Springen naar inhoud

's nachts 'dode' arm

• Dit onderwerp is gesloten Dit onderwerp is gesloten

aaargh

aaargh

• >1k berichten
  • 1279 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 december 2006 - 15:34

Regelmatig (2 keer per maand of zo) word ik midden in de nacht wakker en merk ik dat ik op mijn arm lig. Die arm is dan helemaal dood, ik voel er niets meer in en kan hem niet meer bewegen. Ik panikeer natuurlijk, maar na een minuutje of 2 stroomt het bloed terug in mijn arm en kan ik alles weer bewegen en voelen. Toch duurt het nog een half uurtje voor het prikkelend gevoel weg is.

Nu vraag ik me af, is dit normaal en belangrijker, is dit schadelijk? Hoe vermijd ik dit?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Troy

Troy

• >100 berichten
  • 206 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 december 2006 - 17:44

Als je op je arm ligt belemmer je de bloeddoorstroming en voelt de arm een tijdje 'dood' aan. Maar ik ga geen uitspraken doen over of het al dan niet normaal is in jouw geval.

Mag niet hŤ, persoonlijke vragen in dit forum.

albert davinci

albert davinci

• >1k berichten
  • 3165 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 december 2006 - 18:18

Ik heb dat een tijd lang veel gehad, nu practisch nooit meer. Het is maar net wat voor houding je aanneemt tijdens het slapen. Mogelijk voel ik het nu wat eerder aankomen en verander ik al spontaan van houding zonder dat ik er bewust bij nadenk.
Wees gerust, iedereen die op zijn arm gaat liggen zal dit gevoel krijgen. :wink:
Het is ook niet schadelijk. In principe kan een lidmaat zo'n 24 uur zonder bloed voordat er weefselschade optreedt wat niet wilt zeggen.
Mijn professor had na zijn studie als chirurg gewerkt voor het leger (uitgestelde dienstplicht) en vertelt graag over hoe dat gaat in een slagveld. Hij vertelde zo ook dat wanneer een lidmaat afgeklemd moet worden (om bloedverlies te stoppen na bijvoorbeeld de impact van een bom) dat ze er het tijdstip op schrijven en dat het binnen 24 uur moet worden afgehandeld om weefselschade te voorkomen.

PS, dat akelige gevoel heb ik wekenlang in mijn tenen gehad door een iets te lange wandeltocht (100 km) in te smalle schoenen [rr]
Nu, 4,5 maand later, heb ik nog steeds niet volledig mijn gevoel terug.
Volgens de huisarts bij wie ik voor een ander kwaaltje was (verstopt oor, enorm irritant :?: ) zal het gelukkig wel weer volledig herstellen.

Troy

Troy

• >100 berichten
  • 206 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 december 2006 - 18:42

Hij vertelde zo ook dat wanneer een lidmaat afgeklemd moet worden (om bloedverlies te stoppen na bijvoorbeeld de impact van een bom) dat ze er het tijdstip op schrijven en dat het binnen 24 uur moet worden afgehandeld om weefselschade te voorkomen.

Dat is niet alleen op slagvelden, maar ook bij slagaderlijke bloedingen door andere oorzaken. Als een (para)medicus een tourniquet om een ledemaat (niet: lidmaat) legt zal hij er ook een tijdstip op schrijven.

Bartsel

Bartsel

• >100 berichten
  • 196 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 december 2006 - 19:34

Dit heeft niets met belemmering van de bloedvoorziening te maken. Veel operaties aan extremiteiten (armen, benen) vinden plaats onder zogenaamde bloedlege omstandigheden, dit wegens overzichtelijkheid voor de chirurg. Ze moeten echter wel fiks verdoofd worden, sensorische activiteit wordt door bloedledigheid niet of nauwelijks beinvloedt.

Een slapende arm of been wordt door te lange afknelling van sensorische zenuwen veroorzaakt: Paresthesia
"Pfff... Facts. You can prove anything with facts" -
Homer Simpson

aaargh

aaargh

• >1k berichten
  • 1279 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 december 2006 - 19:48

Dus het kan geen kwaad, er is geen kans op weefsel schade als dit maar een paar keer per maand gebeurt?

Troy

Troy

• >100 berichten
  • 206 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 december 2006 - 20:09

Een slapende arm of been wordt door te lange afknelling van sensorische zenuwen veroorzaakt: Paresthesia

Ik meen dat het ook veroorzaakt kan worden door verminderde bloedvoorziening - de zenuwen krijgen te weinig nutriŽnten. Zeker weten doe ik dit niet.

ParesthesieŽn is een algemene term voor (soms pijnlijke) prikkelingen. Inderdaad, paresthesieŽn worden dikwijls veroorzaakt door afgeknelde zenuwen, maar er zijn ook andere oorzaken voor.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44861 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 december 2006 - 20:14

Dus het kan geen kwaad, er is geen kans op weefsel schade als dit maar een paar keer per maand gebeurt?

Geen idee, en niemand hier kan een fatsoenlijke diagnose stellen.

Wijze raad van opa Jan: Als je je zorgen maakt, bezoek je huisarts, niet een forum.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Windsurfer

Windsurfer

• >1k berichten
  • 1293 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 december 2006 - 20:37

Zoals de reactie van Tory al aangeeft: persoonlijke vragen zijn helaas niet de bedoeling; er lijkt me voldoende op gereageerd. Voordat we een medische Mona worden, gaat dit topic -evenals andere persoonlijke problementopics- achter slot en grendel.

Windsurfer, moderator WSF
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures