[Biologie] Afweersysteem, T- en B-cellen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 66

[Biologie] Afweersysteem, T- en B-cellen

Goedemorgen allemaal,

Ik hoop dat de katers verdwenen zijn :)

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: Ik ben op dit moment met biologie bij het stukje van afweersystemen. Daarbij is er een 'handig' schema geplaatst die ik hieronder heb ingescand. (en ook de onduidelijkheden even duidelijker gemaakt met paint) Het enige probleem is dat ik niet zeker weet of ik het goed begrijp, hier is mijn interpretatie.

Als er een virus in het lichaam bevind, komt gelijk de Macrofaag in actie. Die 'eet het virus' op, waarop de Macrofaag een seintje door middel van Cytokinen aan de T-helper en T-supressor cel afgeeft.

De T-helper en T-supressor geven daarop een seintje aan de T-lymfocyt en B-lymfocyt waarop zij de T-effectorcel het virus af laten maken. De B-plasmacel word ook ingeschakeld, maar ik weet dus niet waarom.

Na dit alles geven de T en B lymfocyten een seintje waardoor er een T-geheugencel en B-geheugencel worden aangemaakt?

Zoals je ziet zijn er veel gebreken in mijn interpretatie van dit schema, ik begrijp namelijk niet wat sommige van die cellen doen.

Macrofaag bewaart het virus een tijdje in zich. (?)

Cytokinen zijn een eiwit die seintjes doorgeven. (?)

T-helpercellen stimuleren of remmen het differentiatie van de T en B-lymfocyten.

T-supressorcellen stimuleren of remmen het differentiatie proces van de T en B-lymfocyten?

T-effectorcellen vernietigen het virus.

B-plasmacel word gemaakt door het differiëntieren(sp) van B-lymfocyt, de B-plasmacel maakt een grote hoeveelheid anti-stof aan voor het anti-geen?

Nu ik het zo lees kom ik erachter dat ik minder weet dan ik aanvankelijk dacht :)

Afbeelding

Bij voorbaat dank!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [Biologie] Afweersysteem, T- en B-cellen

DoubleBogey schreef:Macrofaag bewaart het virus een tijdje in zich. (?)

Cytokinen zijn een eiwit die seintjes doorgeven. (?)

T-helpercellen stimuleren of remmen het differentiatie van de T en B-lymfocyten.

T-supressorcellen stimuleren of remmen het differentiatie proces van de T en B-lymfocyten?

T-effectorcellen vernietigen het virus.

B-plasmacel word gemaakt door het differiëntieren(sp) van B-lymfocyt, de B-plasmacel maakt een grote hoeveelheid anti-stof aan voor het anti-geen?
- De Macrofaag neemt het lichaamsvreemde ding (virus) in zich op en breekt het af. Die lichaamsvreemde fragmentjes laat hij aan de buitenkant zien, zodat andere cellen die kunnen oppikken en weten waartegen ze moeten gaan knokken. Hij maakt bijvoorbeeld de B-cel die het goede antilichaam heeft actief om heel veel van die antilichamen te gaan maken.

- Cytokinen zijn inderdaad stofjes die andere cellen een signaaltje geven.

- T-effectorcellen vernietigen het virus niet, dat heeft de macrofaag al gedaan. Vervolgens gaan plasma B's antilichamen (antibody = Ab) maken, die hechten aan het virus, waardoor hij beter te herkennen is voor het immuunsysteem, bijvoorbeeld voor macrofagen die hem dan gemakkelijker opnemen.

- Plasma B's maken inderdaad grote hoeveelheden van hun antilichaam aan (specifiek tegen één antigeen).
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 66

Re: [Biologie] Afweersysteem, T- en B-cellen

Oke dankje :)

Dan resteert me nog wel één vraag:

Wat doet de T-effector cel dan?

edit: Volgens mij heb ik het.

De macrofaag behoort tot de tweede verdedigingslinie, die schakelt dus het virus uit. Als om de ene of andere reden het virus langs de tweede verdedigingslinie kan komen, heb je de T-effectorcellen nog altijd als 'back-up plan'. Die schakelen dan het virus uit, want dat behoort natuurlijk tot de derde verdedigingslinie.

Klopt dit?

Reageer