Pioneer 10 en 11

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 65

Pioneer 10 en 11

In de Kijk van deze maand stond een artikel over verschillende verschijnselen die nog niet wetenschappelijk verklaard zijn. Eén daarvan ging over de Pioneer-missies. Deze ruimtevaartuigen zijn 35 jaar geleden gelanceerd en zijn nu zo ver van de aarde verwijderd dat er geen contact meer mee is. Wel is er een paar jaar geleden gebleken dat ze een tegenwerkende kracht ondervinden, de negatieve versnelling is 10e-9 m/s^2.

Er staat dat er een mogelijkheid is dat er helium, dat is ontstaan in de kernreactor, ontsnapt en tegengas geeft.

Nu ga ik ervan uit dat de Pioneers een normale kernreactor aan boord hebben, want kernfusiereactors zijn nu nog steeds in ontwikkeling. Ik dacht echter dat helium alleen gevormd werd bij kernfusie en niet bij kernsplitsing, dus waar komt die helium dan vandaan? In het artikel staat dat het in de kernreactie is gevormd. Is het artikel nu fout of zie ik iets over het hoofd?

Berichten: 68

Re: Pioneer 10 en 11

Dat helium is voor de koeling :)

Berichten: 2.746

Re: Pioneer 10 en 11

zijn er dan al ruimtetuigen men kernaandrijving?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Pioneer 10 en 11

dat He komt wel degelijk van alpha-verval. Het komt vrij bij stoffen uit dit apparaat

het zou niet leuk zijn moest je koeling ontsnappen.

Berichten: 68

Re: Pioneer 10 en 11

eendavid schreef:dat He komt wel degelijk van alpha-verval. Het komt vrij bij stoffen uit dit apparaat

het zou niet leuk zijn moest je koeling ontsnappen.


Of het al dan niet leuk is staat niet ter sprake hé . Er bestaan evengoed gasgekoelde reactoren en deze is van dat type .

Verder is het verlies van koelvloeistof niet meer nefast tov het toestal aangezien men al sinds de jaren 80 stelselmatig bepaalde systemen uitschakelde om energie te besparen . Dit omdat de reactie kleiner word en deze zal nu op een minimum cq einde zijn waardoor het verlies van koelvloeistof geen belang meer heeft omdat er ook geen reactieve verwarming meer is .

Gebruikersavatar
Berichten: 65

Re: Pioneer 10 en 11

O, voor de koeling. Zo had ik het nog niet bekeken :wink:

In de Kijk staat echter: 'Bijvoorbeeld iets over bij de kernreactie gevormd helium dat langzaam ontsnapt en 'tegengas' geeft.'

Als het daadwerkelijk voor de koeling is, staat het niet goed beschreven in de Kijk.

Berichten: 68

Re: Pioneer 10 en 11

zijn er dan al ruimtetuigen men kernaandrijving?


De aandrijving was een Atlas-Centaur SLV-3C drijfraket . De kernreactor is er als energiebron voor de aanwezige toestellen .

Berichten: 68

Re: Pioneer 10 en 11

Jorn89 schreef:O, voor de koeling. Zo had ik het nog niet bekeken :wink:  

In de Kijk staat echter: 'Bijvoorbeeld iets over bij de kernreactie gevormd helium dat langzaam ontsnapt en 'tegengas' geeft.'

Als het daadwerkelijk voor de koeling is, staat het niet goed beschreven in de Kijk.
Helium ontstaat inderdaad ook door natuurlijke radioactieve afbraak van zwaardere elementen .


Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Pioneer 10 en 11

Little Me schreef:Of het al dan niet leuk is staat niet ter sprake hé . Er bestaan evengoed gasgekoelde reactoren en deze is van dat type .  

Verder is het verlies van koelvloeistof niet meer nefast tov het toestal aangezien men al sinds de jaren 80 stelselmatig bepaalde systemen uitschakelde om energie te besparen . Dit omdat de reactie kleiner word en deze zal nu op een minimum cq einde zijn waardoor het verlies van koelvloeistof geen belang meer heeft omdat er ook geen reactieve verwarming meer is .
:) het staat natuurlijk wel ter sprake of dat hetgeen is dat optreedt. Het vermoeden is niet dat er koelvloeistof aan het ontsnappen is, maar wel dat het het helium is van de alfastraling.

Voor de rest ben ik het eens met uw opmerkingen.

Berichten: 68

Re: Pioneer 10 en 11

eendavid schreef:
Little Me schreef:
Of het al dan niet leuk is staat niet ter sprake hé . Er bestaan evengoed gasgekoelde reactoren en deze is van dat type .  

Verder is het verlies van koelvloeistof niet meer nefast tov het toestal aangezien men al sinds de jaren 80 stelselmatig bepaalde systemen uitschakelde om energie te besparen . Dit omdat de reactie kleiner word en deze zal nu op een minimum cq einde zijn waardoor het verlies van koelvloeistof geen belang meer heeft omdat er ook geen reactieve verwarming meer is .
:) het staat natuurlijk wel ter sprake of dat hetgeen is dat optreedt. Het vermoeden is niet dat er koelvloeistof aan het ontsnappen is, maar wel dat het het helium is van de alfastraling.

Voor de rest ben ik het eens met uw opmerkingen.
Eens :)

Maar op de eerder gegeven link zoeken ze toch ook een stuk verder dan dit . :)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Pioneer 10 en 11

Er staat dat er een mogelijkheid is dat er helium, dat is ontstaan in de kernreactor, ontsnapt en tegengas geeft.


inderdaad een van de kandidaten dus.

Het zou prachtig zijn moesten we de technische aspecten kunnen uitsluiten en hier een experiment voor de fysica zelf voor kunnen creëren. Volgens mij is het daar nog te vroeg voor.

Een aantal technische mogelijkheden, o.a. helium worden hier besproken:

http://arxiv.org/PS_cache/gr-qc/pdf/9903/9903024.pdf

Men beweert bijvoorbeeld dat helium niet kan. Is wel al 7 jaar geleden dat dit geschreven werd.

Reageer