[elektriciteit] energie opwekking door knijpen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 9

[elektriciteit] energie opwekking door knijpen

ik ben op zoek naar een manier om elektrische stroom/spanning op te wekken door middel van knijpen. heeft iemand een idee hoe dat kan gebeuren en hoe het juist werkt?

ik geef een voorbeeld:

iedereen herinnert zich nog wel van enkele jaren geleden de sportschoenen met ledjes in de zolen. die ledjes branden enkel op het moment dat er op die voet geduwt wordt, met andere woorden als de zool ingedrukt wordt. dit is zeer gelijkaardig aan knijpen.

weet iemand wat er juist in die schoenen zit? (heeft iemand nog zo een paar schoenen die wel open kunnen?)

Gebruikersavatar
Berichten: 415

Re: [elektriciteit] energie opwekking door knijpen

piëzo-electriciteit

http://nl.wikipedia.org/wiki/Pi%C3%ABzo-elektrisch
Het piëzo-elektrisch effect is het verschijnsel dat kristallen van bepaalde materialen onder invloed van druk (bijvoorbeeld buiging) een elektrische spanning produceren en andersom: vervormen als er een elektrische spanning op wordt aangelegd.

Hiermee kunnen allerlei elektrische opnemers en actuators gemaakt worden.

Belangrijke toepassingen zijn:

Opnemers  

elektrische gasaanstekers die een vonk geven als er op een knop wordt gedrukt;  

verouderde goedkopere pick-up-elementen (zie grammofoon)  

druktoetsen in elektronische apparatuur  

Actuatoren  

luidsprekertjes, vooral voor zeer hoge tonen, en ultrasoon-omzetters.  

verplaatsingselementen voor zeer kleine bewegingen in een Scanning tunneling microscoop en soortgelijke systemen.  

nevelapparaten die door trillingen waterdeeltjes doen verdampen tot een mistgordijn  

nauwkeurig positioneren van de koppen in een videorecorder (bij het systeem Video 2000)  

Overige  

kristallen voor tijdsbepaling, bijvoorbeeld in een kwartshorloge. De resonantiefrequentie van kwartskristallen is uiterst constant en leent zich daarom goed voor tijdmeting.  
Don't just talk, show your work.

Berichten: 9

Re: [elektriciteit] energie opwekking door knijpen

bedankt voor de tip!

ik heb al heel wat informatie gevonden rond piëzo-electriciteit en hoe het fysisch in elkaar zit.

zeer interessante bron:

http://193.190.56.244/~jbaeten/cursussen/MSYS11.pdf

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [elektriciteit] energie opwekking door knijpen

ik denk meteen aan een knijpkat

Gebruikersavatar
Berichten: 238

Re: [elektriciteit] energie opwekking door knijpen

Maar een knijpkat heeft een overbrenging die de knijpende beweging (op en neer) omzet in een draaiende beweging die vervolgens een dynamo aandrijft. Dit mechaniek zou te zwaar zijn om in een schoenzool te zetten. Het piëzo elektrisch effect lijkt mij een betere verklaring voor de schoenen in idere geval.
Peter van Gemert

2e jaars Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, TU Delft

Gebruikersavatar
Berichten: 415

Re: [elektriciteit] energie opwekking door knijpen

piezo levert te weinig energie blijkbaar, die schoenen werken met batterijen.

http://www.halfbakery.com/lr/idea/Midnight...t_20Jog_20Shoes
Don't just talk, show your work.

Berichten: 4.502

Re: [elektriciteit] energie opwekking door knijpen

Ik had ook zo'n ding in WO2,met de hedendaagse miniatuur-technieken moet het toch eenvoudig zijn om met een soort verend pompsysteem een dynamo-werking te maken en een stroompje op te wekken!?

Reageer