[Kinematica] Omzetten van snelheidsvergelijking naar baanvergelijking

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2.504

[Kinematica] Omzetten van snelheidsvergelijking naar baanvergelijking

"Een deelt beweegt in het X-Y-vlak, met Vx= (4*t^3) + 4*t en Vy= 4*t.

Op het tijdstip t=0 bevindt het deeltje zich in het punt (1,2). Bereken de baanvergelijking."

oplossing zou moeten zijn: y^2=4*x en z=0

ik heb me hier al kapot op zitten zoeken en ik kom er maar niet aan uit. Hoe gebeurt dit?

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: [Kinematica] Omzetten van snelheidsvergelijking naar baanvergelijking

Je zoekt de vergelijking die de baan beschrijft en je hebt gegeven de snelheidsbeschrijving in parametervorm met paramter de tijd:
\(\begin {array}{c} V_x = 4t^3+4t V_y = 4t\end {array} \)
Dat komt heel goed uit want de snelheid is gedefinieerd als de afgeleide van de positie naar de tijd. Om de positie te verkrijgen moeten we dus primitiveren:
\(\begin {array}{c} x = t^4+2t^2 + C_1 y = 2t^2 + C_2\end {array} \)
De integratie constanten moeten worden bepaald uit de opgegeven voorwaarde dat op t=0 door (1,2) moet worden gegaan, dan krijg je:
\(\begin {array}{c} x = t^4+2t^2 + 1 y = 2t^2 + 2\end {array} \)
Dit is dus de beschrijving van de baan, maar in paramtervorm. Om nu de baanvergelijking te krijgen moet je de parameter elimineren. Hiervoor herschrijf je het stelsel beter:
\(\begin {array}{c} 4x = {(2t^2)}^2+4(2t^2) + 4 y-2 = 2t^2\end {array} \)
Vul nu de tweede vergelijking in in de eerste, vereenvoudig en je hebt het gezochte resultaat.

Berichten: 2.504

Re: [Kinematica] Omzetten van snelheidsvergelijking naar baanvergelijking

yup, ik ben eruit geraakt, bedankt
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Reageer