Springen naar inhoud

Psychomaintenance

• Log in om te kunnen reageren

Imengine

Imengine

• >25 berichten
  • 85 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 december 2006 - 15:51

Ik vroeg mij af of iemand mij zou kunnen helpen met het begrip psychomaintenance. Binnen de cursus gezondheidspsychologie is dit begrip even aan bod geweest, maar er is niet verder op ingegaan.
Als ik het goed begrepen heb, heeft psychomaintenance betrekking op de vaststelling dat psychologische factoren verantwoordelijk geacht worden voor het in stand houden van een ziekte. Er is bijvoorbeeld een aanleiding geweest tot ziektevorming, en hoe men hier psychologisch mee omgaat bepaald of de ziekte al dan niet verdwijnt. Een belangrijke manier om met die ziekte dus om te gaan is te kijken naar het gedrag van de patiŽnt, omdat dit bepalend is voor herstel/revalidatie van de ziekte.

Is dit een juiste opvatting of is er iemand die mij kan corrigeren of aanvullen met betrekking tot dit onderwerp.

Alvast bedankt.

P.S.: dit topic is een overlapping tussen psychologie en geneeskunde, mijn excuses als het toch eerder binnen het ander domein zou thuishoren.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures