Zuren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 42

Zuren

Hallo, ik ben bezig met het leren van de hoofdtuk dat gaat over zuren. Ik gebruik de chemie overal boek en een gids daarvan. Mijn vraag gaat over sterke en zwakke zuren.

In mijn boek staat voor de zuuroplossing van de zwakke zuur, azijnzuur, H+(aq) + Ac-(aq). In mijn gids staat dat azijnzuur een zwakke zuur is en dat bij zwakke zuren er een evenwichtsreactie is, en dat je bij de zuur(zwak)oplossing(azijnzuuroplossing) formule alleen de opgeloste zuurmoleculen moet schrijven. Dus, Ac(aq).

Moet je bij het schrijven van zuuroplossing formules, nou wel letten op zwak en sterk, of niet?

En volgens de gids zijn de zuren in Binas, die onder H3O+ zijn zwakke zuren, en erboven sterk, is dit goed?. In de boek zijn bij alle voorbeelden(zwak of sterk), in de formules geen opgeloste zuurmoleculen, maar H+ + zuurrestion.

Ik hoop dat ik mijn vraag duidelijk heb gesteld, groeten.

Berichten: 654

Re: Zuren

Azijnzuur wordt geschreven als:

H+(aq) + Ac-(aq) <-> HAc(aq)

Een zwak zuur splitst niet volledig op in ionen, een sterk zuur wel.

Een sterk zuur wel:

HCl + H2O -> H+(aq) + Cl-(aq) + H2O

Alles boven H3O+ is inderdaad een sterk zuur, eronder niet.

Berichten: 42

Re: Zuren

w_oute_r schreef:Azijnzuur wordt geschreven als:

H+(aq) + Ac-(aq) <-> HAc(aq)

Een zwak zuur splitst niet volledig op in ionen, een sterk zuur wel.

Een sterk zuur wel:

HCl + H2O -> H+(aq) + Cl-(aq) + H2O

Alles boven H3O+ is inderdaad een sterk zuur, eronder niet.
Bedankt voor uw reactie.

H+(aq) + Ac-(aq) <-> HAc(aq) Dit is toch een evenwichtsreactie? De formule van een azijnzuur molecuul is HAc, toch? Als er wordt gevraagd voor de formule van een azijnzuuroplossing moet ik dan HAc(aq) of H+(aq) + Ac-(aq) schrijven?

groeten

Berichten: 2.746

Re: Zuren

ik denk dat het dan het best is om die evenwichtsreactie te geven

want zowel HAc en Ac- + H3O+ komen voor in de oplossing

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Zuren

De formule van een azijnzuuroplossing is HAc(aq), of CH3COOH(aq)

Er zijn inderdaad ook H+ ionen aanwezig, maar het grootste deel van azijnzuur is aanwezig in de vorm van HAc, ongesplitst dus. Daarom mag je het zonder problemen opschrijven als HAc(aq).

Ka = 1,77*10-5. Reken zelf maar eens uit hoeveel mol er aanwezig is als HAc en hoeveel als H+ en Ac- wanneer je een 10 M oplossing maakt.

Berichten: 42

Re: Zuren

Marko schreef:De formule van een azijnzuuroplossing is HAc(aq), of CH3COOH(aq)

Er zijn inderdaad ook H+ ionen aanwezig, maar het grootste deel van azijnzuur is aanwezig in de vorm van HAc, ongesplitst dus. Daarom mag je het zonder problemen opschrijven als HAc(aq).  

Ka = 1,77*10-5. Reken zelf maar eens uit hoeveel mol er aanwezig is als HAc en hoeveel als H+ en Ac- wanneer je een 10 M oplossing maakt.
Het aantal opgeloste molariteit van HAc(voor de reactie) is toch gelijk aan het aantal molariteit van H+ na de reactie, lettende op de molverhouding, welke hier bij HAc--->H+ + Ac-

HAc:H+=1:1 is, dus 10 mol per liter H+, moet je hierna dan de molaire massa van H+ en Ac- apart berekenen om het aantal mol te vinden van beide??

En moet je bij een zuuroplossing vergelijking, de evenwichtsreactie formule HAc(aq) <-> H+(aq) + Ac-(aq) geven, of HAc(zonder aq) > H+(aq) + Ac-(aq) ??

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Zuren

omergun schreef:
Marko schreef:De formule van een azijnzuuroplossing is HAc(aq), of CH3COOH(aq)

Er zijn inderdaad ook H+ ionen aanwezig, maar het grootste deel van azijnzuur is aanwezig in de vorm van HAc, ongesplitst dus. Daarom mag je het zonder problemen opschrijven als HAc(aq).  

Ka = 1,77*10-5. Reken zelf maar eens uit hoeveel mol er aanwezig is als HAc en hoeveel als H+ en Ac- wanneer je een 10 M oplossing maakt.
Het aantal opgeloste molariteit van HAc(voor de reactie) is toch gelijk aan het aantal molariteit van H+ na de reactie, lettende op de molverhouding, welke hier bij HAc--->H+ + Ac-

HAc:H+=1:1 is, dus 10 mol per liter H+, moet je hierna dan de molaire massa van H+ en Ac- apart berekenen om het aantal mol te vinden van beide??

En moet je bij een zuuroplossing vergelijking, de evenwichtsreactie formule HAc(aq) <-> H+(aq) + Ac-(aq) geven, of HAc(zonder aq) > H+(aq) + Ac-(aq) ??
Voor de duidelijkheid: Azijnzuur lost op in water. Dat kun je schrijven met de volgende reactievergelijking:

HAc(l) -> HAc(aq) (eventueel "aq" boven de pijl schrijven)

Het opgeloste azijnzuur splitst voor een klein deel in H+ en Ac-. Maar echt maar voor een klein deel, minder dan 1% in het geval van 10M azijnzuur. Daarom mag je (van mij in ieder geval) een azijnzuuroplossing schrijven als HAc (aq)

Wil je opschrijven hoe azijnzuur splitst in H+ en Ac-, dan gebruik je de reactievergelijking
\( HAc_{(aq)} \rightleftharpoons H^+_{(aq)} + Ac^-_{(aq)} \)

Berichten: 42

Re: Zuren

Marko schreef:
omergun schreef:
Marko schreef:De formule van een azijnzuuroplossing is HAc(aq), of CH3COOH(aq)

Er zijn inderdaad ook H+ ionen aanwezig, maar het grootste deel van azijnzuur is aanwezig in de vorm van HAc, ongesplitst dus. Daarom mag je het zonder problemen opschrijven als HAc(aq).  

Ka = 1,77*10-5. Reken zelf maar eens uit hoeveel mol er aanwezig is als HAc en hoeveel als H+ en Ac- wanneer je een 10 M oplossing maakt.
Het aantal opgeloste molariteit van HAc(voor de reactie) is toch gelijk aan het aantal molariteit van H+ na de reactie, lettende op de molverhouding, welke hier bij HAc--->H+ + Ac-

HAc:H+=1:1 is, dus 10 mol per liter H+, moet je hierna dan de molaire massa van H+ en Ac- apart berekenen om het aantal mol te vinden van beide??

En moet je bij een zuuroplossing vergelijking, de evenwichtsreactie formule HAc(aq) <-> H+(aq) + Ac-(aq) geven, of HAc(zonder aq) > H+(aq) + Ac-(aq) ??
Voor de duidelijkheid: Azijnzuur lost op in water. Dat kun je schrijven met de volgende reactievergelijking:

HAc(l) -> HAc(aq) (eventueel "aq" boven de pijl schrijven)

Het opgeloste azijnzuur splitst voor een klein deel in H+ en Ac-. Maar echt maar voor een klein deel, minder dan 1% in het geval van 10M azijnzuur. Daarom mag je (van mij in ieder geval) een azijnzuuroplossing schrijven als HAc (aq)

Wil je opschrijven hoe azijnzuur splitst in H+ en Ac-, dan gebruik je de reactievergelijking
\( HAc_{(aq)} \rightleftharpoons H^+_{(aq)} + Ac^-_{(aq)} \)
Bedankt

Reageer