[scheikunde] Structuurformule monochlooralkanen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 21

[scheikunde] Structuurformule monochlooralkanen

Hoi,

Misschien ben ik even te moeilijk aan het denken maar ik kom er niet uit. De vraag is:

Geef de structuurformules van alle monochlooralkanen met molecuulformule C5H11Cl die een vertakt koolstofskelet hebben.

Ter info staat er dan nog bij: Monochlooralkanen kan men bereiden door de reactie tussen een alkaan en chloor. Men wil 1-chloor-2,2-dimethylpropaan bereiden.

Nu weet ik wel hoe ik de formule opstel van C5H11Cl maar hoe weet ik wat al die andere zijn? Misschien een beetje een stomme vraag maar ik heb het hoofdstuk nu al 4 keer doorgelezen en het staat er echt niet duidelijk uitgelegd. Is er bijv een vaste regel voor. Kan ik er gewoon een methyl of ethyl aanplakken? En blijft het dan C-C-C-C-C of wordt het C-C-C-C met aan de 2e C een methyl boven en onder?

Hopelijk snappen jullie een beetje m'n vraag.

Groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: [scheikunde] Structuurformule monochlooralkanen

Ten eerste is dit huiswerk en is daar het huiswerk forum voor.

Maar voordat een moderator deze post op slot gooit kan ik nog even snel antwoord geven :wink:

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...hp?showforum=13

Alleen C5H11Cl is gegeven, dus je maar mag zoveel zijtakjes maken als je kan bedenken zolang het aantal C-tjes maar 5 blijft. Als je een C gebruikt voor een zijtak dan blijven er nog maar 4 over voor de keten.

Voorbeeld (tussenhaakjes is een zijtak):

CH3 - CH(CH3) - CH2 - CH3 en dan mag die Cl op iedere plaats komen waar een H staat.
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Berichten: 21

Re: [scheikunde] Structuurformule monochlooralkanen

Oke bedankt. Dit was inderdaad een huiswerkvraag zal dat voortaan onder huiswerkvragen posten, maar het was tegelijkertijd ook even een voorbeeldje omdat ik sowieso vrij weinig tot niets snap van dat isomeren :)

Hoe weet je namelijk welke verbindingen een bepaalde formule mag hebben. Vaak staat erbij vermeld hoeveel het er in totaal zijn, maar ik heb dan niet echt door wat ik moet doen als er bijv C4H9Cl staat om maar even iets op te noemen. Want als je het aanpakt zoals het vorige voorbeeld heb je toch super veel verschillende formules?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [scheikunde] Structuurformule monochlooralkanen

zeefje schreef:Oke bedankt. Dit was inderdaad een huiswerkvraag zal dat voortaan onder huiswerkvragen posten, maar het was tegelijkertijd ook even een voorbeeldje omdat ik sowieso vrij weinig tot niets snap van dat isomeren   :)  

Hoe weet je namelijk welke verbindingen een bepaalde formule mag hebben. Vaak staat erbij vermeld hoeveel het er in totaal zijn, maar ik heb dan niet echt door wat ik moet doen als er bijv C4H9Cl staat om maar even iets op te noemen. Want als je het aanpakt zoals het vorige voorbeeld heb je toch super veel verschillende formules?
Ja, maar andere zijn dan weer elkaars exacte spiegelbeeld en dus gelijk aan elkaar.

En zolang je alle atomen uit je molecuulformule kwijt kan is het goed. C4H9Cl, , je pakt ze allemaal op dezelfde manier aan. Teken eerst alle mogelijke skeletten van C-s die je kan maken, en ga dan in elk skelet kijken aan hoeveel werkelijk verschillende plaatsen je een H zou kunnen vervangen door een Cl. En dat valt best wel mee hoor. Van C4H9Cl bestaan maar 5 isomeren :Cl-C-C-C-C is precies hetzelfde molecuul als C-C-C-C-Cl, dus er vallen er ook al snel weer af.

Voor C5H11Cl worden dat er al wat meer, maar nog steeds maar 8.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: [scheikunde] Structuurformule monochlooralkanen

Ja, maar andere zijn dan weer elkaars exacte spiegelbeeld en dus gelijk aan elkaar.
Kleine correctie.

Elkaars exacte spiegelbeeld is niet precies hetzelfde.

Dit zijn enantiomeren http://nl.wikipedia.org/wiki/Enantiomeer hiervan zijn de eigenschappen bijna hetzelfde maar enzymen merken het verschil wel duidelijk.

Je mag wel je molecuul in alle richtingen draaien, als je op die manier dezelfde vindt gaat het om hetzelfde molecuul.

Jan gaf al een goed voorbeeld.

Een ander niet scheikundig voorbeeld is de letter d en p Als je deze letters draait vallen ze over elkaar heen.

Als je hetzelfde kan doen met je moleculen dan gaat het om hetzelfde molecuul.
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Reageer