[Elektriciteit] Aantonen verliesstroom

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

[Elektriciteit] Aantonen verliesstroom

Vandaag hebben we thuis eens nieuw papier aan de muur gehangen (opnieuw behangen dus [rr] ) en daarbij merkte we dat als je je hand onder de lichtschakelaar op de muur legt je bijna altijd zo'n schok kreeg. Iemand die soms weet hoe je nu kan zien dat er daar ergens verliesstroom is? Ik had al gedacht mss eens voltmeter tegen de muur houden? Als de spanning vrij hoog uitvalt weten we dan ook ongeveer zeker dat het geen statische elektriciteit is (mss is het statische elektriciteit door het wrijven van het behangpapier ofzo of mss wel een chemische reactie tussen muur en lijm ofzo?).

Iemand enig idee?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Elektriciteit] Aantonen verliesstroom

Statische elektriciteit op nat behangpapier (of hebben jullie van dat Post-It behang??? :) ) lijkt me onwaarschijnlijk.

Dat klinkt niet echt goed. [rr]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Elektriciteit] Aantonen verliesstroom

Nja je weet nooit hé, als je dat op de muur hangt wrijf je daar toch wat over enzo...

Dus de kans is reëel dat daar wat draadjes beschadigt zijn in de muur?

Gebruikersavatar
Berichten: 112

Re: [Elektriciteit] Aantonen verliesstroom

Een voltmeter zal niet helpen,

want als jij je hand er onder legt, en jij krijgt de schok dan ben jij de geleider naar de grond. elektriciteit zoekt altijd de meest gemakkelijkste weg naar de grond.

maar je zit idd wel met een probleem, eigenlijk twee problemen:

1) Aan de schakelaar aan de muur is zeker iets verkeerd. Dus je dient iemand te zoeken die het probleem kan oplossen. Er is connectie waar het niet mag dus je zal eens moeten kijken waar je je stroom verliest

2) je verliesstroomschakelaar zou in feite uit moeten schakelen als jij aan de muur komt ( dat denk ik toch). want er gaat in feite stroom verloren, doordat het in de plaats van door de "zwarte draad" terug gaat , naar de grond gaat .

alee dat denk ik toch

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Elektriciteit] Aantonen verliesstroom

Nobully schreef:2) je verliesstroomschakelaar zou in feite uit moeten schakelen als jij aan de muur komt ( dat denk ik toch). want er gaat in feite stroom verloren, doordat het in de plaats van door de "zwarte draad" terug gaat , naar de grond gaat .

alee dat denk ik toch
Ja dat dacht ik ook al, maar dit is nu niet een huis met een hypermodern elektrisch netwerk [rr] Dus dan valt het al te betwijfelen of daar wel een aarding opzit :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Elektriciteit] Aantonen verliesstroom

Een aarding vast en zeker wel, een aardlekschakelaar, dat is een andere vraag. Overigens, voordat er via een muur 30 mA weglekt zodat een aardlekschakelaar afspringt heb je al een aardig lek lijkt me. Zó ernstig hoeft het niet te zijn om toch een schokje van de muur te trekken. Als je een kunstgaren trui over je hoofd uittrekt genereer je spanningen van duizenden volts en knettert het aan alle kanten, maar je maakt echt geen milliamperes. 230 V voel je al héél goed bij minder dan 30 mA hoor.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: [Elektriciteit] Aantonen verliesstroom

Inderdaad, als je middels je lichaam een aardlek doet omslaan krijg je echt een forse optater, geen tinteling of schokje.

Wellicht is er een slecht geisoleerde draad, of misschien wat vocht/plaksel in de schakelaar... dat merk je pas als je er nat behang op hebt geplakt, droog papier is nl een aardige isolator.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Elektriciteit] Aantonen verliesstroom

Is het dus aan te raden daar iemand naar te laten komen kijken of kan je dit gewoon negeren ofzo?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: [Elektriciteit] Aantonen verliesstroom

Negeren lijkt me geen goed idee. Als de stroom langs je lichaam wegvloeit, vloeit hij waarschijnlijk ook weg langs de (iets vochtige) muren. De teller loopt door, dus daar betaal je ook voor en je krijgt er niets voor terug. Evenals zou de situatie kunnen verergeren en zou iemand een serieuze klop kunnen krijgen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Elektriciteit] Aantonen verliesstroom

Ok, dan zeg ik dat ook maar ff tegen m'n ouders [rr]

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Elektriciteit] Aantonen verliesstroom

Sta er overigens niet versteld van als er iets mis is met (de aansluitingen in) de schakelaar. Groepsschakelaar uit en even openmaken. Ik kan me van mijn laatste "kot" (in een grijs verleden) nog herinneren dat ik een opdonder kreeg van een stopcontact. Toen ik dat opereerde kwam stinkend vocht eruit lopen :) Op zoek naar de oorzaak bleek dat de huiskat van een hoekje zolder zijn kattebak had gemaakt, en dat een en ander via de pvc-elektrabuizen naar beneden liep. Van onsmakelijke klusjes gesproken. Onnodig te zeggen dat ik de zolder daarna cat-proof heb gemaakt. [rr]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Elektriciteit] Aantonen verliesstroom

Sta er overigens niet versteld van als er iets mis is met (de aansluitingen in) de schakelaar.


Ja dat zou mss kunnen, uiteindelijk zijn die witte plastieken dingen even van het stopcontact geweest om het papier er mooi onder de krijgen, en mss is daardoor iets losgekomen of ergens lijm tussengelopen. Ik zal onze klusjesman van dienst er morgens eens naar laten kijken [rr]

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: [Elektriciteit] Aantonen verliesstroom

Als er geen aardlekschakelaar in de meterkast zit, dan zou mijn advies zijn om die zo snel mogelijk te laten monteren. Zonder aardlekschakelaar kunnen er situaties ontstaan die levensgevaarlijk zijn.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Elektriciteit] Aantonen verliesstroom

....maar dit is nu niet een huis met een hypermodern elektrisch netwerk
Zitten er nog ijzeren pijpen en ijzeren dozen in? En rubber geïsoleerde draden?

Dan zou het best kunnen dat een draad zijn isolatie heeft verloren en contact maakt met de buis.

In dat geval moet je op zijn minst de draden (laten) vervangen.

Re: [Elektriciteit] Aantonen verliesstroom

Zodra het papier droog is,is de zaak opgelost.Een druppeltje papierlijm komt in contakt met een klem die onder spanning staat.Er loopt een klein verliesstroompje,véél te zwak om een aardlekschakelaar te doen werken.Een gevoelige ziel voelt iets en slaat alarm.Terwijl ik hier aan het schrijven ben is de zaak al lang opgelost en bijna vergeten.

Reageer