Scheikunde Redoxreactie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

Scheikunde Redoxreactie

Help!

Geef de reactievergelijking van de reactie tussen ethanol en (aangezuurd) dichromaat

En nu...

Dichromaat = Cr2O72-

En aangezuurd, dus met H+ ?

Het is een redoxreactie waarbij ethanal en het blauwgekleurde Cr3+ onstaan.

Iemand die ook een BINAS thuis heeft en mij te hulp kan schieten? Ik weet al niet waar ik moet beginnen... (chemische formules van ethanol en ethanal zouden al handig zijn :shock: )

Ik moet in ieder geval halfreacties hebben om de totale redoxreactie te krijgen, mja ik snap er weer werkelijk geen reet van

Re: Scheikunde Redoxreactie

ethanol is ch3-ch2-O-H ethanal is CH3-CH=0

CH3 - CH2 - O - H + Cr2 - O7 (2-) <-> CH3 - CH = O + 2Cr (3+) + 70(2-)

-3 -1 -2 +1 +7 -2 -3 +1 -2 +3 -2

ok de cijfers moesten dus onder de atomen komen dus -3 is voor eerste c -1 2e c -2 de O +1 de H +7 deCr -2 de O -3 de c +1 de c -2 de O +3 de Cr -2 de O

dus Cr +7 => Cr +3 (= +4 e-)

en C -1 => C +1 (= -2 e-)

dus om de e uitwisseling in evenwicht te brengen moeten er dus 2 ethanols geoxideert worden (of gereduceert ik smijt die twee altijd door elkaar) Want je wisselt electronen uit dus als je er niet evenveel op neemt als weg geeft zweven er daar e rond en da gaat ni

dus

Cr(7+) +4e- => Cr(3+)

2 (ethanol -2e => ethanal)

dus

2CH3CH2OH + Cr2O7 (2-) <-> 2CH3CH=O + 2Cr (3+) + 7H2O

nu zou de energie ballans ok moeten zijn nu moet je ervoor zorgen dat je niet 6H aan de enekant hebt en 20 aan de andere kant. Dit kan je oplossen door H+ en H2O bij te zetten (doen ni mee aan e- transport dus da mag

dit wordt dus

2CH3CH2OH + Cr2O7 (2-) 14 H+<-> 2CH3CH=O + 2Cr (3+) + 7H2O

Reageer