proteine-synthese

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 76

proteine-synthese

hallo, klein vraagje

bij proteine-synthese brengen de tRNA's de juiste aminozuren aan, maar op welke manier worden de aminozuren met elkaar verbonden? want kvermoed ni da het genoeg is ze bijeen te brengen...

want voor reactie vind er plaats, met wat voor katalysator?

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: proteine-synthese

Het is inderdaad niet voldoende om ze even tegen elkaar aan te houden, maar dat lost een catalytic site van je ribosoom op als ik me niet vergis. Het wordt als het goed is een peptidebinding.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 76

Re: proteine-synthese

twordt dus gekatalyseerd, .......

maar hoe?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: proteine-synthese

Wil je echt tot in detail weten hoe welk elektron van waar - naar waar gaat enzo?

Waarom neem je wel aan dat het goede tRNA terecht komt op de goede plek in de keten, maar stop je bij de vraag hoe precies de binding tot stand komt tussen de twee aminozuren? :)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 76

Re: proteine-synthese

:) omda ik weet hoe het goede tRNA er terechtkomt:)

maar hoe die aminozuren juist binden was nergens uitgelegd,

maar kweetet ondertussen denkik,

tRNA met een aminozuur (aa-tRNA) eeft elongatiefactoren die gekoppeld zijn aan een GTP.

Als zo'n aa-tRNA met dat EF+GTP aankomt in een ribosoom en zich neerplant naast e oudere tRNA gaat het GTP hydrolyseren tot GDP+Pi en een conformatieverandering veroorzaken van het ribosoom.(dmv GTP-ase, al weet ik ni hoe dat geactiveerd wordt) Vervolgens gaat EF+GDP+Pi weg uit de tRNA (in ribosoom) en kan er een peptidebinding onstaan

Reageer