voortrekkers

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 36

voortrekkers

Ik heb een vraag naar aanleiding van dit stuk van Alex Agnew. Hierin stelt hij dat de voortrekkers van rassen of stromingen altijd de ergste zijn, en dat daarom Filip de Winter van het Vlaams Belang weinig mensen aanspreekt. Hij zou namelijk vooral Ariërs aan moeten spreken, terwijl hij "slechts één wenkbrauw heeft en een kapsel waar zelfs hurricane Katrina nog niet aan wil beginnen."

Aan de andere kant staat Pim Fortuyn, die als lijsttrekker Leefbaar Nederland enorm stuwde in de peilingen. Toen hij eruit gezet werd en de LPF oprichtte was Leefbaar Nederland niets meer en de LPF heel groot. Tot zijn dood, en nu is er van de LPF heel weinig over.

Kernvraag is, moet je een sterke volbloed Ariër zijn als je Ariërs wil aanspreken, en idem voor andere rassen/stromingen, en zou Filip de Winter echt meer stemmen hebben gekregen als hij een Ariër was?
relativiteit is als naast een mooi meisje zitten, een uur lijkt een minuut... Einstein, we love you

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: voortrekkers

Ik heb de openingspost hergeformuleerd en de poll aangepast. Ook de reacties die gingen over het taalgebruik en dergelijke heb ik verwijderd. Ik hoop dat zo alles duidelijk is.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 792

Re: voortrekkers

Ik weet niet of je Filip de Winter en Fortuyn zomaar kan vergelijken. Om te beginnen leeft de eerste nog. Fortuyn was ook hoger opgeleid.

Ik kan me ook niet herinneren dat Fortuyn ooit "eigen volk eerst","blank Europa!" of "Islam hoort op Europees grondgebied niet thuis!" zou geroepen hebben, zoals de Winter wel al gedaan heeft :

http://www.youtube.com/watch?v=hTxDQnXKRyQ

Voor de rest weet ik niet hoe knap ze zijn, vind ik als jongeman zelf beetje moeilijk om te zeggen. :)

Berichten: 17

Re: voortrekkers

evilbu schreef:Ik weet niet of je Filip de Winter en Fortuyn zomaar kan vergelijken.  Om te beginnen leeft de eerste nog.  Fortuyn was ook hoger opgeleid.

Ik kan me ook niet herinneren dat Fortuyn ooit "eigen volk eerst","blank Europa!" of "Islam hoort op Europees grondgebied niet thuis!" zou geroepen hebben, zoals de Winter wel al gedaan heeft :

http://www.youtube.com/watch?v=hTxDQnXKRyQ

Voor de rest weet ik niet hoe knap ze zijn, vind ik als jongeman zelf beetje moeilijk om te zeggen. :)
Fotuyn was helemaal niet tegen de Islam, hij wilde alleen dat de bevolking in Nederland één werd. Tolerantie voor elkaar en omgaan met elkaar. Fortuyn was tegen de nieuwe verzuiling van "autochtonen en allochtonen".

Volgens mij heeft Fortuyn de Islam zelfs een keer een aanwinst voor de Europese cultuur genoemd, maar dit weet ik niet zeker.

Gebruikersavatar
Berichten: 792

Re: voortrekkers

MvM schreef:Fotuyn was helemaal niet tegen de Islam, hij wilde alleen dat de bevolking in Nederland één werd. Tolerantie voor elkaar en omgaan met elkaar. Fortuyn was tegen de nieuwe verzuiling van "autochtonen en allochtonen".

Volgens mij heeft Fortuyn de Islam zelfs een keer een aanwinst voor de Europese cultuur genoemd, maar dit weet ik niet zeker.
artikel uit volkskrant
'Ja die islam, die zondert mensen af. Ze zien ons als een minderwaardig soort mensen. Marokkaanse jongens bestelen nooit een Marokkaan. Is u dat wel eens opgevallen? Wij kunnen wel bestolen worden. En ik natuurlijk nog dubbel, want ik ben niet alleen een christenhond, maar ook nog minder dan een varken. Nou die kun je pakken. Meneer, als ik het juridisch rond zou kunnen krijgen, dan zou ik gewoon zeggen: er komt geen islamiet meer binnen! Maar dat kan ik niet rond krijgen. De islam is achterlijk, ik zeg het maar, het is gewoon een achterlijke cultuur.'
Tja, hij vindt het in elk geval een achterlijke cultuur, dat is niet helemaal hetzelfde als "tegen de islamieten zijn", maar het zegt toch iets.

Toch blijf ik vinden dat Fortuyn en De Winter niet te vergelijken zijn. Ook is die laatste geen voorzitter van de partij Vlaams Belang of zo. Ik denk dat men binnen zijn eigen partij ook beseft dat Annemans bijvoorbeeld geschikter is als het op debatteren en zo aankomt, waarmee ik niet zeg dat ik Annemans steun

Berichten: 3.165

Re: voortrekkers

Ik vind het weinig zinvol om deze 2 personen met elkaar te vergelijken. Wat heeft het voor zin?

Aangezien hier nu toch deze discussie los is gebarsten geef ik maar my 2 cents.

Overeenkomsten:

- Zeer betrokken mensen met een groot politiek engagement.

- Ze durven tegen de stroom in te gaan. Ze zeggen gewoon eerlijk wat ze vinden, ook als het wat minder populair is.

- Beiden kunnen ze goed praten.

- Beiden hebben een groot, zij het verschillend, charisma.

Verschillen:

- Pim Fortuyn was een intellectueel (professor sociologie) en al zeer lang opiniemaker, Filip de Winter is pas bekend geworden als lijsttrekker van het Vlaams Blok.

- Fortuyn heeft veel geshopt tussen de politieke partijen. Hij is begonnen bij de PvdA (hij had de invoering van de OV-studentenkaart geleid), is later nog voor 1 of beide andere grote partijen actief geweest voordat hij de lijsttrekker werd van Leefbaar Nederland en ook daar afsplitste. Hij was weinig diplomatiek waar Filip de Winter wel diplomatiek is.

- Pim Fortuyn was openlijk homofiel en bezocht darkrooms en dat soort gelegenheden (zonder oordeel). Filip de Winter is getrouwd en heeft een kind. Ik heb het interview bij hem thuis op Netwerk gezien. Ik had sterk de indruk dat zijn dochter keurig opgevoed is en dat hij een zeer betrokken vader is.

- Pim Fortuyn woonde het liefst in Italië, Filip is juist heel erg honkvast.

Ik kan nog wel meer verschillen noemen maar hier houd ik het nu eventjes bij.

Gebruikersavatar
Berichten: 792

Re: voortrekkers

- Beiden kunnen ze goed praten.
Vind jij dat? Ik vind dat Dewinter niet goed kan praten. Let eens op zijn stijl bij een interview, er komt altijd een superioriteitsgevoel uit hem. Hij heeft de rare gewoonte om om de zoveel woorden een klemtoon te leggen. Het komt niet goed over, maar dat is mijn smaak natuurlijk.
- Pim Fortuyn was openlijk homofiel en bezocht darkrooms en dat soort gelegenheden (zonder oordeel). Filip de Winter is getrouwd en heeft een kind. Ik heb het interview bij hem thuis op Netwerk gezien. Ik had sterk de indruk dat zijn dochter keurig opgevoed is en dat hij een zeer betrokken vader is.
Het Vlaams Belang is ook niet echt vriendelijk voor homo's, ik denk niet dat er veel homoseksuelen stemmen op die partij. Hij heeft drie kinderen, en die oudste dochter is in dat youtube filmpje van hierboven te zien (ze is zelf verbaasd over zijn vroegere uitspraken) Los daarvan steunt ze haar vader wel en ik meen dat ze zelf ook actief is.
Ik kan nog wel meer verschillen noemen maar hier houd ik het nu eventjes bij.
Le Pen heeft nog met Vlaams Blok banden gehad in het Europees Parlement, ik meen zelfs ( niet zeker!) in een fractie met De winter gezeten?

Dat terwijl Fortuyn ooit eens een interview stopzette omdat men hem met Le Pen vergeleek.

(Dat samengaan van Vlaams Belang en Le Pen vind ik trouwens ongelooflijk absurd, omdat Le Pen een Frans nationalist is die niet al te lief is voor alle taalkundige minderheden in Frankrijk. Hoe dat rijmt met Vlaams nationalisme snap ik niet zo goed)

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: voortrekkers

- Fortuyn heeft veel geshopt tussen de politieke partijen. Hij is begonnen bij de PvdA (hij had de invoering van de OV-studentenkaart geleid), is later nog voor 1 of beide andere grote partijen actief geweest
Fortuyn is begonnen bij de CPN. Daar is hij buitengeschopt, bij de PvdA is hij weggehoond, bij de VVD weggejaagd, bij leefbaar buitengeknikkerd enz.

Geeft toch te denken.

Fortuyns handelsmerk was misbruik maken van vertrouwen.

Berichten: 15

Re: voortrekkers

Om even bij de "Poll" stil te staan, ik denk dat het helpt maar niet doorslaggevend is. Mensen die geneigd zijn zich bij dit soort stromingen aan te sluiten staan in de regel zwak in hun eigen persoonlijkheid en voelen de urgentie om zich aan te sluiten bij een groep die in niet al te moeilijke bewoordingen uitdrukking geeft aan collectief ongenoegen en een pasklare populistische oorzaak en oplossing hiervoor vinden in de handel en wandel van andere groeperingen, niet zelden zijnde een minderheid.

Ik beschouw dit als een primitief en bassaal instinct wat mogelijk voortkomt uit de tijd dat men nog de bescherming van de groep nodig had om te overleven.

Men wil zich dan graag kunnen identificeren met zo'n groep en daarvoor is het wellicht nodig dat het gezicht van die groep overeenkomt met de uiterlijke kenmerken van die groep. Dat versterkt de saamhorigheid binnen die bewuste groep

In het geval van Fortuyn echter, wordt er altijd het "gedachtengoed" aangehaald en het uiterlijk en de levenswijze van de hr. Fortuyn worden immer op een zijspoor gezet omdat de meeste mensen zich nu eenmaal niet graag identificeren met een ouder wordende kale homofiel die gaarne verpoost in Dark Rooms.

Dus is het klaarblijkelijk toch een significant punt dat er zo nu en dan iets geroepen wordt dat verre van de nuance maar lekker in het gehoor ligt.

Voor nuance is geen ruimte in door angst bevangen hersentjes en vindt geen weerklank in botte schedeltjes(of is dit ongenuanceerd?).

Angst, het gebrek aan controle, is de ideale voedingsbodem voor populisme en Fortuyn's denkbeelden speelden hier duidelijk op in en niet zo zeer zijn uiterlijk, want je kon hem wat dat betreft niet bepaald verwijten een doorsnee Hollander te zijn. :) :wink:
Er zijn geen problemen, er zijn mensen.

Berichten: 3.165

Re: voortrekkers

Kleine toevoeging: er is een reden dat mensen er voor openstaan om op een nieuwkomer te stemmen die goed de onvrede uit. Namelijk dat die onvrede is veroorzaakt door een gebrekkig functioneren van de al bestaande partijen.

Ik zie dit soort partijen dan ook als een reinigend mechanisme.

Waarom de mensen ontevreden zijn over de gevestigde partijen vind ik een interessante vraag. Is de kloof tussen de politici en de burger te groot? Worden er te veel politieke spelletjes gespeeld? Is het huidige partijenstelsel nog van deze tijd (ontzuiling)?

Berichten: 3.165

Re: voortrekkers

GJ_ schreef:
albert davinci schreef:
- Fortuyn heeft veel geshopt tussen de politieke partijen. Hij is begonnen bij de PvdA (hij had de invoering van de OV-studentenkaart geleid), is later nog voor 1 of beide andere grote partijen actief geweest
Fortuyn is begonnen bij de CPN. Daar is hij buitengeschopt, bij de PvdA is hij weggehoond, bij de VVD weggejaagd, bij leefbaar buitengeknikkerd enz.

Geeft toch te denken.

Fortuyns handelsmerk was misbruik maken van vertrouwen.
Ik denk dat hij gewaardeerd werd omwille van zijn analytische vermogen, intelligentie en zijn charisma maar dat hij buitengeknikkerd werd omdat hij geen compromissen wilde sluiten.

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: voortrekkers

Ik denk dat hij gewaardeerd werd omwille van zijn analytische vermogen, intelligentie en zijn charisma maar dat hij buitengeknikkerd werd omdat hij geen compromissen wilde sluiten.
Welnee, het was gewoon een vervelende intrigant met wie ook geen discussie mogelijk was. Boos weglopen als je je zin niet krijgt is voor verwende kindertjes, niet voor politicie.

En als je hem voor de geest haalt als hij met te jonge jongetjes "speelt" is dat charisma ook snel verdwenen.

Gebruikersavatar
Berichten: 792

Re: voortrekkers

GJ_ schreef:
albert davinci schreef:
Ik denk dat hij gewaardeerd werd omwille van zijn analytische vermogen, intelligentie en zijn charisma maar dat hij buitengeknikkerd werd omdat hij geen compromissen wilde sluiten.
Welnee, het was gewoon een vervelende intrigant met wie ook geen discussie mogelijk was. Boos weglopen als je je zin niet krijgt is voor verwende kindertjes, niet voor politicie.

En als je hem voor de geest haalt als hij met te jonge jongetjes "speelt" is dat charisma ook snel verdwenen.
Kan je eens verduidelijken, waarom liep hij juist weg uit bepaalde partijen?

Met welke jongens heeft hij precies gespeeld?

(In België is dat een zeer gevoelig topic sinds Dutroux, de combinatie politiek en kindermisbruik :) )

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: voortrekkers

Met welke jongens heeft hij precies gespeeld?
Deze kan ik beantwoorden. Er wordt gezegd dat hij met Marokkanse jongens heeft "gespeeld". Een kritisch artikel over Peter R. de Vries, waarin dit wordt genoemd: http://www.amsterdam.pvda.nl/nieuwsbericht/2571 .
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: voortrekkers

Kan je eens verduidelijken, waarom liep hij juist weg uit bepaalde partijen?
Hij liep weg bij discussies als ie z'n zin (=gelijk) niet kreeg, niet bij partijen.

Daar werdt ie zonder pardon buitengeknikkerd. Bij de ene partij gewoon geroyeerd, bij de andere op slinksere wijze weggepoetst.

De communistische partij nederland (CPN) heeft 'm buitengedonderd,

De PvdA heeft 'm letterlijk weggehoond,

De VVD is ie ook nog kort lid van geweest,

Leefbaar Nederland heeft hem na wat fikse ruzie buitengegooid,

daarna is hij z'n eigen partij begonnen samen met wat nalopers, die dus zonder hem niet veel meer klaarspeelden dan elkaar onderling de tent uit te vechten.

Reageer