Springen naar inhoud

[Natuurkunde] twee totaal verschillende vragen.

• Log in om te kunnen reageren

jeroeno

jeroeno

• >25 berichten
  • 58 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 januari 2007 - 22:03

1. Gaat een zwaardere wielrenner harder naar beneden (lijkt mij niet) maar ik heb het laatst getest met een klas genoot en de zwaardere ging wel sneller.
2. Wat is precies het verschil tussen voltage en spanning

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Heezen

Heezen

• >250 berichten
  • 481 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 januari 2007 - 22:11

1. Gaat een zwaardere wielrenner harder naar beneden (lijkt mij niet) maar ik heb het laatst getest met een klas genoot en de zwaardere ging wel sneller.

Hoi Jeroeno :?:

Nee.. mgh(zwaarteenergie boven aan de helling)=1/2.mv² ( kinetische energie beneden) ..
Hiermee kan je afleiden dat de snelheid enkel afhankelijk is van de graviteitsconstanten( 9,8 N/kg op aarde) en de hoogte verschil..
Uiteraard speelt wrijving een rol, maar ik heb het over een wrijvingloze situatie..

voltage=spanning
Geen verschil volgens mij (?)

Ik zit nog maar in vwo5, dus zo een master op het gebied van natuurkunde ben ik nog niet, maar ik ben van plan het te studeren

:)

aaargh

aaargh

• >1k berichten
  • 1279 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 januari 2007 - 23:17

Er is inderdaad geen enkel verschil tussen spanning en voltage, behalve dan dat spanning soms gebruikt wordt als synoniem voor druk.

De zwaardere wielrenner zal sneller gaan omdat de wrijvingskracht slechts afhangt van de snelheid van de wielrenner en niet van zijn massa. De zwaardere renner zal dus minder last hebben van de wrijvingskracht en dus sneller naar beneden gaan.

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 januari 2007 - 02:05

Stel twee wielrenners hebben dezelfde beginsnelheid. Zonder wrijvingskracht zorgt alleen de zwaartekracht voor versnelling, dus is de versnelling voor beide wielrenners hetzelfde: LaTeX maal een van de hellingshoek afhankelijke factor. De versnelling is dus onafhankelijk van de massa.

Als wrijvingskracht louter afhankelijk is van de snelheid, ondervinden beide wielrenners in eerste instantie een even grote wrijvingskracht (daar de beginsnelheid gelijk is). De negatieve versnelling (oftewel vertraging) die deze kracht teweeg brengt, is voor de zwaardere wielrenner KLEINER: LaTeX .
De zwaardere wielrenner zal dus minder vertragen: hij gaat sneller!

Duhh

Duhh

• >100 berichten
  • 103 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 januari 2007 - 06:21

De zwaardere wielrenner zal sneller gaan omdat de wrijvingskracht slechts afhangt van de snelheid van de wielrenner en niet van zijn massa.

eehhmmm de wieldruk is voor de dikke toch hoger ??? die zou toch echt meer vrijvings weerstand bij een zelfde snelheid moeten hebben !!
www.duhh.nl

Rov

Rov

• >1k berichten
  • 2242 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 januari 2007 - 07:53

De zwaardere wielrenner zal sneller gaan omdat de wrijvingskracht slechts afhangt van de snelheid van de wielrenner en niet van zijn massa. De zwaardere renner zal dus minder last hebben van de wrijvingskracht en dus sneller naar beneden gaan.

Niet helemaal waar, ze ondervinden beiden dezelfde wrijvingskracht, omdat de zwaardere echter een grotere zwaartekracht ondervindt heeft die een grotere component om de wrijving te compenseren.

Nobully

Nobully

• >100 berichten
  • 112 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 januari 2007 - 14:22

een zwaardere wielrenner gaat sneller daar ben ik zeker van

en spanning is een grootheid en deze wordt uitgedrukt met de eenheden volt

voltage dat zal dan denk ik de engelse benaming voor de grootheid spanning zijn die wij in de volksmond soms overnemen denkk ??

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 januari 2007 - 14:30

Ik kan meerdere omstandigheden bedenken waarbij die zwaardere wielrenner NIET sneller zal gaan, zoals een groter doorsnee-oppervlak t.o.v. de rijwindrichting, bij hoge rolweerstandscoëfficienten, e.d.

Maar in de prakijk zal de zwaardere meestal sneller gaan.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

eendavid

eendavid

• >1k berichten
  • 3751 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 januari 2007 - 14:42

bij hoge rolweerstandscoëfficienten

wat bedoel je hier juist?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 januari 2007 - 15:04

rolweerstand van lagers en banden is Fwrol=μrolFn (verder niet significant afhankelijk van snelheid). De normaalkracht van en daarmee de rolweerstand van een zwaardere fietser is dus hoe dan ook groter, gezeten op dezelfde fietsen met dezelfde banden en dezelfde bandenspanning.

Het hele verhaal is een kwestie van evenwicht tussen de zwaartekrachtcomponent langs de helling, luchtweerstand en rolweerstand. Omdat in het begin van de afdaling de snelheid nog heel klein is speelt de rolweerstand de hoofdrol. De lichtere fietser zal bijvoorbeeld hoe dan ook sneller op gang komen. Is de helling vrij vlak, dan heb je goed kans dat geen van beiden ooit een snelheid zal halen waarbij de luchtweerstand serieus begint te spelen en de rolweerstand de belangrijkste factor blijft. De zwaardere wielrenner verliest dan. En er is altijd wel een hellingpercentage te berekenen waarbij dat het geval zal zijn. UIteraard, hoe groter die μrol, hoe steiler de helling mag zijn voordat de zwaardere wielrenner toch wint.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

Nobully

Nobully

• >100 berichten
  • 112 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 januari 2007 - 16:19

ze noemen dat toch ook wel de wrijvingskracht hee (kheb vandaag mechanica moeten studeren zu !!)

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 januari 2007 - 16:54

tja, rolwrijving of rolweerstand, luchtwrijving of luchtweerstand, kies maar.

jeroeno

jeroeno

• >25 berichten
  • 58 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 januari 2007 - 22:58

oh leuk,
ik studeer nu technische natuurkunde maar wil volgend jaar overstappen naar natuurkunde. Waar ga je studeren?(nijmegen?)

Hoogvlieger

Hoogvlieger

• >250 berichten
  • 267 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 januari 2007 - 23:38

Waarom wil je overstappen als ik vragen mag? Gewoon nieuwsgierig...
There we were, two men against an army. Boy, did we beat the hell out of those two guys.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures