supersterk materiaal

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

supersterk materiaal

Hallo, ik ben een laatstejaarsstudent interieurvomrgeving aan de Gentse Academie.

voor het vak Meubel heb ik een meubel ontworpen dat hermonteerbaar is in verschillende vormen, doordat elke schakel ervan telkens 45° kan verzet worden tov de volgende schakel.

Nu ben ik op zoek naar een zéér sterk en licht materiaal (allicht een composiet) dat dat hoge puntbelasting en dito torsiekrachten kan weerstaan.

ik loop een beetje verloren bij het opzoeken van informatie.

is er iemand die mij kan helpen? of iemand die nederlandstalige lijsten van materialen en zijn eigenschappen heeft? bij voorkeur dus composieten..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

alvast bedankt!!

groetjes, B

Edit mod Mrtn: op verzoek van TS afbeeldingen in de post gezet.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: supersterk materiaal

Misschien handig om een schetje te posten, zodat we een idee hebben van de belastingen/dimenties.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: supersterk materiaal

sandwichpanelen?
???

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Re: supersterk materiaal

In de scharnieren aan de voorzijde en de rugzijde van je stoel ontstaan de grootste krachten. Alle krachten moeten van de ene schakel naar de andere via een dun (gekarteld) asje. Het asje zal door wringing kapot gaan. Zelfs al zou je die as van verenstaal maken, dan zal het nog niet sterk genoeg zijn.

Je zou die as véél dikker kunnen maken. Beter lijkt mij de verbinding uit een aantal lamellen op te bouwen:

Afbeelding

offtopic: in welk tekenprogramma werk jij?

Berichten: 4.502

Re: supersterk materiaal

In de racefietserij wordt een lichtgewicht en sterk/elastische composiet gebruikt van koolstof (vezels?) in zoiets als PMMA (de een of andere polymetylmethacrylaatvorm als ik de chemisten niet teveel voor de voeten loop).

Dus neem eens contact met een rijwielfabriek als bijv.Koga Myata,die produceert volgens mij zoiets en hebben een website.

Berichten: 138

Re: supersterk materiaal

bambilicious schreef:Hallo, ik ben een laatstejaarsstudent interieurvomrgeving aan de Gentse Academie.

voor het vak Meubel heb ik een meubel ontworpen dat hermonteerbaar is in verschillende vormen, doordat elke schakel ervan telkens 45° kan verzet worden tov de volgende schakel.

Nu ben ik op zoek naar een zéér sterk en licht materiaal (allicht een composiet) dat dat hoge puntbelasting en dito torsiekrachten kan weerstaan.


Wat dacht je van Glare, een door Stork en de TU Delft ontwikkelt materiaal wat in grote getale voor de bouw van de Airbus 380 aangewend zal worden.

Googelen op Glare geeft wel meer info.

Berichten: 582

Re: supersterk materiaal

Sterk en licht, ik gok op koolstofdoek en vezels in epoxy-hars. Maar misschien dat in de loop van de tijd een nieuwe kunsthars is ontwikkelt die nog betere eigenschappen heeft dan epoxy.
Het eerste wiel was echt niet rond

Reageer