Springen naar inhoud

De arrogantie van religie

• Log in om te kunnen reageren

Fujaro

Fujaro

• >250 berichten
  • 646 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 december 2006 - 16:35

De foto hieronder is een foto van een piepklein stukje nachthemel gemaakt door de Hubble Space Telescoop. (Edit Veertje: foto formaat aangepast. Klik op foto voor vergroting). Het stukje hemel is ongeveer zo groot als het stukje van de hemel dat je kunt zien door een drinkrietje van drie meter lang (tip: niet thuis proberen, je kunt het rietje veel te moeizaam recht genoeg houden). Het is genomen in een gebied waar weinig sterren te zien zijn met het blote oog (in het sterrenbeeld Fornax oftewel Oven). Deze foto van bijna 10.000 extragalactische sterrenstelsels is de diepste inkijk in de kosmos in zichtbaar licht die de mens op dit moment heeft.

Geplaatste afbeelding

Zelfs dit kleine, ogenschijnlijk lege, gebied aan de hemel is bezaaid met verre sterrenstelsels die ieder voor zich uit vele miljarden sterren bestaan. Sommigen noemen deze foto de belangrijkste foto die door de Hubble-telesoop is genomen omdat het meer dan welke andere foto dan ook een verpletterende indruk geeft van de kolossale afmetingen van het universum. Onze plaats in dat alles is nietig, als een miniem stofje in een gigantische woestijn.

Ook roept deze foto een vraag op. Wanneer er een god is met een speciale bedoeling voor de mensheid in het universum, heeft ie dan niet gigantisch overdreven? Of anders gezegd, is het niet arrogant om onszelf via een god die zich speciaal richt tot mensen, een unieke positie aan te meten in dit onvoorstelbaar megakolossale, quatro-doubly-oversized, XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXL universum? Is dit niet een hele duidelijke aanwijzing dat het vooral de arrogantie van de menselijke geest is om zich via een god een unieke plaats toe te eigenen in het zijn?
Skeptic by nature

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Illillusion

Illillusion

• >25 berichten
  • 67 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 december 2006 - 17:24

Is dit niet een hele duidelijke aanwijzing dat het vooral de arrogantie van de menselijke geest is om zich via een god een unieke plaats toe te eigenen in het zijn?

Iemand die oprecht volgens religieuze princiepes leeft geeft, in alle nederigheid, alle eer aan God voor datgene wat geschapen is/wordt. Kan iemand, die zichzelf datgene toeëigend, wat in feite God toebehoort, religieus genoemd worden?

Arrogantie van religie of arrogantie van schijn-religie?

ill-usion.

Fujaro

Fujaro

• >250 berichten
  • 646 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 december 2006 - 18:35

Wat ik aangaf is dat iedereen die claimt dat er een god is die zich specifiek met mensen bezig houdt, zich tamelijk arrogant opstelt gezien de omvang van het universum.

Wanneer je bovendien ale eer aan god geeft voor alles wat nog gescghapen wordt, ontken je een fundamenteel kenmerk van het menszijn: menselijke creativiteit.

Het blijft m.i. dus arrogantie van religie.
Skeptic by nature

Jakobo Joesov

Jakobo Joesov

• >100 berichten
  • 223 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 december 2006 - 19:03

Is dit niet een hele duidelijke aanwijzing dat het vooral de arrogantie van de menselijke geest is om zich via een god een unieke plaats toe te eigenen in het zijn?

Zeer zeker. Er zijn mensen die zichzelf een unieke plaats toe eigenen. Deze arrogante mensen proberen anderen van hun visie te overtuigen. Prachtige foto!
zonder vrijheid geen waarheid

Fikret

Fikret

• >100 berichten
  • 160 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 december 2006 - 06:15

Het onderwerp waar je naartoe wil (de arrogantie van religie) lijkt me een beetje te zwart-wit weergegeven en niet expliciet als religie vast te stellen (wegens verschillen in visie). Die verschillen in visie liggen per persoon binnen eenzelfde religie nogal uit elkaar en in uiterste gevallen zijn ze tegenstrijdig aan elkaar, daarbij hoeft de eene visie niet eens per sé beter te zijn dan de andere (waardoor je er geen touw aan vast zou kunnen knopen als je bepaalde onderwerpen algemeen mbt religie zou willen bestempelen).
Verder kan ik me goed in Fujaro vinden. Volg Fujaro al een tijdje op dit forum en dat ik veel waardering voor zijn posts heb mag ook best gezegd worden. :)

qrnlk

qrnlk

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 25 december 2006 - 08:33

Ook roept deze foto een vraag op. Wanneer er een god is met een speciale bedoeling voor de mensheid in het universum, heeft ie dan niet gigantisch overdreven?

Wie weet wat hij in petto heeft? God heeft de aarde voorbereid en ingericht in 6 lange periodes, en is op de 7de periode gaan rusten. Deze periode is pas voorbij zodra de wereld gevuld is overeenkomstig zijn voornemen met volmaakte mensen. Wie weet wat god tijdens de 8ste periode gaat doen?
Persoonlijk denk ik dat religieuze mensen voornamelijk arrogant zijn over hun religie als 'ze' niet door hebben dat religie slechts een tijdelijke rol speelt in god's plan. Uiteindelijk zal iedereen die tot volmaaktheid komt god dienen op de beste manier mogelijk; maar wij zouden het niet herkennen als religie.

Of anders gezegd, is het niet arrogant om onszelf via een god die zich speciaal richt tot mensen, een unieke positie aan te meten in dit onvoorstelbaar megakolossale, quatro-doubly-oversized, XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXL universum?

Niet als je god als realiteit ziet. Dat doe jij echter niet. Jij ziet god als een sprookje en op die manier interpreteer je vervolgens het gigantisch universum.

Ik denk dat het veel minder duidelijk is en waarschijnlijk veel minder eenvoudig. Had god bijvoorbeeld een keuze toen hij het universum maakte? Maar dit koppeld weer terug aan "welke religie?", want de eigenschappen en mogelijkheden van god zijn per religie verschillend.

Wat is bovendien arrogantie? Meestal betekend het jezelf groter achten dan dat je in werkelijkheid bent. Religieuze mensen zijn vooral arrogant als ze denken dat ze god op de juiste manier aanbidden terwijl dit niet het geval is. Omgekeerd, iemand die arrogant is kan god niet op de juiste manier aanbidden ook al heeft hij de juiste religie gevonden. God heeft juist nederige mensen lief: Mensen die begrijpen en accepteren dat hele volkeren voor god slechts een stofje aan een weegschaal zijn.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Veertje

Veertje

• >5k berichten
  • 6713 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 december 2006 - 09:33

Ook roept deze foto een vraag op. Wanneer er een god is met een speciale bedoeling voor de mensheid in het universum, heeft ie dan niet gigantisch overdreven.

Ik zie een probleem met deze vraagstelling. Hij impliceert dat elke religie ervan uitgaat dat er een god is die het universum alleen maar heeft geschapen om de mens daarin een bepaalde rol te kunnen geven. Gaat het bij de meeste religies niet meer om een boodschap hoe de mens het beste met zichzelf en de aarde, zijn eigen directe omgeving, om zou moeten gaan? Zie verder.

Wat ik aangaf is dat iedereen die claimt dat er een god is die zich specifiek met mensen bezig houdt, zich tamelijk arrogant opstelt gezien de omvang van het universum.

Behalve dat me niet helemaal duidelijk is wat je bedoelt met specifiek met mensen bezighouden (bedoel je "alleen maar" met mensen bezighoudt, of bedoel je nog iets anders?) dan nog: voor velen zal het denk ik gaan om een god is die zich onder andere met mensen bezighoudt.

Wanneer je bovendien ale eer aan god geeft voor alles wat nog gescghapen wordt, ontken je een fundamenteel kenmerk van het menszijn: menselijke creativiteit.

ALS het bij dit laatste al om arrogantie gaat, dan gaat het hier meer om een arrogantie van de denkbeeldige persoon die anderen vertelt dat alle creativiteit van god komt, niet van de mens. De "ik weet het zeker dat het zo zit" arrogantie. Dat is een ander "soort" arrogantie, dan de arrogantie die je schetst in je startpost: de "god heeft een giga omgeving alleen voor mij geschapen" arrogantie. Ik vind het persoonlijk verwarrend, zoniet "not-done" om in een discussie verschillende interpretaties van dezelfde term te gaan gebruiken. Dat leidt m.i. tot een "onzuivere" discussie.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Assassinator

Assassinator

• >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 december 2006 - 11:06

nja, elke religie zegt natuurlijk dat ze gelijk hebben en blijft dat ook stug volhouden, dat vind ik best wel arrogant want wie heeft er nou eigenlijk écht gelijk??
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -

Johan2

Johan2

• >1k berichten
  • 1780 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 25 december 2006 - 13:00

Wat nog geschapen wordt? Vreemde gedachtegang. Heeft de mens al eens iets “geschapen”?

Arrogantie van de mens lijkt mij meer op zijn plaats.
Jouw megagrote- kwantum-XXXXXXXXXXX-nog-zo-wat heeleal zou de mensheid iets meer bescheidenheid moeten bijbrengen, zou je toch denken.
<i>Si vis pacem paralellum</i> (J. Goedbloed)

qrnlk

qrnlk

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 25 december 2006 - 13:20

nja, elke religie zegt natuurlijk dat ze gelijk hebben en blijft dat ook stug volhouden, dat vind ik best wel arrogant want wie heeft er nou eigenlijk écht gelijk??

Alle mensen die stug vol blijven houden dat ze gelijk hebben zijn volgens jouw allemaal arrogant? Of geldt dit alleen voor religieuze mensen? Dus niet voor, bijvoorbeeld, atheistische evolutionisten?
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Fujaro

Fujaro

• >250 berichten
  • 646 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 december 2006 - 14:05

Ik zie een probleem met deze vraagstelling. Hij impliceert dat elke religie ervan uitgaat dat er een god is die het universum alleen maar heeft geschapen om de mens daarin een bepaalde rol te kunnen geven. Gaat het bij de meeste religies niet meer om een boodschap hoe de mens het beste met zichzelf en de aarde, zijn eigen directe omgeving, om zou moeten gaan? Zie verder.

Kan je me een concreet voorbeeld geven van een religie die niet claimt dat het universum vanuit een goddelijke intentie bedoeld is voor de mens?

Behalve dat me niet helemaal duidelijk is wat je bedoelt met specifiek met mensen bezighouden (bedoel je "alleen maar" met mensen bezighoudt, of bedoel je nog iets anders?) dan nog: voor velen zal het denk ik gaan om een god is die zich onder andere met mensen bezighoudt.

Specifiek met mensen bezighouden ~ bedoelingen hebbend met de mens als hoogtepunt van de schepping

Het lijkt me geen gemeengoed, zoals jij veronderstelt, dat veel gelovigen ervan uitgaan dat ze de kosmos wellicht moeten delen met vele andere veel intelligentere levensvormen. Uitzonderingen daargelaten, persoonlijke religies zijn in staat van alles te absorberen. Ik ken devote katholieken die zelfs reïncarnatie geïntegreerd hebben in hun godsbeeld. De symboliek in de grote wereldreligies echter (gevolgd door vele miljoenen op deze planeet) staat bol van de speciale bedoelingen die het opperwezen met de mens heeft. Al het andere is daar ondergeschikt aan gemaakt. Uit de bijbel blijkt bijvoorbeeld een tamelijk hardnekkig utiliteitsdenken tav plant en dier.

Wanneer je bovendien ale eer aan god geeft voor alles wat nog gescghapen wordt, ontken je een fundamenteel kenmerk van het menszijn: menselijke creativiteit.Het blijft m.i. dus arrogantie van religie.

ALS het bij dit laatste al om arrogantie gaat, dan gaat het hier meer om een arrogantie van de denkbeeldige persoon die anderen vertelt dat alle creativiteit van god komt, niet van de mens.

Dat is inderdaad de claim die ik lees in de woorden van Illillusion ("Iemand die oprecht volgens religieuze princiepes leeft geeft, in alle nederigheid, alle eer aan God voor datgene wat geschapen is/wordt.").

De "ik weet het zeker dat het zo zit" arrogantie. Dat is een ander "soort" arrogantie, dan de arrogantie die je schetst in je startpost: de "god heeft een giga omgeving alleen voor mij geschapen" arrogantie. Ik vind het persoonlijk verwarrend, zoniet "not-done" om in een discussie verschillende interpretaties van dezelfde term te gaan gebruiken. Dat leidt m.i. tot een "onzuivere" discussie.

Wat ik schets in mijn openingspost sluit hier precies op aan: de arrogantie van de mens die een religie bedenkt waarbij hij god's bedoelingen kennende, zichzelf (de mens) een centrale plek in de schepping toebedeelt. De 'ik weet het zeker' en 'ik weet zeker dat god dit alles voor de mens geschapen heeft' zijn verschillende aspecten van diezelfde religieuze arrogantie: een verklaring te kennen voor al het bestaande. Nog voordat mensen überhaupt wisten dat de aarde om de zon draait en niet andersom. Nog voordat mensen wisten dat de zon niet in het midden van de kosmos staat maar een middelmatig sterretje is aan de rand van een spiraalarm van een middelmatig sterrenstel. Het zijn niet verschillende interpretaties van het woord 'arrogantie'. Het zijn verschillende gezichten van dezelfde arrogantie.
Skeptic by nature

Jakobo Joesov

Jakobo Joesov

• >100 berichten
  • 223 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 december 2006 - 14:21

Menselijke creativiteit (inderdaad net als onafhankelijkheid een fundamenteel kenmerk van het menszijn) is onmisbaar voor de toekomst van de mensheid. Het is goed onszelf daarin te eren. Dankzij God kunnen wij onszelf eren voor onze creativiteit.
zonder vrijheid geen waarheid

Fujaro

Fujaro

• >250 berichten
  • 646 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 december 2006 - 14:35

Dankzij God kunnen wij onszelf eren voor onze creativiteit.

Gelukkig genieten wij met volle teugen van onze onafhankelijke menselijke creativiteit, en ruimen we daarmee de rotzooi van ziekte en ellende die de goden niet de moeite waard vonden om voor ons op te lossen.
Skeptic by nature

Illillusion

Illillusion

• >25 berichten
  • 67 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 december 2006 - 14:38

Nog voordat mensen überhaupt wisten dat de aarde om de zon draait en niet andersom. Nog voordat mensen wisten dat de zon niet in het midden van de kosmos staat maar een middelmatig sterretje is aan de rand van een spiraalarm van een middelmatig sterrenstel.

...Weet je dit zeker?
Arrogantie van religie of arrogantie ven de 'moderne wetenschap'?
:)

Fujaro

Fujaro

• >250 berichten
  • 646 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 december 2006 - 14:48

Nog voordat mensen überhaupt wisten dat de aarde om de zon draait en niet andersom. Nog voordat mensen wisten dat de zon niet in het midden van de kosmos staat maar een middelmatig sterretje is aan de rand van een spiraalarm van een middelmatig sterrenstel.

...Weet je dit zeker?
Arrogantie van religie of arrogantie ven de 'moderne wetenschap'?
:)

De wetenschap doet niet mee aan deze arrogantie omdat haar beweringen toetsbaar zijn (tip: ga eens naar een kijkavond van de lokale sterrenwacht). De kennis is niet ontstaan door goddelijke ingevingen maar door ze empirisch en openbaar te toetsen. Maar als jij in de platte aarde in het centrum van het heelal wilt geloven....we hebben godsdienstvrijheid.
Skeptic by nature

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures