[Trillingen]veerkrachten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2.504

[Trillingen]veerkrachten

"Een machine heeft een massa van 90.0kg en staat op 3 veren met elk een veerconstante van 10430 N/m. Een uitwendige harmonische kracht van 22.0N grijpt aan op de machine. Bepaal de resonantiefrequentie en de maximale uitwijking t.o.v. evenwicht bij 5.00 Hz. De demping is verwaarloosbaar"

Dit snap ik niet. Wij hebben theorie gezien voor de ongedemte, gedempte, kritisch gedempte and gedwongen gedempte trilling...

maar niet voor de gedwongen ongedempte trilling(waarvan dit dus een oefening is)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: [Trillingen]veerkrachten

Mijn kennis over golven is na al die tijd weer wat roestig geworden.

Maar we beschouwen een externe harmonische kracht:
\(F = F_0 \sin(\omega t)\)
Die kracht heeft F_0 = 22N. De pulsatie kan je halen uit de frequentie.

Die maximale uitwijking hangt dan af van de maximale kracht uitgeoefend op die 90kg met veren onder. Dit gaat milimeter werk zijn schat ik, want dat zijn immens stroeve veren. Je hebt immers meer dan 10,000 Newton nodig om die veer 1 meter in de drukken, en je hebt nog eens 3 veren ook.

Over die resonantiefrequentie zal ik morgen ofzo eens in mijn cursussen moeten bladeren, dat is al te lang geleden. Ik meen me te herinneren dat de resonantiefrequntie gewoon de frequentie is waar het trillende ding een maximaal amplitude bereikt.

Maar ik ben er zeker van dat iemand je tegen morgen al geholpen heeft :) .

Berichten: 2.504

Re: [Trillingen]veerkrachten

Ja, in mijn cursus heb ik een heel deel gespendeerd aan het staan aan de gedwongen gedempte trilling, maar er staat duidelijk in de opgave dat de demping te verwaarlozen is, dus weet ik niet meteen hoe ik hier een mouw moet aan passen
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Berichten: 64

Re: [Trillingen]veerkrachten

Onder voorbehoud maar is de resonantiefrequentie gewoon niet gelijk aan:

Afbeelding

Een vraagje aan Evil : welk handboek / cursus gebruiken jullie ?
"niets blijft duren"

Berichten: 2.504

Re: [Trillingen]veerkrachten

Gemaakt door de docenten hier op de hogeschool

Oplossingen voor deze oefening in de cursus zijn trouwens:

*2,98 Hz

*0,383 mm
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Berichten: 64

Re: [Trillingen]veerkrachten

Hallo Evil,

hier antwoord op vraag2. De formule die ik geef bevat normaal gezien nog een vierkantswortel met een dempingsterm (in de noemer), een term die hier wegvalt.

Nog een opmerking: de eigenfrequentie wordt bepaald door het systeem zelf en dus niet door een uitwendige kracht.

Waar ik nog een beetje over moet nadenken is de veerconstante van de 3 veren. Is de veerconstante van het geheel gelijk aan 3 k ? Ik vermoed van wel. Het gaat om driemaal de kracht kx. Dus totale kracht = kx +kx+kx=3kx. Dus veerconstante vind je hier door 3k te nemen.

Afbeelding

Dirk
"niets blijft duren"

Reageer