[fysica] Blackbody radiation

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[fysica] Blackbody radiation

Ik heb gelezen dat als je een vacuum doos van een zwart metaal verwarmd, je in die vacuum ruimte ook een temp. verhoging krijgt. Dit zou veroorzaakt zijn door water in die ruimte die warmte opneemt. Dit snap ik allemaal maar hoe komt water in die vacuum ruimte? Was dat vantevoren al aanwezig, ...?

Berichten: 138

Re: [fysica] Blackbody radiation

In een ruimte die volledig vacuum is kan naar mijn idee ook geen water in de vorm van waterdamp aanwezig zijn want dat zal resulteren in een partiele dampdruk en dat is dus niet meer volledig vacuum dan.

Kun je nader aangeven waar je het hebt gelezen, of in welke context?

Berichten: 5

Re: [fysica] Blackbody radiation

Het komt uit een boek van quantummechanica. Ik zal de tekst citeren (ik heb het wel vertaald vanuit het Engels dus er kunnen een paar foutjes instaan) :

Het gaat er dus om dat een doos van een zwart metaal wordt verwarmt.

"Water zal warmte van de doos aantrekken en z'n temp. zal stijgen. In andere woorden, warmte geleid dmv het water. Je bent dus verkeerd als je denkt dat warmte niet overgebracht in een vacuum omdat er geen medium aanwezig is. Zelfs in een vacuum wordt warmte overgebracht."

Het is als bvb. de zon die warmte door het heelal kan sturen richting aarde.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [fysica] Blackbody radiation

ik vermoed dat er sprake is van een te klein stukje vertaling. Je zou een vacuum zwarte doos kunnen gebruiken om een wateroppervlak af te sluiten, en de doos aan één kant opwarmen. Warmtestraling gaat door vacuüm naar de zijde van de doos die met het water in contact staat. De andere dooswand en daarmee het water warmt op.

Afbeelding

In een vacuum wordt overigens géén warmte overgebracht. Wél kan warmtestraling door vacuüm passeren.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [fysica] Blackbody radiation

warmtestraling als infraroodlicht vermoed ik dan? [rr]

Berichten: 5

Re: [fysica] Blackbody radiation

ja, maar hoe komt die warmte dan in die vacuum ruimte? srry dat ik zo blijf doorvragen maar ik heb dit nodig voor mijn GIP (eindwerk)...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [fysica] Blackbody radiation

er komt helemaal geen warmte in die vacuumruimte, maar dat is een wijdverbreis definitie-misverstand rond warmte

google define:warmte
Definities van warmte op het Internet:

In de natuurkunde is warmte een vorm van energie waarvan de hoeveelheid wordt uitgedrukt in de eenheid Joule. Warmte is gedefiniëerd als de energie die als gevolg van een temperatuurverschil door een diathermane (warmtegeleidende) wand stroomt.Je kunt dus niet spreken over 'de warmte' van een hoeveelheid stof(een begrip dat daar veel op lijkt, is inwendige energie).  

nl.wikipedia.org/wiki/Warmte
en via (infrarood)straling stroomt er dus energie doorheen die vacuümruimte.

Dat vacuüm kan dus overigens geen inwendige energie hebben.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 5

Re: [fysica] Blackbody radiation

Maar bij "blackbody radiation" (want daar gaat het over) krijg je telkens kleurveranderingen van het licht in de doos doordat de temperatuur hierin toeneemt... Hoe verklaar je dan de temperatuursstijging IN de doos? (deze word van buitenaf dus verwarmd)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [fysica] Blackbody radiation

Zolang warmtestraling niet in contact komt met een massa dan kan je geen warmte waarnemen. Als het licht van de zon in de ruimte onderweg is warmt de ruimte toch ook niet op? Het is pas als het licht op onze aardbol terecht komt (dus werkelijk de grond raakt) dat wij die warmte kunnen waarnemen. Zolang die ruimte dus vacuum is kan daar geen warmte waargenomen worden lijkt mij.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [fysica] Blackbody radiation

Maar bij "blackbody radiation" (want daar gaat het over) krijg je telkens kleurveranderingen van het licht in de doos  doordat de temperatuur hierin toeneemt... Hoe verklaar je dan de temperatuursstijging IN de doos? (deze word van buitenaf dus verwarmd)


1) Hoe kom je in vredesnaam aan kleurveranderingen van het licht afhankelijk van de temperatuur van de ruimte waardoorheen dat licht straalt??

2) Welke temperatuursstijging IN de doos?? Die is er helemaal niet. Dus leg eens uit hoe dat waargenomen zou zijn??? Je bedoelt toch niet een effect als het verschil in waargenomen temperatuur van de buitenlucht, afhankelijk of je meet met je thermometer onder een parasolletje of met je thermometer in de volle zon??? Want dan is het gewoon de warmtestraling die je thermometer opwarmt, niet de ruimte waarin de thermometer zich bevindt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: [fysica] Blackbody radiation

even voor alle zekerheid: je hebt het over een perfect vacuüm? daar zijn immers geen watermoleculen. Om een zwarte straler te hebben heb je ook geen vacuüm nodig, de zon is ook bvb. een zwarte straler.

Berichten: 5

Re: [fysica] Blackbody radiation

stel dat het gewoon om een holle ruimte gaat, niet vacuum en het maakt niet uit van welk materiaal de wanden van deze holte zijn gemaakt. Als je de wanden van deze ruimte opwarmt tot hoge temeraturen krijg je in de ruimte toch wel kleurveranderingen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [fysica] Blackbody radiation

Kleurverandering van wát??

Je zit kennelijk met een of ander vreemd probleem in je hoofd, maar ik zie niet waar je heen wil, wat het doel is van je vragen. Een en ander begon over blackbody radiation, en nou ben ik de draad kwijt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 138

Re: [fysica] Blackbody radiation

stel dat het gewoon om een holle ruimte gaat, niet vacuum en het maakt niet uit van welk materiaal de wanden van deze holte zijn gemaakt. Als je de wanden van deze ruimte opwarmt tot hoge temeraturen krijg je in de ruimte toch wel kleurveranderingen.


Naarmate je de temperatuur verder laat oplopen zul je in de buurt van 800 graden de wanden van de doos zien gaan gloeien, de ruimte in de doos heeft denk ik geen kleur.

Reageer