diverse indicatoren om?

Dus wat is de beste indicator?

Als je weet hoeveel mol HCL je toegevoegd hebt weet je hoeveel mol NH3 er was dus via molmassa van NH3 weet je dan hoeveel massaprocent NH3 er in de huishoudammonia zat. Niet vergeten dat je een factor .... verdund had voor je de titratie deed.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: [scheikunde] bapaling van het ammoniakgehalte in ammonia

NH3 is een zwakke base en wordt dus gewoonlijk geschreven als NH3 (aq) omdat het slechts gedeeltelijk ioniseert.

Als je titreert met zoutzuur krijg je wel de reactie die Fred aangaf, nl.

NH3 (aq) + H3O+ (aq) ---> NH4+ (aq) + H2O (l)

Cl- doet in deze reactie niet mee en kun je weglaten.

Verder is de manier van Fred wel de juiste lijkt me.
TU/e Werktuigbouwkunde

Berichten: 1.379

Re: [scheikunde] bapaling van het ammoniakgehalte in ammonia

Thijs R. kan ook anders redeneren:

Ammonia gedraagt zich als een zwakke base. Als je ammonia titreert met het sterke zuur HCl heb je bij het equivalentiepunt een ammoniumchloride oplossing. We weten al dat die door hydrolyse zwak zuur is en we schatten de pH daarvan op 4 á 5. We zoeken in een indicatorentabel een indicator die in dat pH gebied omslaat. De kleuren worden ook in de tabel vermeld.

Heel precies hoeft dat allemaal niet want we weten uit de les dat de pH bij het bereiken van het equivalentiepunt een flinke sprong omlaag maakt. Daardoor komen meerdere indicatoren mogelijk in aanmerking. Het is wel handig als je het tabelletje een beetje uit je hoofd kent. Ikzelf ken alleen maar Methyloranje, methylrood, lakmoes en phenolphtaleine. Dat is genoeg. Daar kun je bijna alles mee.

Uit mijn blote hoofd zeg ik: Kies methylrood. Methyloranje zit er ook in de buurt maar daarbij is de kleuromslag niet zo duidelijk te zien en moet je veel voorzichtiger titreren.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer