parametervergelijking van een kromme

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 164

parametervergelijking van een kromme

nu heb ik nog een ander vraagje...

'k heb hier de kromme K met stelsel parametervergelijkingen:

x=3t^2

y=3t-t^3

Wat is hier nu eigenlijk de betekenis van ?!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: parametervergelijking van een kromme

Voor de duidelijkheid heb ik je bericht afgesplitst, graag een nieuw topic voor een nieuw onderwerp.

Je kan een vlakke kromme beschrijven als functie y = f(x), x = f(y) of soms is dat zelfs niet mogelijk, maar kan wel impliciet f(x,y) = 0.

Gemeenschappelijk aan al deze voorstellingswijzen is dat je enkel de coördinaten x en y in je voorschriften hebt.

Bij een parametervoorstelling ga je x en y, onafhankelijk van elkaar, beschrijven met behulp van een derde variabele: de parameter.

Deze parameter doorloopt een zeker domein (heel R, of [0,1] of ...) en met elke t-waarde komt er een x- en een y-waarde overeen.

Voorbeeld: x = r.cos(t) en y = r.sin(t). Als je t laat lopen van 0 tot 2pi krijg je zo een cirkel met middelpunt (0,0) en straal r.

Zie ook deze link (Engelstalig).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 164

Re: parametervergelijking van een kromme

hartelijk bedankt !

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: parametervergelijking van een kromme

Misschien nog wat concrete voorbeelden:

De lijn y = x. Stel x = t, dan is y natuurlijk ook t (want x = y). Dus die lijn kun je ook beschrijven als (\(t \in \rr\)):
\(\left{ \begin{array}{l} x = t y = t \end{array} \right.\)
De parabool y = x². Stel x = t, dan is y in dit geval t² (want y = x²). Dus die parabool kun je ook beschrijven als (\(t \in \rr\)):
\(\left{ \begin{array}{l} x = t y = t^2 \end{array} \right.\)
Maar, met behulp van parametervergelijkingen kan je ook krommen beschrijven die geen functies zijn en waarvoor de vorm y = f(x) dus niet eens bestaat. Een eerste voorbeeld was de cirkel die ik gaf, maar ook 'exotischere' dingen zoals:
\(\left{ \begin{array}{l} x = \sin t\left( {e^{\cos t} - 2\cos 4t - \sin ^5 \frac{t}{{12}}} \right) y = \cos t\left( {e^{\cos t} - 2\cos 4t - \sin ^5 \frac{t}{{12}}} \right) \end{array} \right.\)
Zie hier (kies "transcendental") voor het mooie vlinder-resultaat.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 164

Re: parametervergelijking van een kromme

tof dat je nog extra voorbeelden geeft :)

die eerste 2 snap ik, die 3de dus niet, maar ik begrijp het principe !

ze vragen mij hier (mijn oefencursus voor alle duidelijkheid) de deelintervallen voor t, waarvoor een functie gedefinieerd is, te bepalen. (nog steeds voor de kromme K)

en de oplossing heb ik hier ook staan nml. ]-oneidig, 0] of [0,+oneindig[

Vanwaar deze 2 intervallen ??

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: parametervergelijking van een kromme

Wylem schreef:tof dat je nog extra voorbeelden geeft :)  

die eerste 2 snap ik, die 3de dus niet, maar ik begrijp het principe !
De derde is opnieuw een parametervergelijking, je neemt een reëel getal t en berekent dan volgens de gegeven formules de x- en y-waarde. Doe dit voor alle t en je krijgt alle koppels (x,y) die de kromme bepalen. Het bijzondere aan deze kromme is dat we het niet kunnen voorstellen met alleen x en y, zoals wel het geval was voor de eerste twee voorbeelden.
Wylem schreef:ze vragen mij hier (mijn oefencursus voor alle duidelijkheid) de deelintervallen voor t, waarvoor een functie gedefinieerd is, te bepalen. (nog steeds voor de kromme K)

en de oplossing heb ik hier ook staan nml. ]-oneidig, 0] of [0,+oneindig[

Vanwaar deze 2 intervallen ??
Het is duidelijk dat t in principe alles mag zijn (je deelt niet nergens door iets dat 0 kan worden, er staan geen vierkantswortels enz). Maar: om een functie te zijn mag er bij elke x-waarde, maar één y-waarde horen. Als je binnen hetzelfde interval zowel negatieve als positieve t-waarden toelaat (maar gelijk in absolute waarde, zoals t = 2 en t = -2), dan geeft dit gelijke x-waarden (door het kwadraat). Maar bij die gelijke x-waarden, horen dan verschillende y-waarden, en dat mag niet voor een functie.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 164

Re: parametervergelijking van een kromme

okay, 'k begrijp het !

Ongeloofelijk hoe jij dat allemaal kan uitleggen !

bangelijk hard bedankt !

goeie avond

Willem

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: parametervergelijking van een kromme

Ook bangelijk graag gedaan, succes nog :)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 164

Re: parametervergelijking van een kromme

hmmm 'k snap er weer even niets van :s

Hoe ga je precies tewerk om de deelintervallen voor t, waarvoor een functie gedefinieerd is, te bepalen?? Ik zie hier een waardetabel met de eerste afgeleide van x en een waardetabel met de eerste afgeleide van y........

Iemand raad ?

alvast bedankt

Willem

Berichten: 164

Re: parametervergelijking van een kromme

kleine wijziging :wink:

Hoe je de deelintervallen precies bepaalt, blijft me onduidelijk...

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: parametervergelijking van een kromme

Het is moeilijk om te achterhalen welke methode jij daarvoor gezien hebt of zou moeten toepassen.

Heb je geen uitgewerkte voorbeeldopgave?

In elk geval: voor een functie moet je rekening houden met "per x-waarde mag er maar één y-waarde zijn".
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer