Springen naar inhoud

[fysica]harmonische trilling2

• Log in om te kunnen reageren

Lathander

Lathander

• >1k berichten
  • 2501 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 december 2006 - 21:05

Na de oplossing gezien te hebben die dhaeyer verschafte bij de eerste oefening dacht ik dat ik via dezelfde techniek deze kon oplossen, maar dat lukt me niet:

"Een massa van 0,10 g trilt met een frequentie van 3,0 Hz, amplitude 5,0 mm en beginvoorwaarden: x(0) = 0; Vx(0) > 0

Bereken de resultante op en de snelheid van de massa wanneer de uitwijking 3,0 mm bedraagt"

opl:
+- 11*10^-5 N
+-7,5 cm/s

de kracht kom ik uit, maar de snelheid vind ik maar niet, ik kom een veel kleinere waarde uit, namelijk 5.65 cm/s

ik heb de oefening opgelost in radialen, met de sinusvergelijking als basis.

EDIT: mijn grootste probleem is dus de snelheid vinden voor een onbepaald tijdstip.

Het tijdstip is niet gegeven, enkel dat het voorwerp een bepaalde uitwijking heeft

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Lathander

Lathander

• >1k berichten
  • 2501 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 december 2006 - 22:27

Sorry, ik ben er al uit.
Ik eb ondervonden dat je kan afleiden uit de energievgl dat:

V^2=(ω^2)*(۲-U)

waar de maximale uitwijking is en U de uitwijking waarop ze de snelheid willen weten...

dit mag dicht

"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures