[natuurkunde] veerkracht oefening

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

[natuurkunde] veerkracht oefening

De oefening die ik moet oplossen gaat als volgt:

Een ideale veer verbindt 2 massas m1 en m2 die zonder wrijving over en horizontaal vlak kunnen bewegen. op massa m1 laat men de horizontale kracht F aangrijpen van 100N. m1=9 kg, m2=1kg, rustlengte van de veer=1m, veerconstante=20N/m

Afbeelding

eerst beschouw ik de 2 massa's en de veer als 1 systeem zodat er in de x-richting alleen de kracht F overblijft. De versnelling is dan F/m(tot)=10m/s^2

dan maak ik het 2e blok (van 1kg) vrij en projecteer ik op de x-as:

F(v)=m(2)*a

F(v)=k(l-lo) dus

k(l-lo)=m(2)*a

wat mij brengt tot l=1,5m

(de oplossing zou 0,5m moeten zijn)

ik dacht dat het zou kunnen liggen aan het feit dat het een indrukking van een veer is en geen uitrekking. Is dan de veerconstante negatief of bereken je met de formule Fv=k(l-lo) de reactiekracht?

Dank bij voorbaat

Edit mod Mrtn: onderwerpregel aangepast.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.598

Re: [natuurkunde] veerkracht oefening

Als je het geheel bekijkt, dan werkt een kracht van 100 N op een massa van (9+1)=10 kg.

De versnelling van het geheel is dan a=F/m dus a=100/10 =10 m/s^2.

De versnelling van massa m1 is dan ook 10 m/s^2 en de versnelling van m2 is ook 10 m/s^2.

Als je massa m2 vrijmaakt en alle krachten erop tekent, dan moet er een horizontale kracht naar rechts van 10 N werken op m2 , immers voor m2 geldt ook F=m.a dus 1 kg x 10 m/s^2=10 N.

Op de rechterkant van de veer moet dan een horizontale kracht naar links werken van 10 N. ( aktie is reaktie : derde wet van Newton)

Als je massa m1 vrijmaakt, dan werken daar 2 krachten op.

De kracht van 100 N naar rechts, en een onbekende veerkracht naar links die wordt uitgeoefend door de linkerkant van de veer.

Ook voor m1 geldt F=m.a dus F res. =9 x 10 = 90 N.

Dan moet dus op m1 een veerkracht van 10 N naar links werken.

Dan zal m1 op zijn beurt een kracht van 10 N naar rechts uitoefenen op de linkerkant van de veer. ( derde wet Newton).

De veer ondervindt een indrukkende kracht van 10 N.

Dus F veer = C .x 10 N = 20 .x x=0,5 meter.

Berichten: 7

Re: [natuurkunde] veerkracht oefening

klinkt logisch, maar waarom werkt mijn methode niet ?

Het lijkt alsof ik de veerkracht niet echt doorheb

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.598

Re: [natuurkunde] veerkracht oefening

F veer =k.(lo-l)

Berichten: 2.504

Re: [natuurkunde] veerkracht oefening

eind min begin is toch de regel?
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.282

Re: [natuurkunde] veerkracht oefening

Ik vind die factor (l-lo) of voor mijn part (lo-l) tot ongelukkige misverstanden kunnen leiden. Praat over Δl, dan ben je van alle gezeur af.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2.504

Re: [natuurkunde] veerkracht oefening

inderdaad, en meestal is het toch eind min begin, dus in dit geval 0.5 meter min de 1.0 meter geeft -0.5 meter...

maar als je logisch nadenkt, is dit een voorwerp, en sinds voorwerpen geen negatieve afmetingen kunnen hebben, is het de absolute waarde van de uitkomst die in dit geval telt, namelijk 0.5 meter
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.282

Re: [natuurkunde] veerkracht oefening

maar als je logisch nadenkt, is dit een voorwerp, en sinds voorwerpen geen negatieve afmetingen kunnen hebben, is het de absolute waarde van de uitkomst die in dit geval telt, namelijk 0.5 meter.
Δl is géén voorwerp, maar gewoon een verandering van lengte van een voorwerp, en die kan (bij een verkorting) dus best negatief zijn. En dat komt goed uit, aangezien F ook een vectoriële grootheid (met dus een richting) is, die met deze insteek gelijk een goed teken krijgt vergeleken met de uitgeoefende kracht F.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2.504

Re: [natuurkunde] veerkracht oefening

ik had het over de veer toen ik zei dat "dit" een voorwerop was.

De veer zelf ondervind deze Delta L, het is de verandering die hier dus wordt aangegeven en die is negatief, sinds het voorwerop verkleint, maar de hoeveelheid waarmee is gevraagd, en dat is een absolute waarde
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.598

Re: [natuurkunde] veerkracht oefening

F veer =C .(lo-l)

lo is de lengte van de veer zonder veerkracht ( dus 1 meter)

l is de lengte van de veer als er een veerkracht van 10 N op werkt ( veer wordt ingedrukt).

F veer =C . x met x is de indrukking van de veer , dus: x =lo-l

10 N = 20 .x dus de indrukking is 0,5 meter.

De lengte in ingedrukte toestand is dan : 1 meter - 0,5 meter is 0,5 meter.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [natuurkunde] veerkracht oefening

Nogmaalgesproken had hier al lang een slotje op moeten zitten omdat je geen [vakgebied] in de onderwerpregel hebt staan.

Voor deze keer zal ik hem er alsnog even bijzetten voor je.

Deathride: lees voor toelichting de bijsluiter en deze even door: http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...showtopic=50861
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer