Springen naar inhoud

[ Fysica ] Werken met partieeldrukken

• Dit onderwerp is gesloten Dit onderwerp is gesloten

Nitroxxx

Nitroxxx

• >100 berichten
  • 116 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 december 2006 - 21:23

Ik graak even niet meer goed wijs uit een oefening met partieeldrukken.

Ik heb een vat met een zuiger die geen massa heeft en vrij kan bewegen. In dat vat bevindt zich water in de gas-en vloeistoffase. Men zegt nu dat de druk van de omgeving 1atm is. Ikzelf heb berekend dat het gas een partieeldruk uitoefend van 2340Pa. Kan dit nu kloppen? Want die vloeistof oefent toch geen druk uit? Dus moet de totale druk toch gelijk zijn aan 1 atm?

Alvast dank.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44820 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 december 2006 - 21:42

Ik word niet wijs uit je beschrijving van het vraagstuk. Post hem hier maar eens letterlijk.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Lathander

Lathander

• >1k berichten
  • 2501 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 december 2006 - 21:59

Van het moment dat de vloeistof ergens tegen rust, oefent die druk uit.

Van het moment dat 2 dingen, hoe klein dan ook, in elkaars omgeving bestaan, oefenen ze druk uit op elkaar... atomen, moleculen, enz...

"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Nitroxxx

Nitroxxx

• >100 berichten
  • 116 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 december 2006 - 22:29

In een vat dat afgesloten is met een gewichtloze beweegbare wrijvingsloze zuiger bevindt zich water in gasvormige en vloeibare toestand bij 20C. De druk boven de zuiger is 1 atmossfeer.

Nu weet ik uit tabellen dat de maximum dampdruk van verzadigde waterdamp 2,5 kPa is.

Nu vraag ik of dit kan?
Wat ik niet begrijp is dat je inwendig een druk hebt van 2,5 kPa en uitwendig een druk van ongeveer 101 kPa. Of ben ik ergens verkeerd?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44820 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 december 2006 - 23:18

Waarom zou dat niet kunnen? De rest van de tegendruk geleverd door het vloeibare water?

In een vat dat afgesloten is met een gewichtloze beweegbare wrijvingsloze zuiger bevindt zich water in gasvormige en vloeibare toestand bij 20C. De druk boven de zuiger is 1 atmosfeer.

Dit gaat toch wel verder zeker?
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

Nitroxxx

Nitroxxx

• >100 berichten
  • 116 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 december 2006 - 10:49

Ja nu is ook gekend dat je bij een bepaalde temperatuur alle vloeistof is omgezet in gas en dat de partieeldruk van het gas nu 8kPa is. Nu is gevraagd wat het aanwezige vloeistof was bij 20C.

Probleem is dat ik niet zo goed wijs geraak uit die partieeldrukken.
Nu heb je ene partieeldruk van 8kPa en terug een omgevingsdruk van 100kPa. Nu levert die vloeistof toch geen bijkomde druk meer?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44820 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 december 2006 - 11:09

Nu kan het niet anders of behalve waterdamp moet zich nog een ander gas in dat vat bevinden, en ik mis volgens mij ergens een volume-gegeven. Of het zijn de oliebollen die mij parten spelen.

Nitroxxx

Nitroxxx

• >100 berichten
  • 116 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 december 2006 - 12:00

Nu kan het niet anders of behalve waterdamp moet zich nog een ander gas in dat vat bevinden, en ik mis volgens mij ergens een volume-gegeven. Of het zijn de oliebollen die mij parten spelen.

Inderdaad was ik even vergeten. Het volume bij 20C is 24,5 dm. Het tweede volume is niet gegeven maar er is wel gegeven dat het bij een temperatuur van 60C is.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44820 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 december 2006 - 12:18

Ik word niet wijs uit je beschrijving van het vraagstuk. Post hem hier maar eens letterlijk.

Dit vroeg ik al eerder, Nitroxxx. Je hebt me nou al drie keer heel moe gemaakt met het posten van een onvolledig vraagstuk, dan een onvolledige aanvulling, en misschien heb je nu wr wel iets over het hoofd gezien. Ik zet dit inmiddels volslagen onoverzichtelijke topic op slot.

Kijk eens in de forumbijsluiter (bovenaan de huiswerkindex), vooral in het stukje over volledige vraagstukken, en open dan maar eens een nieuw topic, met HET VOLLEDIGE LETTERLIJKE vraagstuk.

-slotje-

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures