[fysica] harmonische trilling

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2.504

[fysica] harmonische trilling

Zeer simpele vergelijking zou je denken maar komt bij mij niet uit, ik heb er de theorie op nagekeken, een soortgelijk voorbeeld stap voor stap gevolgd maar het komt niet overeen met de antwoorden uit de cursus.

"Een punt trilt harmonisch met een periode van 4,0 s, amplitude 1,0 cm en met beginvoorwaarden x(0)=0; v_x > 0. Bereken x, v_x en a_x op (4/3) s en op 6 s."

Antwoorden:

1:

8,6 mm

-7,9 mm/s

-2,1 cm/s²

2:

0m

-1,6 cm/s

0m/s²

En ik kom altijd hetzelfde uit, maar nooit wat de cursus als oplossing geeft

Berichten: 98

Re: [fysica] harmonische trilling

Je zou kunnen beginnen, als je dat nog niet gedaan hebt, om het functievoorschrift bij de trilling op te stellen. Ik kom op:
\(x(t)=0.01\sin(\frac{\pi}{2}t)\)
Om x(t) te weten vul je t in in bovenstaande functie. Ik heb dat gedaan en de gegeven antwoorden komen eruit. (Op een afrondfoutje na.) Let er op dat je als je bovenstaand functievoorschrift gebruikt je je rekenmachine op radialen instelt. Voor v(t) zul je bovenstaande functie moeten differentieren, en voor a(t) zul je de functie die de snelheid beschrijft nog eens moeten differentieren. Ik heb de antwoorden van v(t) en a(t) niet gecontrolleerd. Succes

Edit: Ook de overige antwoorden kloppen.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [fysica] harmonische trilling

Zie ook hier voor de algemene formules.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 64

Re: [fysica] harmonische trilling

Hallo Evil,

staat je rekenmachine in rad bij het uitrekenen ? Dit is immers een klassieke fout.

Afbeelding

Dirk
"niets blijft duren"

Berichten: 2.504

Re: [fysica] harmonische trilling

Nee, ik gebruik de oude TI-40 Collège II

dat ding staat standaard op DEG...

'k had nog een soortgelijke oefening... ga dat ook eens op die manier oplossen

ook ga ik standaard uit van een cosinuesvergelijking voor standaardformules

Reageer