Springen naar inhoud

Excretie toxines na hoeveel uur?

• Log in om te kunnen reageren

Crihz

Crihz

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 december 2006 - 13:48

Dag mensen,

Er is mij verteld dat de bacterien die deel uit maken van de "mondflora" na 24 uur (dus 24 uur na het "onstaan" van de bacterie) beginnen met de excretie van toxines. Klopt dit verhaal of begint dit vrijwel direct na het ontstaan van deze bacterien?

Chris

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Kjell

Kjell

• >250 berichten
  • 333 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 27 december 2006 - 14:16

Als je met excretie uitstoot bedoelt, en toxines gelijksteld aan uitwerpselen.
begint dit bijna direct nadat de bacterie ontstaat.
Dus ja bacterien maken uitwerpselen vanzodra ze er zijn, na 24u pas een meetbaar (toxine) gehalte.

The Don

The Don

• >1k berichten
  • 1259 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 januari 2007 - 14:12

Dus ja bacterien maken uitwerpselen vanzodra ze er zijn, na 24u pas een meetbaar (toxine) gehalte.

Nou dit is niet waar, toxines zijn geen "uitwerpselen" in die zin dat er niet gesproken kan worden van uitwerpselen bij micro-organismen. Bacterien kunnen bepaalde stoffen uitscheiden en dit doen ze inderdaad direct nadat ze gevormd zijn. Deze stoffen zijn in de meeste gevallen onschuldig maar er zijn organismen die gifstoffen kunnen uitscheiden. Er zijn gifstoffen (toxines) waarvan je alleen misselijk wordt maar bijvoorbeeld de neuro toxines kunnen direct invloed uitoefenen op je hersenfuncties.
De bacterien die deel uitmaken van je natuurlijke mondflora zullen in een gezond darmstelsel geen merkbare hoeveelheid toxines uitscheiden.
In welke context stel je deze vraag Crihz?
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.

Kjell

Kjell

• >250 berichten
  • 333 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 09 januari 2007 - 05:40

Nou dit is niet waar, toxines zijn geen "uitwerpselen" in die zin dat er niet gesproken kan worden van uitwerpselen bij micro-organismen. Bacterien kunnen bepaalde stoffen uitscheiden en dit doen ze inderdaad direct nadat ze gevormd zijn. Deze stoffen zijn in de meeste gevallen onschuldig maar er zijn organismen die gifstoffen kunnen uitscheiden. Er zijn gifstoffen (toxines) waarvan je alleen misselijk wordt maar bijvoorbeeld de neuro toxines kunnen direct invloed uitoefenen op je hersenfuncties.
De bacterien die deel uitmaken van je natuurlijke mondflora zullen in een gezond darmstelsel geen merkbare hoeveelheid toxines uitscheiden.
In welke context stel je deze vraag Crihz?

ze noemen het uitwerpselen, het maakt je tanden bruin.

The Don

The Don

• >1k berichten
  • 1259 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 januari 2007 - 10:15

Nou ik ben microbioloog en ik heb nog nooit de term "uitwerpselen" gehoord in deze context. Daarnaast heeft de bruining van tanden meerdere oorzaken dan alleen bacteriele oorzaken (denk aan roken, thee/koffie, etc) en toxines hebben hier iig niets mee te maken.

Kjell

Kjell

• >250 berichten
  • 333 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 10 januari 2007 - 12:12

Nou ik ben microbioloog en ik heb nog nooit de term "uitwerpselen" gehoord in deze context. Daarnaast heeft de bruining van tanden meerdere oorzaken dan alleen bacteriele oorzaken (denk aan roken, thee/koffie, etc) en toxines hebben hier iig niets mee te maken.

vraag het maar aan een tandarts.

Bas

Bas

• >250 berichten
  • 824 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 januari 2007 - 22:12

Zo'n tandarts zal het inderdaad wel uit zijn hoofd laten om het over toxines te hebben tegen zijn patienten, die zijn zo al bang genoeg... :)

Die mensen zijn erin getraind om een en ander eenvoudig uit te leggen en dan ligt de term 'uitwerpselen' nou eenmaal meer voor de hand dan zoiets als 'toxines'.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

The Don

The Don

• >1k berichten
  • 1259 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 januari 2007 - 16:31

Inderdaad zal een tandarts woorden gebruiken die voor leken gemakkelijk in het gehoor liggen. Gelukkig zijn we hier op een wetenschapsforum en hoeven we geen lekentaal te gebruiken. De term "uitwerpselen" gebruiken voor toxines is verwarrend en dus niet echt handig te gebruiken in deze context. We noemen mensenlijk zweet toch ook geen "uitwerpselen"? om een rare vergelijking te gebruiken... :wink:

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures