Springen naar inhoud

[warmteleer] Entropietoename heelal door jezelf veroorzaakt

• Log in om te kunnen reageren

*_gast_Eliminator_*

• Gast

Geplaatst op 22 december 2006 - 12:37

Hoe zou men kunnen schatten hoe groot de entropietoename is van het heelal per tijdseenheid die je zelf veroorzaakt?

2de probleem:
Stel: het mengen van twee volumes identiek gas zou wel een entropietoename geven als het totaal volume constant blijft. Hoe kun je hieruit een perpetuum mobile maken?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 december 2006 - 13:43

Uw eerste vraag betreft de entropie van een niet-afgesloten systeem. Veranderingen daarin verlopen via de wet van de maximale entropieproduktie. Ik voel me echter niet in staat dat uit te leggen. Maar ongetwijfeld vind U daarover meer op internet.
De Belg Prigogine is door deze wetmatigheid wereldberoemd geworden.
We noemen het ook wel het vakgebied van de irreversibele thermodynamica. Ik denk dat dit voor het gewone onderwijs te moeilijk is.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

*_gast_Eliminator_*

• Gast

Geplaatst op 22 december 2006 - 22:59

Dat is inderdaad te moeilijk. Ik weet nu het antwoord dat voor ons juist is (maar dus eigenlijk verkeerd is):
Een man verbrand per dag 2500 kcal, dat kun je om zetten in Joule. Dat is een energie afname, met je lichaamstemperatuur (37,0 įC) kun je de entropie-afname van jezelf berekenen (ds=dQ/T). Die energie afname van jezelf is een energie toename voor het heelal. Geschatte temperatuur van heelal is 20 įC, dan kun je entropie-toename berkenen, en dan verschil van die 2 entropies berekenen = 1,9... J/K (dacht ik zo).

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8803 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 december 2006 - 01:49

Geschatte temperatuur van heelal is 20 įC

U zegt? Het lijkt mij rijkelijk veel, als ik het moest gokken zou ik er 3į K van maken.

Maar de vraagstellen an sich is wel interessant... vooral als je daarin 'veroorzaakt' nog goed moet definieren... telt bijv alleen energie die afhankelijk is van keuzes die je maakt?

Op lange termijn is het antwoord overigens 0. Een uitdijend heelal behaalt uiteindelijk de maximale entropie, of je daar nou als persoon aan meewerkt of niet. Bij een uiteindelijk imploderend heelal geldt iets vergelijkbaars.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures