2006 was warmste in ten minste drie eeuwen

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

2006 was warmste in ten minste drie eeuwen

De Bilt is dit jaar voor het eerst in de geschiedenis gemiddeld boven de 11 graden uitgekomen. De temperatuur bedraagt zelfs 11,2 graden en daarmee is 2006 veruit het warmste jaar sinds in ons land wordt gemeten, dit jaar toevallig precies drie eeuwen geleden.

Lees meer ... KNMI

Gebruikersavatar
Berichten: 112

Re: 2006 was warmste in ten minste drie eeuwen

zou dit dan allemaal het gevolg zijn van de ozonlaag , broeikaseffect hmmz

Berichten: 4.546

Re: 2006 was warmste in ten minste drie eeuwen

heeft er denk ik wel mee te maken, alleen in hoeverre weet ik niet. het is zoiezo vrij normaal voor de aarde om op te warmen,wij hebben het misschien wat versnelt.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 112

Re: 2006 was warmste in ten minste drie eeuwen

we zullen dan maar een oplossing vinden als het te laat is :)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: 2006 was warmste in ten minste drie eeuwen

Als we het versnelt hebben dan zal dat mss toch maar met enkele jaren zijn :)

Ook is het zo dat een stabiel klimaat zoals wij het kennen eigelijk doorheen de geschiedenis in veel mindere mate voorkwam dan onstabiel koud/warm weer.

Berichten: 4.546

Re: 2006 was warmste in ten minste drie eeuwen

helaas Nobully, het is al te laat. de gevolgen van onze versnelling (in welke mate dat ook gebeurt is) zijn niet meer te stoppen. in 1974 met Rome zijn ze serieus begonnen met waarschuwen en kijk waar we zijn in 2006. klimaatverandering is zoiezo niet te stoppen, moeten we ook niet doen. maar erger maken moet ook niet. we gaan leren van onze eigen fouten. al die mensen van Rome, misschien in hun graf: ik zei het toch!! maja, daar is het nu te laat voor. better be prepared, maar zelfs daar zijn vele het niet over eens. die denken dat het allemaal wel meevalt, ja dat kan inderdaad maar als dat niet het geval is ben je de *** (zoals Rita Verdonk bij dat milieudebat in Coolpolitics...wat een naiëf figuur) dus prepare for the worst en hope for the best. en als we dat zelfs niet doen...kunnen we in ieder geval schreeuwen: ik zei het toch!!
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 112

Re: 2006 was warmste in ten minste drie eeuwen

ik vind het eigenlijk een beetje stom van ons.

We rijden nog allemaal op benzine terwijl er al een tijdje andere alternatieven zijn.

Voorbeeld op waterstof rijden ofzo of op elektriciteit (die dan van een milieuvriendelijke energiebron afkomstig is)

maar ik denk dat de macht een beetje zit waar het geld zit:

Het is allemaal te duur, benzine of diesel is nog altijd de gemakkelijkste oplossing en ergens ver weg zitten de sjieks met veel geld en macht om heel dit zootje te manipuleren.

maarja wij zijn hier tegenover maar kleine mensen hee

Berichten: 325

Re: 2006 was warmste in ten minste drie eeuwen

komt dit egt door het broeikas effect. Of is het gewoon een natuurlijk proces net zoals het in het jura ook tropisch was in dit gedeelte van europa en dat toen de ijstijd kwam. Zijn we niet gewoon uit de ijstijd aan het komen.

en dan nog iets moeten wij ons als nederland schuldig voelen nee niet helemaal want in verhouding zijn we dan mischien grote vervuilers maar die amerikanen zijn toch echt het ergst. Maar het is ons land (en new zeeland) dat dalijk onderwater staad dus het is nogal oneerlijk geregeld. En daarbij komt ook dat het midden oosten net opgang komt moeten zei nu opeens stoppen omdat het westen zegt dat de aarde te vervuilt raakt? dat lijkt me ook een beetje oneerlijk want nu beginnen zei pas een beetje economisch opgang te komen.

correctie niet het midden oosten maar gewoon het oosten zoals china en india

Edit moderator (Ger): 3 berichten samengevoegd tot 1. In het vervolg bij het zo kort op elkaar plaatsen de wijzig-functie gebruiken aub. Daar is die voor bedoeld.

Gebruikersavatar
Berichten: 415

Re: 2006 was warmste in ten minste drie eeuwen

Jaargemiddelde December-November (klimatologisch jaar) sinds 1940

Afbeelding

een vergelijking van zomertemperaturen in De Bilt met wijnoogstdata in Bourgondie:

Afbeelding
Don't just talk, show your work.

Gebruikersavatar
Berichten: 112

Re: 2006 was warmste in ten minste drie eeuwen

handig !!

volgens mij is het broeikaseffect nog niet echt bewezen,niet?

maar in ieder geval we helpen de wereld een beetje zowiezo kapot

gewoon het feit dat we zoveel CO2 uitstoot enzo hebben , de bomen in het amazonewoud omkappen (dat zorgt voor die zuivering) we maken het allemaal kapot. Maar geld en gemakkelijkheid gaat bij iedereen voor

Gebruikersavatar
Berichten: 415

Re: 2006 was warmste in ten minste drie eeuwen

Nog een mythe doorgeprikt: een volwassen regenwoud is CO2 neutraal.
"It's not the lungs of the world," said Daniel Nepstad, an American ecologist who has studied the Amazon for 20 years. "It's probably burning up more oxygen now than it's producing."
http://www.post-gazette.com/pg/05171/524318.stm

Het amazonewoud houdt wel de neerslag instand, kappen leidt to uitdroging, maar dat heeft dus niets met CO2 te maken, maar met verminderde evapotranspiratie.
Don't just talk, show your work.

Berichten: 12.262

Re: 2006 was warmste in ten minste drie eeuwen

Tja, ik heb sowieso nooit begrepen waarom mensen denken dat regenwoud netto CO2 zou opnemen... logisch gezien kan het niet, want er vloeit geen gebonden koolstof uit een regenwoud. De bomen sterven of worden opgegeten door locale dieren, waardoor middels rotting of vertering alle CO2 gewoon in gasvorm terugkomt.

In die zin zou zelfs een deel omkappen en tot meubels/etc verwerken positief zijn voor CO2 opname, mits dat deel teruggroeit en die meubels voorlopig niet verbrand worden.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 112

Re: 2006 was warmste in ten minste drie eeuwen

ah handig om te weten thx :)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: 2006 was warmste in ten minste drie eeuwen

Benm schreef:Tja, ik heb sowieso nooit begrepen waarom mensen denken dat regenwoud netto CO2 zou opnemen... logisch gezien kan het niet, want er vloeit geen gebonden koolstof uit een regenwoud. De bomen sterven of worden opgegeten door locale dieren, waardoor middels rotting of vertering alle CO2 gewoon in gasvorm terugkomt.

In die zin zou zelfs een deel omkappen en tot meubels/etc verwerken positief zijn voor CO2 opname, mits dat deel teruggroeit en die meubels voorlopig niet verbrand worden.
Het ding is wel dat die meubels ook ooit terug in omloop komen :)

Ik denk dat het beter zou zijn mochten we eens beginnen denken aan blijvende opslagplaatsen. Bv de algengroei stimuleren in de oceanen. Als deze sterven bezinken deze en komen nooit meer terug in de natuur terecht. En er zijn nog wel zulke zaken te vinden.

Berichten: 12.262

Re: 2006 was warmste in ten minste drie eeuwen

Wat gebeurt er dan precies met die zinkende algen? Ik kan me voorstellen dat ze na verloop van tijd toch wel gaan rotten/gisten (en dus de CO2 terugleveren), tenzij er iets is dat dat voorkomt (extreme koude oid?). Anderzijds zouden ze sowieso een prima buffer vormen als het afbraakproces maar langzaam genoeg is.

Overigens denk ik niet dat een uitzonderlijk warm jaar op zich een symptoom is van broeikaseffect of wat voor klimatologisch fenomeen dan ook. Wil je spreken van klimaat moet zoiets toch ettelijke decennia aanhouden, als het bijv iedere dag 1 graad warmer is dan 30 jaar geleden is dat een klimatologische ontwikkeling, maar ook iets dat niemand in het dagelijks leven zou merken.

Mensen zien vooral de uitschieters... vroeger heette het een 'goed jaar' of 'mooie zomer', nu is heet het 'broeikaspaniek', maar een feitelijk verschil is er niet.
Victory through technology

Reageer