Springen naar inhoud

Lichaamsgewicht

• Log in om te kunnen reageren

raintjah

raintjah

• >250 berichten
  • 824 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 december 2006 - 20:12

Het lichaamsgewicht van een persoon hangt af van de dagelijkse inname C van caloriŽn via het eten en van het dagelijkse energieverbruik E (door lichaamsbeweging en dergelijke). Uit observaties blijkt dat een stijging van C met 5% en een gelijktijdige stijging van E met 4% geen effect heeft op het lichaamsgewicht. Anderzijds laat een stijging van C met 2% gecombineerd met een daling van E met 3% het lichaamsgewicht met 4% toenemen. Iemand wil 5% vermageren en dit alleen door meer te sporten (dus niet minder eten). Met hoeveel procent moet zijn energieverbruik toenemen om dit te realiseren? Maak een nauwkeurig geformuleerde redenering gebaseerd op de eerste orde benadering

Oplossing: 5,76%

Ik weet totaal niet hoe ik hieraan moet beginnen.. Weet iemand raad?

Groeten,
Stijn
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 december 2006 - 22:05

Je hebt een zekere functie die het lichaamsgewicht geeft in functie van caloriŽren en energieverbruik: g = f(c,e).
De eerste orde benadering is een raakvlak, voor een vlak heb je drie punten nodig en die heb je precies.

Stel de vergelijking van het vlak op, eis dat de functiewaarde 5% daalt bij gelijke c, bereken dan e.

Ik kwam 5.75% uit...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

kotje

kotje

• >1k berichten
  • 3330 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 22 december 2006 - 09:17

G=G(C,E)
LaTeX

LaTeX

Uit de twee eerste partiŽle afgeleiden uitrekenen en uit de laatste x. Ik kom uit 5.75 of 5.75%
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

raintjah

raintjah

• >250 berichten
  • 824 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 december 2006 - 09:26

Zo kwam ik het ook kotje [rr]
Maar ik dacht dat het zo niet mocht omdat er in de opgave staat: ".. met eerste orde benadering..".
Maar bij nader inzien, is zo'n stelsel toch een eerste orde benadering. Of zit ik daar fout in?

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 december 2006 - 09:45

Dat is een eerste orde benadering en in feite precies wat je doet bij een raakvlak.

raintjah

raintjah

• >250 berichten
  • 824 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 december 2006 - 11:31

Okť, bedankt [rr]

Zo werken in meerdere dimensies blijft voor mij toch enorm lastig.. R≤->R gaat goed, maar R≤->R≤ of R≥->R wordt al erg abstract bij mij.. Hoe kan ik dat verbeteren?

Groeten

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 december 2006 - 18:32

Het kan helpen niet meer een fysische interpretatie te 'willen' zien, abstract blijven [rr]

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures