[wiskunde] integralen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 89

[wiskunde] integralen

Geachte,

In mijn oefeningen kwam ik een intgraal tegen dat ik niet kon oplossen, of ik zie toch niet hoe...

De integraal:
\(\int\frac{2x^4 -3x^3 +2x^2 +41x+47}{x^3 +7x^2 +12x-8}\)
Ik denk dat dit moet op te lossen zijn met splitsing in partiële breuken maar vindt hiervoor geen goede ontbinding van de noemer.

Dank bij voorbaat!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] integralen

Dat kan ik me wel inbeelden, die noemer lijkt niet ontworpen voor een ontbinding met de hand.

Ben je wel zeker dat dit de opgave is? Niet dat het niet gaat, veeltermbreuken zijn immers altijd te primitiveren.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 32

Re: [wiskunde] integralen

Om te beginnen moet de graad van de teller kleiner zijn dan de graad van de noemer als je wilt breuksplitsen.
\(\frac{2x^4 -3x^3 +2x^2 +41x+47}{x^3 +7x^2 +12x-8}=2x+\frac{-17x^{3}-22x^{2}+57x+47}{x^{3}+7x^{2}+12x-8}=2x-17+\frac{97x^{2}-147x+183}{x^{3}+7x^{2}+12x-8}\)
En deze integraal heb ik nu even geen zin, maar het moet in principe nu wel lukken :)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] integralen

En deze integraal lijkt mij niet uit te rekenen.
Het kan wel, maar het is nogal lastig om "manueel" te doen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 32

Re: [wiskunde] integralen

heb het al aangepast , ik bedacht namelijk dat het wel kan, maar een monnikenklus is. Het lijkt me dan ook sterk dat een dergelijke integraal gevraagd wordt in een oefening.

Berichten: 89

Re: [wiskunde] integralen

ben er zeker van, het is er zelfs één dat vorig jaar op het exaam gevraagd geweest is!

Berichten: 89

Re: [wiskunde] integralen

Er is hiet toevallig toch geen engel aanwezig die voor mij met dit zottenwerk wil beginnen of er een speciale truk voor kent want ik verwacht mij aan soortgelijk geval en ben al niet de strafste met integralen...

Gebruikersavatar
Berichten: 112

Re: [wiskunde] integralen

je moet eerst beginnen met de euclidische deling

en dan pas opsplitsen

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] integralen

ben er zeker van, het is er zelfs één dat vorig jaar op het exaam gevraagd geweest is!
Lijkt me sterk, ben je zeker van de coëfficiënten?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 89

Re: [wiskunde] integralen

Héél zeker, als je me niet geloofd zal ik het inscannen en het doorsturen... Maar mijn prof van wiskunde is geobsedeerd denk ik, vandaar de leuke opgaves. Of hij houd ervan mensen een 2de zit aan te smeren... Maar ik blijf wel steken bij die pietsnottig integraal. Ik heb nog wat geprobeerd maar véél kwam er niet echt van in huis...

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] integralen

Ik vind het helemaal geen "leuke" integraal, zelfs nogal onzinnig om te vragen op een examen.

Het integreren van veeltermbreuken is namelijk iets dat altijd kan. Nuttig zou zijn: toon dat aan.

Het is niet "moeilijk" om een veeltermbreuk te primitiveren, maar het kan een vervelend karwei met de hand zijn.

In dit geval: de noemer heeft slechts één reële wortel, dus je zit nog met een kwadratische factor.

Helaas, dat ene reële nulpunt is niet geheel dus het zoeken ervan lukt niet gewoon met Horner e.d.
\(x = \frac{{\left( 143 - 78,{\sqrt{3}} \right) }^ {\frac{1}{3}}}{3} + \frac{{\left( 13,\left( 11 + 6,{\sqrt{3}} \right) \right) }^{\frac{1}{3}}}{3} -\frac{7}{3} \)
Het kan natuurlijk ook zijn dat die prof een of ander leuk trucje heeft uitgelegd waarmee dit poepsimpel is.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 89

Re: [wiskunde] integralen

Toch niet bij mijn weten en aangezien ik altijd aanwezig ben geweest en er mij niets van herinner of er niets van terugvind in mijn notities zou het mij ten zeerste verwonderen.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] integralen

Dan lijkt het me niet de bedoeling dat je bovenstaand nulpunt met de hand moeten vinden, nogal zinloos en tijdrovend.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 89

Re: [wiskunde] integralen

Zou ik ook denken!

Maar ik blijf proberen en als ik een makkelijke weg vindt laat ik het zeker weten!!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] integralen

Is goed, dan ben ik zeker geïnteresseerd :)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer