[Elektriciteit]wisselspanning en gelijkspanning

Moderator: physicalattraction

Berichten: 4.502

[Elektriciteit]wisselspanning en gelijkspanning

Aangezien ik geen electroneut ben,vergat ik in een van mijn bijvakken het doel en de functie van een wisselspanning (bij alleen 210-220 volt?) en een gelijkspanning (van 380 volt en hoger) ofwel bij laagspanning via trafo (adaptor),waarbij de laatste wrs.tgv.de aangevoerde wisselspanning ook wel een 3,6,9,etc hoger voltage met wisselstroom ontstaat!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [Elektriciteit]wisselspanning en gelijkspanning

ik ben ook geen elektroneut, maar ik zou wel willen pretenderen er een beetje van te weten en snappen. Aan je vraag kan ik echter geen touw vastknopen. :)

weet je zeker dat je die niet een beetje helderder moet herformuleren??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4.502

Re: [Elektriciteit]wisselspanning en gelijkspanning

Om het korter te formuleren Jan, ik wil de betekenis (functie) en het doel van de (een) wisselspanning (bij 220 Volt is die 50 Hz)weten en die van een gelijkspanning.Waarom de een en waarom de ander?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Elektriciteit]wisselspanning en gelijkspanning

Het belangrijkste voordeel van wisselspanning is dat je die kunt transformeren naar een hogere of lagere waarde.

Weet niet of dit een antwoord is op de vraag, maar het is een beginnetje.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: [Elektriciteit]wisselspanning en gelijkspanning

Bij wisselspanning heb je ook geen 2 verschillende polen, waardoor je een apparaat verkeerd zou kunnen aansluiten. Wisselstroom heeft ook veel minder last dan gelijkstroom van verliezen over de draden.

Gebruikersavatar
Berichten: 112

Re: [Elektriciteit]wisselspanning en gelijkspanning

Ik denk dat het antwoord voor de hand ligt (maar als ik verkeerd ben wijs er me op)

Spanning wordt gewoon al opgewekt als wisselspanning, met generatoren: die hebben twee of soms drie polen (meestal drie) , en als je die doet draaien aan de hand van bv een dieselmotor, of gewoon stoom in centrales dan krijg je wisselspanning.

en meestal wordt dan bij je thuis aan de hand van een transfo die omgeschakeld naar gelijkspanning voor bepaalde doeleinden.

Dit is nuttig voor brandveiligheid, laagspanning zodat je niet *** kan worden en ook voor spots, die geven warmer licht op laagspanning.

khoop dat je er iets mee bent

Berichten: 138

Re: [Elektriciteit]wisselspanning en gelijkspanning

en meestal wordt dan bij je thuis aan de hand van een transfo die omgeschakeld naar gelijkspanning voor bepaalde doeleinden.


Een trafo richt niet gelijk.

Bij bv. halogeenspotjes wordt de spanning omlaag getransformeerd naar 12V, maar het is nog steeds wisselspanning.

Wel is het zo dat aktieve elektronische componenten op hun werkpunt ingesteld moeten worden met gelijkspanningen, vandaar dat je in willekeurig welk electronisch apparaat dan ook direct na de trafo een gelijkrichter zal aantreffen voor het verkrijgen van de nodige instelspanningen.

Gebruikersavatar
Berichten: 112

Re: [Elektriciteit]wisselspanning en gelijkspanning

Dirk B schreef:
Nobully schreef:
en meestal wordt dan bij je thuis aan de hand van een transfo die omgeschakeld naar gelijkspanning voor bepaalde doeleinden.
Een trafo richt niet gelijk.

Bij bv. halogeenspotjes wordt de spanning omlaag getransformeerd naar 12V, maar het is nog steeds wisselspanning.

Wel is het zo dat aktieve elektronische componenten op hun werkpunt ingesteld moeten worden met gelijkspanningen, vandaar dat je in willekeurig welk electronisch apparaat dan ook direct na de trafo een gelijkrichter zal aantreffen voor het verkrijgen van de nodige instelspanningen.
srry ik bedoelde adapter (maar ik ben een west vlaming dus dat zit in ons dialect)

kzal volgende keer twee keer nadenken excuseer :)

Berichten: 2.504

Re: [Elektriciteit]wisselspanning en gelijkspanning

vergeet ook niet dat die 220 volt eigenlijk de RMS waarde is van de verzonden aantal volts.

Dat is namelijk 311 volt bij 50Hz.

Vrms= V/vierkantswotrel van 2

*311

*vierkantswortel 2=1.414

311/1.414=(ongeveer)219.9
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Berichten: 582

Re: [Elektriciteit]wisselspanning en gelijkspanning

Ook ik doe nog een duit in het zakje.

Wisselstroom is makkelijk. Je kan het simpel transformeren naar een andere spanning en stroomstrerkte. Zie dat maar eens te fiksen met een gelijkspanningsbron.

De tegenwoordige electronica is wel in staat om gelijkspanning om te zetten maar dat kost toch nog wel wat moeite in de vorm van een duur apparaat.
Het eerste wiel was echt niet rond

Berichten: 98

Re: [Elektriciteit]wisselspanning en gelijkspanning

Wisselstroom heeft ook veel minder last dan gelijkstroom van verliezen over de draden.
Kun je dit eens uitleggen? Ik ben het namelijk niet met je eens...

Nog een opmerking: Er zijn in het hoogspanningsnet ook gelijkspanningsverbindingen aanwezig. Het is dus niet zo dat er altijd wisselspanning gebruikt wordt en dat dat altijd "beter" is!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: [Elektriciteit]wisselspanning en gelijkspanning

Ik heb dat ooit eens gelezen in een boekje over elektriciteit, in een stukje dat handelde over het debat tussen Edison en Westinghouse. Ik weet het eigenlijk zelf ook niet.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Elektriciteit]wisselspanning en gelijkspanning

Ik weet het eigenlijk zelf ook niet.
Als je het niet weet moet je zo'n opmerking ook niet plaatsen. Schept alleen maar onnodige verwarring.

Gebruikersavatar
Berichten: 379

Re: [Elektriciteit]wisselspanning en gelijkspanning

Het verlies in de kabels (in de vorm van warmte) is evenredig met de stroom in het kwadraat.

W = I²Rt

Wil je dus een bepaalde hoeveelheid vermogen transporteren dan is het verstandig een hooge spanning te gebruiken en een lage stroom ipv een hoge stroom en lage spanning.

Doe je dat met wisselstroom dan kan je die op de plaats van gebruik weer gemakkelijk omzetten naar een handzame spanning.

Gebruikersavatar
Berichten: 112

Re: [Elektriciteit]wisselspanning en gelijkspanning

jamaar kan je dan geen gelijkstroom over een net sturen ???

of is dat niet mogelijk

hoe doen ze dat dan gelijkstroom over een net sturen?

wat bied de voordeligste oplossing (zonder veel verlies)

gelijkstroom door het net of wisselstroom (want volgens mij liggen er in belgie toch in de straten drie fasen netten, niet ?) afkomstig van zo een 120° per fase generatoren ?

Reageer