[PWS] Biotische index

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[PWS] Biotische index

Hallo,

Wij zijn bezig met het bepalen van de biotische index van bepaalde kreken, nu hebben we ergens gelezen dat je alleen de biotische index kan bepalen van stromend water. Is dit wel zo en weet iemand waarom dit dan niet kan bij stilstaand water. Is dit gewoon omdat er andere soorten in stromend water voorkomen?

Isabel :)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: [PWS] Biotische index

Ik denk dat je van alle water de BI kunt bepalen, zelfs van leidingwater of Spa rood. Het zegt alleen niet veel. De BI is ontwikkeld om op een eenvoudige manier snel de kwaliteit van stromend water te bepalen zonder meteen de noodzaak van ingewikkelde en dure analysetechnieken. Heb je een vijver of ven of wat dan ook met stilstaand water wat nergens mee verbonden is dan kun je ook wel een BI bepalen maar het zegt niet noodzakelijkerwijs iets of de waterkwaliteit: het ontbreken van bepaalde "beestjes" betekent niet noodzakelijkerwijze dat er iets aan de waterkwaliteit mankeert. Alles moet ooit 'van boven' in die poel gekomen zijn. Vliegen- en muggenlarven zul je dus altijd vinden maar de rest is afhankelijk van 'toeval' gedurende de leeftijd van de poel. Ik zie via google trouwens dat scholieren toch vaak BI bepalen in vijvers en vennen. Dit lijkt een mooi verhaal:

www.provant.be/binaries/wateronderzoek%20scherm_tcm7-14291.pdf
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 5

Re: [PWS] Biotische index

Hum dan is het toch een beetje wat we verwacht hadden. Bedankt voor de site, ik denk dat we daar nog wel wat aan hebben! [rr]

Reageer