Wiskunde Belgie

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 436

Wiskunde Belgie

Een vraag speciaal voor wiskundestudenten.

Waar kun je het "best" wiskunde doen in Belgie. Dus het zal zeker 1 van de bolgende zijn :VUB, Ugent, KUL.

Waar word je goed begeleid (vb veel huiswerk krijgt), krijg je de meeste vrijheid (goede mogelijkheden om te kiezen) ?

Welke is veeleisend enz ?

Gebruikersavatar
Berichten: 792

Re: Wiskunde Belgie

mo² schreef:Een vraag speciaal voor wiskundestudenten.

Waar kun je het "best" wiskunde doen in Belgie. Dus het zal zeker 1 van de bolgende zijn :VUB, Ugent, KUL.

Waar word je goed begeleid (vb veel huiswerk krijgt), krijg je de meeste vrijheid (goede mogelijkheden om te kiezen) ?

Welke is veeleisend enz ?
Je kan in Antwerpen, Leuven, Brussel, Kortrijk, Diepenbeek (Limburg) en Gent studeren.

Ik studeer in Gent (waar ik eerst een jaar ingenieur heb gedaan maar dat lukte en zinde me niet)

Ikzelf heb al die universiteiten eens vluchtig bezocht maar ik kan niet voor jou vergelijken.

Over Gent kan ik natuurlijk wel spreken : daar krijg je echt niet veel huiswerk.§ :wink: :) )

In mijn eerste jaar had ik wel een vervelend project statistiek (een beetje nodeloos in mijn ogen om oergroene studentjes te irriteren met een project waarvoor ze moeten spijbelen en al :) ), en in het tweede semester had ik een vak met drie projectjes Maple/Latex

In het tweede jaar had ik een project sterrenkunde.

In het derde jaar had ik een vak waarvoor elke week een oefening moest opgelost worden (geen project te noemen, meer huiswerk)

Ik heb wel eens gesproken met iemand die twee jaar in Diepenbeek had gestudeerd (dan stopt die richting daar, dat is wel jammer) en die kon met sommige dingen absoluut niet mee (ze had dan wel andere dingen gezien)3.

Wijziging : tja ik zit natuurlijk wel in die woelige overgangsperiode naar Bachelor Master. Wat na me komt is me dus een beetje vreemd! :)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Wiskunde Belgie

Voor zover ik altijd gehoord heb heeft ugent de beste reputatie op vlak van wiskunde.

Berichten: 2.746

Re: Wiskunde Belgie

lang leve Ugent!

ik dacht ook voor exacte wetenschappen in het algemeen, niet alleen voor wiskunde

Gebruikersavatar
Berichten: 792

Re: Wiskunde Belgie

superslayer schreef:lang leve Ugent!

ik dacht ook voor exacte wetenschappen in het algemeen, niet alleen voor wiskunde
Je moet ook niet de hemel verwachten hoor. Toen ik nog in de eerste kandidatuur ingenieur zat kreeg ik van sommige examens van het eerste semester maar de resultaten een paar uur voor het begin van de paasvakantie de uitslagen. En nu nog altijd in wiskunde krijg je enkel A B en C als antwoord. Je begint dus eigenlijk te werken in oktober en pas begin juli krijg je eindelijk eens getallen te zien. Ik ken mensen in Leuven die veel sneller resultaten krijgen en wiskunde of ingenieur, ze krijgen wel echt punten.

Dat zegt natuurlijk niet veel over het niveau van opleiding....

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Wiskunde Belgie

In Leuven maak je je examens in januari, en in de eerste twee weken van het nieuwe semester krijg je je punten (ieder vak staat op 20 punten, het grootst deel daarvan verdien je op examens, soms kan je wel al ergens een puntje sprokkelen met practica, werkjes, ...).

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Wiskunde Belgie

Als je een objectiever beeld wil van de wiskundeopleidingen dan studenten uit Gent cq Leuven die hun eigen universiteit (uiteraard?!) aanraden, dan kan je beter de visitatierapporten voor de opleiding wiskunde eens bekijken. Daaruit zal onder andere blijken dat je keuze zeker niet beperkt hoeft te blijven tot die drie universiteiten, ook Antwerpen, Hasselt, ... zijn waardige alternatieven.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 2.589

Re: Wiskunde Belgie

dan kan je beter de visitatierapporten voor de opleiding wiskunde eens bekijken.
Waar vinden we die? algemeen mss alle opleidingen?

Groeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Wiskunde Belgie

"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 792

Re: Wiskunde Belgie

Als je een objectiever beeld wil van de wiskundeopleidingen dan studenten uit Gent cq Leuven die hun eigen universiteit (uiteraard?!) aanraden, dan kan je beter de visitatierapporten voor de opleiding wiskunde eens bekijken. Daaruit zal onder andere blijken dat je keuze zeker niet beperkt hoeft te blijven tot die drie universiteiten, ook Antwerpen, Hasselt, ... zijn waardige alternatieven.
Uiteraard de eigen universiteit aanraden? :wink: Neen hoor, zoals je ziet kaart ik ook graag de slechte aan. Mij lijkt het (maar dat verdient bevestiging) dat ze in Leuven iets meer projecten en zo moeten doen (en ikzelf heb dat niet zo graag, omdat ik vind dat je meestal daarmee veel tijd vooral verliest ipv "ervaring" opdoen)

Wat betreft die visitaties, heeft u het over de inspecties? Vergeef me mijn vrijpostigheid, maar eind 2004 (toen ik in mijn tweede kandidatuur zat) zat ikzelf in de groep studenten die zo een commissie te woord moest staan. Ik was niet onder de indruk. Dat waren dus geen Vlamingen (omdat het vermoedelijk om een externe controle moest gan), het waren allemaal Nederlanders en er was ook een Waal bij. Die laatste heeft echter niets gezegd. Het viel ons op dat die Nederlanders totaal anders dachten en dus ook doorvroegen over dingen die naast de kwestie waren.

Heel concreet : bij ons ben je in principe verondersteld van met acht of zes uur wiskunde te kunnen beginnen aan de studie Wiskunde/Fysica (toen ik startte, in 2003-2004 was het eerste jaar van beide richtingen samen). Er waren wel twee lesdagjes voorzien in september als introductie maar dat stelde eigenlijk niets voor (wat herhaling en al eens wat begrippen aanraken). Veel studenten waren niet gekomen en geraakten evengoed door de stof. Maar die Nederlandse professoren bleven maar doorvragen omdat ze dat totaal verkeerd inschatten en dachten dat dat een essentiële brug tussen middelbaar en universiteit was. :)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Wiskunde Belgie

Wat betreft die visitaties, heeft u het over de inspecties?
Universiteiten worden niet meer "geïnspecteerd" (zoals secundaire scholen), maar "gevisiteerd".

Ik heb het dus wel degelijk over het visitatierapport van de visitatiecommissie, zie link hierboven.

Gelukkig is het wel dezelfde commissie die op elke universiteit gaat kijken, dus alle universiteiten worden geconfronteerd met eventuele problemen van die commissie. Dat het afgezien van mogelijke mankementen wel objectiever is dan studenten die zeggen "Voor zover ik altijd gehoord heb heeft ugent de beste reputatie op vlak van wiskunde." en "lang leve Ugent! ik dacht ook voor exacte wetenschappen in het algemeen, niet alleen voor wiskunde", lijkt me wel duidelijk.

De relevantie van het niets zeggen van het Waalse lid ontgaat me, maar het verbaast me niet dat jij dit opmerkt - dat terzijde.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 792

Re: Wiskunde Belgie

Gelukkig is het wel dezelfde commissie die op elke universiteit gaat kijken, dus alle universiteiten worden geconfronteerd met eventuele problemen van die commissie. Dat het afgezien van mogelijke mankementen wel objectiever is dan studenten die zeggen "Voor zover ik altijd gehoord heb heeft ugent de beste reputatie op vlak van wiskunde." en "lang leve Ugent! ik dacht ook voor exacte wetenschappen in het algemeen, niet alleen voor wiskunde", lijkt me wel duidelijk.
l degelijk over het visitatierapport van de visitatiecommissie, zie link hierboven.[/quote]

In elk geval : dit is hun bericht over wiskunde, en het is dus blijkbaar inderdaad het onderzoek waarvoor ze ons nodig hadden in oktober 2004.

http://www.vlir.be/02thema/03kz/03tweedero...nload/D57_2.pdf

Ik moet zeggen dat op eventueel de "enkel" na, deze zin wel klopt:
Enkel het tweede semester van de tweede kandidatuur valt zeer belastend uit
Ik durf zeggen dat de grote boosdoeners wel sterrenkunde en quantummechanica zullen zijn, en die zijn door de grote omwenteling van bachelor-master nu niet meer beide in dat semester.

Ik zou aanraden de studiegids te bekijken, van gent is die :

deze link

en voor de eerste bachelorjaren:

deze link

Gebruikersavatar
Berichten: 436

Re: Wiskunde Belgie

Bedankt allemaal voor al die informatie (rapporten).

Voor diegene die zeiden Ugent is de 'place to be', kunnen jullie dat staven met argumenten ? :)

Gebruikersavatar
Berichten: 792

Re: Wiskunde Belgie

mo² schreef:Bedankt allemaal voor al die informatie (rapporten).  

Voor diegene die zeiden Ugent is de 'place to be', kunnen jullie dat staven met argumenten ? :)
Ik in elk geval niet! :) Maar ik durf eigenlijk niet klagen. Ik zie dus wel dat er nu in een Gent in de jaren die ik al voorbij ben een ruk naar "meer praktisch" bezig is (een soort pre-thesis al, een project statistiek als vak apart,...)

Voor de rest kan ik beamen dat kiezen niet gemakkelijk is. :) Dat heb ik zelf ondervonden toen ik verkeerdelijk koos voor ingenieur. Het is zeer moeilijk om in te schatten hoe iets zal zijn (ik heb lessen meegevolgd en al, maar dat heeft eigenlijk allemaal geen goed beeld hoor)

(Dat ene meisje uit Diepenbeek is trouwens na een paar weken al gestopt en naar Leuven gegaan, zoals de meesten uit Diepenbeek en dat sloot veel beter aan )

Gent is wel gezellig als stad, maar dat is iets anders...

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: Wiskunde Belgie

lees gewoon dat vlir-rapport eens door (of anders p55)
???

Reageer