Springen naar inhoud

heb je google-tips?

• Log in om te kunnen reageren

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 december 2006 - 14:31

We zijn bezig om de handleiding voor handig googlen op te knappen en uit te breiden.

Heb je tips om handig met google en google-functies om te gaan om sneller of makkelijker of gerichter te vinden wat je zoekt, liefst met een voorbeeldje, plaats ze dan a.u.b. hieronder.

Bij voorbaat dank namens die mensen die hier afkomen met "Ik heb al gezocht met Google, maar ik kan niks vinden" :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Imengine

Imengine

• >25 berichten
  • 85 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 december 2006 - 16:39

Misschien zijn de meeste personen hier wel van op de hoogte, maar handig aan google (wat voor diegenen die het niet weten wel een leuke tip kan zijn) is dat je afhankelijk van wat je zoekt een verschillende searchengine kunt gebruiken. Als je wilt zoeken naar boeken heb je books.google.be (of books.google.nl), je kan ook op zoek gaan naar wetenschappelijke artikelen of over wetenschap in het algemeen op scholar.google.com. Zo krijg je vaker al meer relevante uitkomsten met betrekking tot wat je zoekt.
Deze verschillende onderdelen van google kan je vinden door op de startpagina "extra" of "meer" aan te klikken.
Verder weet ik niet meteen echt nuttige aanvullende tips. Via de geavanceerde functie krijg je natuurlijk ook veel mogelijkheden om hetgeen je naar zoekt zodanig te manipuleren dat je de gewenste resultaten krijgt.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 december 2006 - 16:55

Even voor de duidelijkheid: het gaat dus inderdaad om ál die dingen die voor wat ervarener zoeker neerkomen op het intrappen van open deuren. Van functies die je pas na lang bladeren in google vindt, tot "simpele" voorbeeldjes als hoe jij al zoekende zoektermen toevoegt om tot je resultaat te komen.

NIETS is bij voorbaat zinloos. Het gaat om AL die ideetjes die het zoekleven zo kunnen veraangenamen.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

Rov

Rov

• >1k berichten
  • 2242 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 december 2006 - 17:06

Volgens mij staat dit nog niet in de handleiding van het forum. Met de "define: " optie kan je het internet afschuimen naar defenities van woorden.
Geplaatste afbeelding

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 25 december 2006 - 17:54

Wat ik altijd doe is nadenken over hoe ik bepaalde informatie zou verwoorden op mijn website. Dus niet zomaar "definitie toetsenbord" ofzo maar gewoon "Een toetsenbord is".
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 december 2006 - 18:48

Wat ik altijd doe is nadenken over hoe ik bepaalde informatie zou verwoorden op mijn website. Dus niet zomaar "definitie toetsenbord" ofzo maar gewoon "Een toetsenbord is".

hoe bedoel je dat in relatie tot googlen?

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 25 december 2006 - 19:15

Nou, als ik op zoek zou zijn naar de definitie van een toetsenbord (God knows why, maar goed) dan zou een gemiddeld persoon in het zoekveld van Google intypen: "definitie toetsenbord". Zo zal het niet op veel website staan waarschijnlijk, het is veel waarschijnlijker dat er op een website staat "een toetsenbord is een...." Het woord definitie zal er in veel gevallen niet eens bij staan. de betreffende pagina wordt dus ook niet gevonden door google, of pas op de 5e pagina oid. Als je echter in het zoekveld ingeeft "een toetsenbord is een...." dan zal de betreffende pagina veel eerder verschijnen.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Ruben Kwast

Ruben Kwast

• >250 berichten
  • 824 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 december 2006 - 23:55

Je tikt ook niet in, "defenitie toetsenbord" maar "define:toetsenbord"> Daarbij gaat google zoeken naar waar het woord wordt uitgelegt, vooral heel handig bij engelse termen. Met name omdat er gewoon meer engelstalige site zijn...

Verder moet je er gewoon handigheid in krijgen wat betreft je keuze v.d zoekwoorden. Verwacht niet dat je bij "grappige en leuke kerstkaarten voor jong en oud" veel vindt. Probeer eerst eens "kerstkaarten". Levert dat teveel pagina's kijkt je bij "grappige kerstkaarten" of "kerstkaarten voor jong en oud". Desnoods vervang je woorden met synoniemen (excuses, dat is vast niet goed gespelt, maar het is al laat...). Kijk dan bijvoorbeeld eens op "kerstkaarten voor alle leeftijden".
Kortom, wees creatief in je zoekwoorden, verwacht niet dat jouw vraag exact zo op het internet staat.
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 december 2006 - 12:03

Math schreef anderhalf jaar geleden in onze google-handleiding:

Vroeger moest je zelf nog elke keer een '+' teken intypen als je dit wilde. Dit heeft nu alleen nog zin bij stopwoorden zoals 'the', 'and', 'com' en 'de'. Evenals bij voorleestekens zoals '=' en '/'. Die worden anders standaard genegeerd

.Ik kan inmiddels geen enkele verschil meer vinden. la sucre of la+sucre geven evenveel hits. Dat negeren van kleine woordjes is kennelijk afgeschaft? Wie weet daar meer van?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures