Springen naar inhoud

Gewichtstoename

• Log in om te kunnen reageren

davy

davy

• >25 berichten
  • 34 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 december 2006 - 23:27

Hallo

Mijn vraag is de volgende: Hoe snel kom je bij als je teveel/te vettig/.... gegeten hebt.
Met deze feestdagen wordt er enorm veel gegeten.
Nu hoor ik veel mensen zeggen: Oef, ik ben niks bijgekomen van de voorbije dagen.
Kan je dit nu al weten?
Na hoeveel dagen merk je dat?

Gr

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

albert davinci

albert davinci

• >1k berichten
  • 3165 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 december 2006 - 23:25

Plotselinge grote gewichtsschommelingen worden veel meer door een verschil in vocht veroorzaakt dan door een verschil in lichaamsvet.
Om 1 kg extra lichaamsvet aan te maken moet je 7700 kCal meer eten dan dat je verbruikt.
De gemiddelde Nederlandse man heeft per dag zo'n 2800 kCal nodig.
Een warme maaltijd bevat normaal gesproken niet (veel) meer dan 1000 kCal.
Daarentegen bevat een zak chips (200 gram), afhankelijk van de smaak en het merk, tot zo'n 1200 kCal.
Je moet in ieder geval flink jouw best doen om in 2 dagen tijd 7700 kCal extra te eten. Als dat jou al lukt dan nog zal je maar ťťn kilo lichaamsvet extra krijgen.
Als je 2 dagen achter elkaar zo'n 1500 extra kCal eet (in mijn ogen nog realistisch) dan zal je iets minder dan een halve kilo extra lichaamsvet krijgen. De vochtschommelingen kunnen hierbij nogal bedriegen.

davy

davy

• >25 berichten
  • 34 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 december 2006 - 13:16

Maar stel dat je dus 7700kCal eet op maandag.
Wanneer heb je die kg vet dan bij?
Die is er dan als dat eten verteerd is? Op dinsdag dus?

made in flanders

made in flanders

• >1k berichten
  • 1086 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 december 2006 - 13:26

Maar als je op maandag 7700 Kcal hebt gegeten, dan ga je op dinsdag waarschijnlijk een kilo of 3, 4 verdikt zijn, wat dat eten zelf heeft ook nog altijd een gewicht. Misschien dat je pas kunt weten hoeveel je bent verdikt na dat je naar de wc bent geweest, maar je gewicht bepalen is moeilijk omdat het zo enorm kan schommelen.
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?
Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij folding@wetenschapsforum.nl
Our team needs you!

davy

davy

• >25 berichten
  • 34 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 december 2006 - 15:05

Ja dat het eten zelf ook een gewicht heeft is ook weer waar.

Maar stel dus: Je eet 7700Kcal meer dan je lichaam die dag nodig heeft.
Dan zou je dus 1kg vet aanmaken.
Mijn vraag is nu gewoon wanneer je die kg vet erbij hebt.
Niet hoeveel je de dag erna meer gaan wegen.

Bv dat eten heeft een gewicht van 3kg en je maakt er 1 kg vet mee aan.
Dan weeg je dus de dag nadien 4kg meer. Als je naar de wc geweest bent is het nog 1kg, Namelijk die kg vet.

Dus het antwoord op de vraag "Wanneer is er die kg vet" is: De dag nadien (Als het eten verteerd is)
????????

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8801 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 december 2006 - 17:22

Naja, het is een rare vraagstelling.. maar feitelijk zodra je het gegeten hebt. Als je bijv iets van 7700 kcal eet, kom je meteen het gewicht van dat eten aan.

Dus als ik nu 2 pakken suiker eet (klopt aardig qua kcal), ben ik instant 2 kilo zwaarder, waar na verloop van tijd 1 kilo van overblijft als lichaamsvet. In het geval van suiker komt de rest eruit als water dat je via ademhaling, urine en zweet verliest. Die omzetting van suiker naar vet zal, afhankelijk van hoeveelheid en dergelijke, een aantal uren in beslag nemen, zeg maar de tijd dat je aan het verteren bent.

davy

davy

• >25 berichten
  • 34 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 december 2006 - 17:36

Bedankt voor de antwoorden.

Nu heb ik een nieuwe vraag.
Hoe snel ben je dat vet opnieuw kwijt?
Is dat gewoon de omgekeerde redenering?

Je hebt 2800Kcal nodig per dag.
Om vet te verbranden moet je dus minder Kcal binnen krijgen per dag dan die 2800Kcal?
Om het nu gemakkelijk te maken: ALs je 2 dagen geen enkele calorie zou binnen krijgen verbruik je dan op die 3 dagen 8400 Kcal.
Dus je zou dan bijna 3 dagen totaal niks mogen eten om die 1kg terug te verbranden?

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8801 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 december 2006 - 01:08

Correct, om 1 kilo kwijt te raken moet je een dag of 3 niets eten, of een week lang de helft van wat je normaal eet om op constant gewicht te blijven.

Maar bedenk dat 7700 kcal een hele hoeveelheid eten is, zelfs bij fors schransen zullen weinig mensen dat op 1 dag naar binnen weten te krijgen.
Victory through technology

davy

davy

• >25 berichten
  • 34 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 december 2006 - 12:43

Maar wat ik mij dan nog afvraag.
Je hebt mensen die altijd veel, vettig eten.
Die komen dan ook bij wat normaal is want ze krijgen meer dan die 2800 Kcal binnen per dag.
Maar als die dan 'gewoon' eten zoals iedereen dan vallen ze dadelijk af.
Maar dan eten ze eigenlijk nog maar gewoon die 2800Kcal en niet minder.
Hoe komt het dan dat die mensen dadelijk snel afvallen?
Komt dat omdat je lichaam zich aangepast heeft aan meer dan 2800Kcal per dag?

albert davinci

albert davinci

• >1k berichten
  • 3165 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 december 2006 - 17:40

Jouw vragen zijn allemaal zeer basic. Kijk eens op de website van het voedingscentrum of wikipedia, daar kan je alle antwoorden vinden.

Het energieverbruik van het lichaam hangt oa af van jouw gewicht.
Daardoor val je dan dus af.

Verder moet je proberen niet minder dan 75% van jouw dagelijks energieverbruik in te nemen omdat jouw lichaam anders ook te veel spierweefsel gaat afbreken. Spieren verbruiken veel energie, dus ga je weer sneller jojoŽn wanneer er tijdens het afvallen veel spierweefsel word afgebroken.

In theorie is het heel simpel, je moet er voor zorgen dat je gemiddeld niet meer energie inneemt dan dat je verbruikt. Je mag best 1 keer in de maand zeer zwaar tafelen, dat compenseert jouw lichaam zelf wel (gewicht stijgt, basaal metabolisme stijgt, bij constante energieinname gaat jouw gewicht weer terug naar het setpoint).
Als je regematig veel calorieŽn eet dan krijgt jouw lichaam niet de kans om te compenseren en dan zal je er voor moeten kiezen om meer te gaan bewegen (hardlopen is zeer goed) of toch maar beter te gaan eten.

Er zijn in jouw lichaamsgewicht altijd schommelingen door het glycogeen wat veel water bindt.

dopamean

dopamean

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 januari 2007 - 17:39

Hoe dikker iemand is hoe meer zijn ernergie behoefte is, als iemand die te veel eet naar een normaal dieet gaat ( wat wij eten ) zal hij in het begin af vallen, maar nooit helemaal zoals ons wegen, daarvoor heb je beweging (energieverbruik nodig).
Ook word het over kcal gesproken. Je lichaam heeft energie nodig die we het meest uit koolhydraten halen. De meeste dikke mensen in een westerse cultuur eten teveel koolhydraten die het lichaam niet kwijt kan en dit omzet in vet, om later te gebruiken.
Zo is bijvoorbeeld macdonalds eten niet echt vet, maar is het heel koolhydraat rijk voedsel.
-----------------------------------------------------------
:D

made in flanders

made in flanders

• >1k berichten
  • 1086 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 januari 2007 - 18:49

Correct, om 1 kilo kwijt te raken moet je een dag of 3 niets eten, of een week lang de helft van wat je normaal eet om op constant gewicht te blijven.

Dit klopt slechts in theorie, uit eigen ervaring weet ik als je veel minder uit dan normaal, dat je lichaam op de rem gaat staan, je gaat helemaal futloos zijn en amper nog uit je zetel geraken, ook gaat je lichaam allemaal trucjes toepassen om het verbruik te minderen (maar dat wist iedereen waarschijnlijk al)
Dus ik denk niet dat 3 dagen of een week genoeg gaat zijn.
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?
Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij folding@wetenschapsforum.nl
Our team needs you!

WendyTje

WendyTje

• >250 berichten
  • 773 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 januari 2007 - 14:01

Dit klopt slechts in theorie, uit eigen ervaring weet ik als je veel minder uit dan normaal, dat je lichaam op de rem gaat staan, je gaat helemaal futloos zijn en amper nog uit je zetel geraken, ook gaat je lichaam allemaal trucjes toepassen om het verbruik te minderen (maar dat wist iedereen waarschijnlijk al)
Dus ik denk niet dat 3 dagen of een week genoeg gaat zijn.

Nouja, ik denk dat dat wel meevalt als je toch nog iets eet. als je 3 dagen geen hap naar binnen krijgt gaat je lichaam inderdaad hard protesteren. Maar het is evengoed wel goed mogelijk een kilo binnen een week af te vallen zonder dat je daarbij zelf omvalt. (Uiteraard is het is inderdaad niet zo gezond dit weken achter elkaar vol te houden)
To boldly go where I`ve never been before

Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

albert davinci

albert davinci

• >1k berichten
  • 3165 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 januari 2007 - 22:21

Nouja, ik denk dat dat wel meevalt als je toch nog iets eet. als je 3 dagen geen hap naar binnen krijgt gaat je lichaam inderdaad hard protesteren. Maar het is evengoed wel goed mogelijk een kilo binnen een week af te vallen zonder dat je daarbij zelf omvalt. (Uiteraard is het is inderdaad niet zo gezond dit weken achter elkaar vol te houden)

Hoe snel een mens verantwoord kan afvallen is naar mijn ervaring heel persoonlijk.
Dagen achter elkaar je eigen uithongeren is zeer onverstandig, je gaat snel weer terug aankomen.
Toen ik afviel verloor ik de eerste maand zo'n 7-8 kilo en de 2 maanden daarna zo'n 6-7 kilo. De maand daarop verloor ik nog zo'n 4 kilo. Ondertussen had ik gewoon normaal gesport.
Mijn beenspieren en armspieren bleven ongeveer even sterk. Mijn buikspieren verzwakten wel heel sterk wat me nogal verbaasde omdat ik normaal niet eens mijn buikspieren hoef te trainen om ze redelijk goed te houden en ik ze nu zelfs nog wat getraind had.
Ik ben daarna niet terug aangekomen.
Ik heb er niets extreems voor gedaan, gewoon voorzichtig gegeten (zonder het te overdrijven, ik at toch nog zo'n 2.500 kCal per dag) en veel sporten. Een uurtje hardlopen en je hebt met mijn lengte al meer dan 1000 kCal verbruikt (11 kCal/kg lichaamsgewicht wanneer je 11 km/uur loopt volgens een tabel die het voedingscentrum op haar website heeft staan).

Deskundigen zeggen altijd dat je maar maximaal 4 kilo per maand kan afvallen zonder dat je weer snel terug aankomt. Ongetwijfeld zal dat voor de gemiddelde mens gelden maar ieder mens is anders. Bij mij maakt het vooral enorm veel verschil ofdat ik genoeg sport. Als ik genoeg sport heb ik geen probleem met mijn gewicht, als ik het niet doe dan kom ik snel aan.

Off-topic
Ook daarom (niet alleen daarom) zou ik graag zien dat de overheid veel meer zou doen om het sporten door kinderen te stimuleren. De meeste kinderen willen dat ook graag, je moet het wel wat facilliteren. Hierbij zouden de scholen een belangrijke rol kunnen spelen. Ook zou het sporten voor kinderen bijvoorbeeld 'gratis' gemaakt kunnen worden door het te financieren uit de algemene middelen en wellicht zelfs voor volwassenen voor bepaalde sporttakken die niet onevenredig duur zijn. Misschien kunnen ze wat bezuinigen op het leger, daar valt veel geld te halen wat nu alleen maar verspild wordt naar mijn bescheiden mening (hebben wij echt zo veel straaljagers en fragatten nodig?, moeten wij echt meedoen aan de onbezonnen acties van Bush jr. in Irak?).
Clubs zouden wat creatiever kunnen zijn. Nu zie je in het amateurvoetbal dat het sponsorgeld enkel naar de leden van het eerste elftal gaan. Niet echt eerlijk toch? Gebruik dat geld om het lidgeld goedkoper te maken of om de jeugd gratis te laten voetballen? Wie weet zit er wel een talentvolle jongen tussen die anders niet zou kunnen voetballen omdat zijn alleenstaande moeder het niet kan betalen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures