[natuurkunde/pws]Water op het maanoppervlak

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[natuurkunde/pws]Water op het maanoppervlak

hallo mensen,

graag wilde ik jullie kennis gebruiken voor enkele vraagstukken van het pws waarmee ik bezig ben.

De bedoeling is, het aan toen dat er op de maanoppervlakte geen water kan verblijven. het is heel goe mogelijk dat dit welk kan maar dat maakt niet uit want de hebben ik kunnen aantonen dat de hypothese niet klopte.

de hypothese luid als volg:

Het is niet mogelijk voor water om op de maanoppervlakte te verblijven omdat de temperatuur te hoog is en druk de druk te laag. Hhierdoor zal al het aanwezige water de ruimte in gestuurd worden.

Nu heb ik als veel gegevens verzamled zo heb ik de druk op de maan en veel gegevens uit het binas.

Allen loop ik dan en beetje vast ik moet nog in een tabel opzoeken of water er is vloeibare of gasvorm aanwezig is maar dan?

Ik zou jullie erg dankbaar zij als jullie me weer opweg kunnen helpen.

Ik vraag absolut niet om kant-en-klare berekeningen want hier heb ik niks aan ik moet het uiteindelijk zelf doen alleen als jullie mij de weg kunnen wijzen dan wordt het weer een stuk duidelijker.

Met vriendelijke groet

Niels

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: [natuurkunde/pws]Water op het maanoppervlak

Een stoomtabel (staat die niet in Binas?) geeft het verband tussen temperatuur en dampspanning van water: http://www.econosto.nl/ps_bpar.jsp?paragraaf=280

Is de druk lager dan de dampspanning die bij de temperatuur van het water hoort dan zal het water volledig verdampen. Bijvoorbeeld: water van 7 oC zal verdampen als de druk lager is dan 0,01 Bar.

"De" temperatuur op de maan bestaat overigens niet. Die wisselt sterk tussen evenaar en polen en in kraters, en is natuurlijk ook afhankelijk van of het op een bepaalde plek 'dag' (licht) of 'nacht' (donker) is. Het kan veel kouder dan 0 oC zijn en dan heb te maken met een eventueel evenwicht tussen ijs en damp i.p.v. water en damp en dat is niet precies hetzelfde. Deze link geeft formules die je wellicht kunt gebruiken:

http://209.85.135.104/search?q=cache:zHJjH...nl&ct=clnk&cd=1

Scroll héél ver naar beneden tot je de gele balk met "Verzadigingsdruk van water en ijs" ziet.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde/pws]Water op het maanoppervlak

En vervolgens krijg je dan te maken met de gemiddelde snelheid van moleculen in een gas van een bepaalde temperatuur. Daar gaan dus altijd snelle jongens tussen zitten. Als je dan weet dat de aantrekkingskracht van de maan niet zo groot is, wordt het ineens denkbaar dat er moleculen komen die de ontsnappingssnelheid kunnen bereiken in de goede richting (van de maan weg) en dus de maan voorgoed verlaten.

Als je die gegevens combineert zul je zien dat de maan nooit een dampkring zal kunnen opbouwen zoals de aarde.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: [natuurkunde/pws]Water op het maanoppervlak

De vraag of er water (vloeibaar/vast) op de maan kan bestaan wordt in eerste instantie bepaald door de vraag wat de hoogste temperatuur op de koudste plek op de maan is, en of de dampdruk van (water)ijs bij die temperatuur dan hoger of lager is dan de 'atmosferische' druk (iets van 10^-12 Bar) op de maan. Als dit zou aantonen dat er geen ijs kan bestaan, zelfs niet op de koudste plaatsen, dan is de vraag meteen beantwoord.

Blijkt echter dat het op de koudste plekken theoretisch wel mogelijk zou zijn om vast ijs te hebben dan komt inderdaad het probleem of dit ijs in de paktijk in stand blijft want dat zou vereisen dat de maanatmosfeer ter plekke altijd verzadigd moet zijn met waterdamp want anders verdampt het ijs toch langzaam (net zoals op aarde bij een druk van 1 atmosfeer een plasje water van 20 oC toch geleidelijk verdampt). Maar dat vereist inderdaad dat de watermoleculen niet uit de maanatmosfeer naar de ruimte ontsnappen en dat lijkt me geen berekening voor scholieren.

Erg waarschijnlijk is water(ijs) op de maan niet, maar zelfs de geleerden zijn het hier nog steeds niet over eens, dus eigenlijk is dit een volkomen ongeschikt vraagstuk voor scholieren. Het gaat er blijkbaar alleen maar om dat men zijn antwoord kan ondersteunen met getallen en/of redenatie.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer