[Elektriciteit] Hoeken bevuilen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

[Elektriciteit] Hoeken bevuilen

Ik heb het onder electriciteit gezet maar ik weet niet als het er iets mee te maken heeft.

Ik heb al dikwijls opgemerkt dat er zich na een zekere tijd stof verzamelt in de hoeken van de plafond van mijn living. Hoe dit komt is voor mij een raadsel.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: [Elektriciteit] Hoeken bevuilen

Wat is het verschil tussen hoek en ergens anders aan het plafond?

Juist, de aditie van twee muren.

Er is minder luchtstroming daar, en er is meer oppervlakte voor het stof om zich daar aan te verhangen.

Het zou raar zijn als de stof zich in het midden van de kamer zou ophopen.

Berichten: 138

Re: [Elektriciteit] Hoeken bevuilen

Zo logisch lijkt mij dat niet!

Het stof moet ook getransporteerd worden, en dat gebeurt ook met luchtstromingen.

Je zou dan eerder moeten concluderen dat de luchtstroom op die plaatsen juist heftiger is, zelfs zo heftig dat blijkbaar alle lucht in de kamer wel eens die hoek passeert.

Berichten: 866

Re: [Elektriciteit] Hoeken bevuilen

Als ikzelf even intuïtief nadenk, zal al de lucht ook in de hoeken vroeg of laat wel eens voorbijkomen ; maar dan toch eerder laat denk ik en omdat de lucht daar heel traag stroomt zal het stof zich gemakkelijker afzetten. Ik ken trouwens geen enkele fabrikant van rookmelders die op het idee gekomen is om zijn apparaatjes liever in de hoek van een kamer te installeren.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [Elektriciteit] Hoeken bevuilen

Je zou dan eerder moeten concluderen dat de luchtstroom op die plaatsen juist heftiger is, zelfs zo heftig dat blijkbaar alle lucht in de kamer wel eens die hoek passeert.
Maar waarom bezinkt het stof dan? Als de stroming sterk genoeg is, waait het stof doodleuk verder.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 138

Re: [Elektriciteit] Hoeken bevuilen

Maar waarom bezinkt het stof dan? Als de stroming sterk genoeg is, waait het stof doodleuk verder.


Ik suggereer hier ook niet dat dit de verkaring voor het verschijnsel zou zijn, nee in tegendeel, ik weet het ook niet.

Een mogelijke verklaring zou kunnen zijn dat de luchtstroom hier toch op een of andere manier een bocht moet maken, en de stofdeeltjes door de middelpuntvliedende kracht tegen het plafond geslagen worden.

(zoals bij de werking van een stofcycloon)

Wanneer de luchtstroming daar juist trager is (zoals Stephaan stelt) zou het stof daar juist naar beneden dwarrelen en niet vertikaal omhoog tegen het plafond slaan.

Een ander mechanisme zou misschien statische lading kunnen zijn op muren en plafonds, en dan komt m.i. de opmerking van de Purperewolf weer om de hoek, want de relatieve veldsterkte zal dan juist in de hoekpunten hoger zijn dan midden op de wand.

Reageer