binomiale verdeling

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 220

binomiale verdeling

Hallo

Ik weet niet goed wanneer je bij de binomiale verdeling cummulatieve kans moet gebruiken.

Bijvoorbeeld: een productielijn met maximaal 5% defecten, om het uur worden 50 producten gecontroleerd. om 12u bleken er 8 defecten te zijn. is het proces nog onder controle? bereken kans op minstens 8 defecten

P(X>=8 ) =1 - P(X<=7) = 1- Fx(7) = 1- binomiale.verd(7,50,0.05,1)=0,003188 => in excel

hoe doe je dit nu met de hand?(ik ken de formule van binomiale verdeling maar kan ze niet toepassen)

bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: binomiale verdeling

Cumulatieve kansen gebruik je als je de kans op alles boven of onder een bepaalde grens wilt weten, bijvoorbeeld P(X[grotergelijk]8). "Gewone" kansen (niet cumulatief) zijn als je de kans op een precieze waarde wil weten, bijvoorbeeld P(X=8).

Het gaat hier om "minstens 8 defecten", dus X[grotergelijk]8, dus inderdaad een cumulatieve kans.

Geen idee hoe je dat met excel of met grafische rekenmachines doet, maar er moet
\(1-\sum_{x=0}^7{50 choose x}\left(\frac{5}{100}\right)^x\left(\frac{95}{100}\right)^{50-x} \approx 0.0031883432\)
uitkomen, dus je antwoord lijkt me juist.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 220

Re: binomiale verdeling

Rogier,

zit ook vast bij volgende oef:

10% van bevolking is linkshandig

Wat is de kans dat minstens 1 op 3 willekeurig gekozen personen links zijn?

Welke formule wordt hiervoor gebruikt(binomiale?)

bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: binomiale verdeling

"10% van bevolking is linkshandig" wil zeggen binomiale succeskans
\(p=\frac{1}{10}\)
.

Kans dat 1 v/d 3 links is, is precies 1 v/d 3 en niet minstens of hoogstens. Dus P(X=1), m.a.w. normale binomiale kans (geen cumulatieve).

Ken je zelf de formule voor die kans? Er moet exact 0.243 uit komen.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 220

Re: binomiale verdeling

de formule voor binomiale is px(x;n,pi)=(n!/x!(n-x)!).(pi^x).((1-pi)^n-x)

ik weet niet goed hoe ik de gegevens hiermee moetntoepassen

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: binomiale verdeling

Ja de formule op zich zegt niet veel als je niet weet wat de variabelen beteken. Als je de omschrijving in je boek nog eens doorleest en met de antwoorden hierboven moet je er zeker uitkomen.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 220

Re: binomiale verdeling

n is toch niet gekend?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: binomiale verdeling

Volgens mij wel hoor :)

De binomiale kans
\({n choose x}\cdot p^x\cdot(1-p)^{n-x}\)
is de kans dat bij n experimenten (proeven, gebeurtenissen, whatever) met ieder succeskans p, er x slagen.

n, p en x zijn in jouw vraag alledrie gegeven.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 220

Re: binomiale verdeling

ja natuurlijk, heb het gevonden, moet wel zeggen dat in opgave stond minstens 1 vd 3 :)

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: binomiale verdeling

Ah ok, je weet inmiddels hoe je "minstens 1 vd 3" efficiënter uitrekent he?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 220

Re: binomiale verdeling

jep

Reageer